BEZOBRATLÍ UČITELÉ

BEZOBRATLÁ NUDA, NEBO 3D ZÁŽITKY. 

Bezobratlí mohou být nudné ploché učivo v učebnici, nebo nezapomenutelný zážitek plný akce, pozorování, bádání, otázek i tvoření. Stačí vyrazit ven a nechat se učit přírodou. Interaktivní učebnice příroda nabízí víc, než příležitost ulovit a pozorovat. Zajděte si k bezobratlým na seznamovací návštěvu.

IMG_66812

Letos jsme to zkusili jinak.

Lovení, pozorování i kreslení hmyzáků jsou známé aktivity, které dnes už používají všichni aktivní učitelé. Letos jsme to zkusili jinak. Co jsme udělali a jak se nám to povedlo?

IMG_0030

1. Plán prvního dne byl obvyklý – lovení v blízkém rybníčku, pozorování a určení nejběžnějších druhů vodních bezobratlých. Ale díky testování lekce pro UČÍME se VENKU.cz, jsme zkusili vše jako badatelé. Než jsme vůbec začali lovit odhadovali jsem do pracovního listu, co asi můžeme ulovit (větší zapisovali, menší zakreslovali).

IMG_7519

Samozřejmě, že se objevil a třeba hypotéza o ulovení chobotničky i skrytý žralok u dna. Ale v této fázi to nevadilo, čím větší záhada, tím víc narůstá vnitřní motivace hledat. Podobný postup jsme dodrželi i při průzkumu života ve stínu. Nejprve jsme odhadovali co asi „ulovíme“ ve stínu (kamenů, větví  a listí).

2. Lovení ve vodě i nahlížení pod kameny a listí přinesli obvyklé úlovky. Vše jsme pozorovali, určili, zakreslili a pustili. V této chvíli téma i lekce mohly skončit, ale ještě zbývalo důležité porovnání.

IMG_1714

3. Porovnání skutečnosti s naším odhadem (hypotézou – co ulovíme).

IMG_7487

3D je víc než 2D

Pozorování a objevy prvního dne, byly tentokrát jen příprava – nahromadění zážitků, otázek, zkušeností.

IMG_6378

JAK LZE ROZVÍJET ZÁŽITEK A POROZUMĚNÍ VENKU?

Druhý den následoval sled tvořivých aktivit. Nešlo jen o nahodilé výtvory. Lekce byla sestavena z her, které rozvíjely téma bezobratlých počáteční zkušenosti a objevy.

1. Náčrt, barvy a 2D model. Na rozehřátí si každý mohl vybrat jedno zvíře a sestavit ho co nejpodobněji z okolních přírodnin (s využitím svého nákresu, či obrázků z knih a klíčů). Najednou děti zjišťovaly, že jejich nákresy nejsou dost přesné, že nevědí, jaká byla přesně barva, tvar. Tvořili jsme i vzorníky barev pomocí barevného listí.

IMG_6419

2. 3D modely. Velkou výzvou bylo i tvoření 3D modelů z hlíny, modelíny, či tuhnoucí keramické hmoty. Většina pokračovala v tvoření již vybraného zvířete. Opět vznikaly nové otázky na tvary, velikost.

IMG_6619

3. Výstava. Kdo měl hotovo měl možnost najít venku vhodné stanoviště, kde by se „modelu“ líbilo (dle potravy, úkrytu), kde chce model „instalovat“ pro představení na výstavě.

IMG_6632

4. Prožitkové hry. V závěru tvořivé části měly děti možnost si vybrat, zda budou dál modelovat, nebo využijí volný čas pro hru se svými modely. Část dětí přešla do hry rychle, někteří chtěli ještě tvořit, ale nakonec se všichni zapojili ve skupinkách do volné hry se svými zvířecími modely.

IMG_6605

Tato část byla z učitelského pohledu nejzajímavější. Některé skupiny hledali, či budovali vhodné místo, jinde probíhal lov na kořist, seznamování, skrývání atd. Bylo ohromné sledovat, jak hry vtáhly děti do děje. Najednou padaly nejzajímavější otázky. „Co jí potápník? Jak dlouho může zůstat znakoplavka bez nadechnutí? Přežije okružák na suchu? Může dravá stonožka ulovit mnohonožku? Co se stane, když se v pod zemí potká žížala se stonožkou?

Pozorovatel najednou viděl, že děti nezažily jen učení v terénu, ale opravdové setkání s bezobratlými na vlastní kůži. 

IMG_6426

Díky postupné gradaci her, které dovolily nejprve přímé sledování živočichů i míst kde žijí, následně tvoření nákresu 2D, modelování 3D a možnost vžít se do vytvořeného modelu během volné prožitkové aktivity, to vše vedlo k hlubšímu zájmu a zkoumání.

Děti měli větší potřebu se doptávat, zajímali se o souvislosti, podrobnosti  z života „svého“ modelu. Ačkoli zkoumali do hloubky často jen jeden, či dva bezobratlé živočichy, zájem a vtažení do života bezobratlých bylo mnohem větší, než když jsme před půl rokem se stejnou skupinou jen „klasicky“ lovili a pozorovali.

Běžné venkovní pozorování bezobratlých příliš nepodporuje příběhovou, badatelskou ani emoční rovinu učení. Pokud nabídneme téma z různých pohledů a umožníme venku různorodé zážitky v rámci tématu vzroste často nejen porozumění ale i zájem a často i vztah k celé skupině bezobratlých živočichů.

IMG_6489

OTESTUJTE na vlastní kůži:

Budeme rádi, když vyzkoušíte a dáte nám zpětnou vazbu, jak návštěva u bezobratlých s návaznými aktivitami zafungovala u vás. (tym@ucimesevenku.cz)

Ps: pokud u školy nemáte vhodná prostředí pro pozorování bezobratlých ve vodě, stínu, půdě nastěhujte si je do sousedství. Vyrobte si třeba jen rychlý ŠKVORNÍK. Díky němu můžete pozorovat, zakreslovat, modelovat a hlavně hrát si nejen na škvory v blízkosti školy.

IMG_0742

Děkujeme za váš čas a energii, kterou věnujete učení venku. 

Za celý tým,  Justina

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *