Sněží? Nebo teprve bude? Rozhodně využijte všestranně použitelné bílé pomůcky až napadají. Vyzkoušejte je, než roztají. Vyrazit ven můžete na kratičkou hru, pozorování nebo vyrazit ven na celé dopoledne (na to je dobré děti upozornit, aby se vybavily vhodným oblečením a obutím). Nám nejlépe fungují častější kratší výpravy ven každý den. Provedeme rychlé měření, něco vyrobíme a než opadne nadšení a začnou křehnout prsty, jsme v teple třídy. Další den můžeme pozorovat znovu, co se změnilo a jak jiný je dnes sníh.
Doporučujeme s třídou vyzkoušet výrobu a malování pomocí přírodních barev. Nejprve s dětmi společně vymýšlíme, co vše lze použít jako přírodní barvivo. Pak vybereme, co chceme vyzkoušet. Doporučujeme např.:
ŽLUTÁ – kurkuma či kari koření
ORANŽOVÁ – spojit kurkumu a šťávu z červené řepy
ČERVENÁ – šťáva z červené čerstvé nebo šťáva ze zavařené řepy
TMAVĚ HNĚDÁ – hlína, např. z květináče pokojových rostlin (pokud je venku všude sníh)
SVĚTLE HNĚDÁ – kakao nebo karob
ŠEDÁ – popel nebo káva
ZELENÁ – trochu prášku z mladého ječmene, chlorely a jiných řas
NODRÁ/FIALOVÁ – šťáva z červeného zelí
Připravíme si uzavíratelné skleničky s trochou vody, rozpustíme vybrané barvy, dobře promícháme. Děti mohou pracovat ve skupinách a každá skupina si vytvoří svou vlastní sadu barev. Podpořte děti, aby objevovaly nové kombinace a testovaly, jaké všechny odstíny zvládnou vytvořit. Pak hurá testovat ven.
Přírodní barvy mohou krásně ozdobit dort s nadílkou pro zvířátka v okolí školy nebo domu. Vezměte s sebou ven slunečnici, oříšky, nakrájená jablka atd. Vytvořte sněhový základ dortu a hurá do zdobení.
Pomocí přírodnin a přírodních barev mohou děti samostatně nebo ve skupinách vyskládat a vybarvit nevšední obrázky do sněžné galerie. Pokud děti potřebují, můžete společně vymyslet téma obrázků. Když jsou všichni hotoví, projdeme si společně sněžnou galerii a prohlédneme si všechny obrázky. Každý autor si může vymyslet název svého obrázku a třída pak může hádat názvy jednotlivých obrazů. Po návratu do třídy doporučujeme navázat na práci sepsáním kratičkého příběhu sněžného obrazu – např. popis hlavní postavy, vyprávění pohádky, popis pracovního postupu atd.
TIP: Vyzkoušejte s dětmi malování i s křídami. Na jakém sněhu to jde a na kterém už/ ještě ne?
Určitě jste s třídou testovali již bahenní či písečnou sopku. Zima je pak ideální příležitost vyzkoušet si sopku ze sněhu. Základ je stejný. Na dno nádoby nasypeme sodu. Nádobu pak uzavřeme a kolem navršíme sopečný kužel. Můžete s dětmi probrat různé tvary sopek dle tekutosti lávy (stratovulkány, štítové sopky atd.). Když je sopka hotová, otevřete nádobu a děti do ní mohou nalít ocet, případně ocet smíchaný s barvivem (ideálně přírodním, např. kurkuma, kari nebo šťáva z červené řepy). Pak už jen pozorujeme bublající lávu, jak ničí kráter. Ocet můžeme lít opakovaně, záleží, kolik jsme použili sody. Pokud je málo sněhu, doporučujeme se sodou šetřit, příliš velké množství může poškodit trávník pod sněhem.
Tvoření labyrintů podporuje nejen matematickou a prostorovou představivost. Zadejte dětem úkol, ať ve skupinách ve sněhu vytvoří jednoduchou (spirálu) či složitější propletenou trasu, která bude mít start a cíl. Vznikne tak několik labyrintů a skupiny se pak mohou střídat v jejich zdolávání. Děti si často vymyslí i svá vylepšení, např. ukrytý sněžný poklad na konci labyrintu.
Tenká vrstva sněhu na chodníku či ledu je skvělá pro psaní a malování. Otestujte novou tabuli těsně u školy a namalujte geometrické tvary či napište vzkazy pro zimu.
Pokud vezmete ven sadu cedníků, mohou si děti otestovat, jak z mraků sněží. Stačí nabrat sypký sníh a třást cedníkem. Jedna skupina dětí vymyslela skvělou hru na sněhové obrysy. Na očištěný tmavý povrch – led, chodník, zídka, plech, prkno se položí přírodnina nebo postavička zvířete a „zasněží se“. Pak se opatrně postavička či přírodnina odebere a na podkladu zůstane krásný tmavý obrys. Děti ve skupině vytvoří hned několik obrysů a druhá skupina má za úkol přiřadit k obrysům správné postavičky či přírodniny.
Každé dítě má za úkol vzít si jednu rovnou větvičku (pokud je hodně sněhu, doporučujeme si je připravit dopředu, např. již na podzim ze suchých větví keřů). První úkol je, aby se děti spojily do trojic a vytvořily rovnoramenný trojúhelník a svázaly ho provázky. Skupiny si pak vezmou delší rovnou větvičku a pokusí se ji přiložit tak, aby rozdělily rovnoramenný trojúhelník na polovinu. Opět je třeba vše přivázat provázkem. Tím získají skupiny stojan pro jejich stromeček. Celý stromek pak stačí obmotat přírodním provázkem a ozdobit přírodninami, které venku najdeme. Také můžeme přidat nějaké dobroty pro zvířátka. Výsledné stromečky zapíchneme do země či sněhu a můžeme je využít jako ozdobu kolem školy nebo domu.
Stačí kus velkého kartónu do skupiny, nůžky a 2 provázky. Děti se ve skupinách domluví, jaké stopy chtějí vytvořit (dinosaura, slona, obří kachny) a vybraný tvar vystřihnou do kartónu. V polovině stopy pomocí nůžek vytvoří dvě díry a protáhnou provázek, který zavážou na boty. Testování stop musí probíhat pomalu, kartón se snadno trhá a ohýbá. Ale stačí pár stop a porovnávání stop může začít.
Je těžší sklenice plná vody nebo sklenice plná sněhu? A o kolik? O kousek nebo je rozdíl veliký? Jak to v terénu bez váhy zjistit? Stačí si ven přibalit dvě zavařovací sklenice, provázek, nůžky a rovnou větvičku (nebo ramínko). Z větvičky a provázku vyrobíme jednoduchou váhu, zavěsíme obě sklenice nejprve prázdné, tak aby byly v rovnováze a až pak přidáme do jedné vodu, a do druhé sníh. Doporučujeme pak sklenice zavřít. Co se stane?
Natočte dokument o životě vydry říční v zimě. Stačí si vyrobit jednoduchou kameru, vydru a vyrazit pozorovat. Více inspirace najdete na webu www.minutyzprirody.cz
S lepivým sněhem se dá skvěle modelovat. Na kmeni stromu můžete vytvořit 2D sovu a ještě větší výzva je 3D sova sedící na větvi. Pokud nechcete sovu sněžnou, můžete zkusit svrchní sníh obarvit např. hlínou. Detailnější popis a video najdete na www.minutyzprirody.cz
Pokud máte možnost vzít ven plastová či dřevěná zvířátka, můžete si s dětmi zahrát hru „Kdo v zimě spí?“ Postavičky zvířátek dětem schováte (raději na menším území, ve sněhu se snadno ztratí). Když všechny postavičky děti najdou, požádejte je, aby je rozdělily na čtyři skupiny. Kdo je v zimě aktivní, kdo ji prospí, kdo odlétá do cizích zemí a kdo nežije přirozeně v ČR. Následovat bude jistě bouřlivá diskuze, kterou je skvělé podporovat a až v závěru klidně badatelskou cestou přijít na to, jak to je. Poslední aktivita může být tvořivé sněhové modelování.
Každé dítě vytvoří sněžnou sošku zvířete. Umístí ji někde v domluveném terénu a pak si společně představíme, o jaké jde zvíře a zda u nás v zimě spí, nebo je aktivní. My jsme ve sněžné galerii měli housenku (která se omylem probudila), papouška (který uletěl), pěnkavu (která u nás přezimuje) a zajíce (který i v zimě hledá potravu).
Krátká hravá aktivita, kterou můžeme využít např. než připravíme jinou hru. Dvojice mají za úkol připravit si šachovnici 3×3, 4×4 nebo 5×5 (záleží, jak zdatní jsou v piškvorkách) a sehnat si či vymyslet své znaky – hrací kameny. Pak už hurá do hry. Kdo jako první poskládá řadu 3,4 či 5 kamenů (znaků) vyhrál.
Stromové obličeje jste už určitě vyzkoušeli. Teď mohou děti své Stromovouse oživit. Vhodné jsou silnější stromy s rovným kmenem, za které se dítě snadno schová. Pak už jen stačí vymyslet, co chce Stromovous skupince sdělit. Hodí se zdokumentovat fotkou či krátkým videem.
Malá hravá tvořivá aktivita. Pokud jste si vytvořili přírodní barvy, doporučujeme vyzkoušet i vymalovat sněhové kraslice. Stačí vzít pro každou skupinu plato na vajíčka, místo sněžných koulí vytvořit sněhová vajíčka a ozdobit je.
Když máme sněhové kraslice hotové, můžeme je vystavit na okrasu nebo si s nimi zaházet na cíl a zdokonalit přesnost házení. Cíl označíme kruhem ve sněhu nebo čtvercem z větviček. Kdo se trefí blíž?
Během cesty nebo na domluveném místě mají děti ve skupinách jednoduchý úkol, najít a odškrtnout si všechny obrázky z pracovního listu. Odškrtnutí znamená, že obrázek našly (viděly) někde venku kolem sebe. Kdo je hotov, může doplnit vlastní obrázek do pracovního listu. Pracovní list k vytištění je možné stáhnout zde
Ven do sněhu vezmeme různé nádoby a vyzkoušíme vytvořit různé geometrické tvary sněhových „cihel“. Tvary může dál opracovávat a vyzkoušet vytvořit krychli, kvádr, kouli, jehlan atd. Všechny tvary lze dál i dělit (na poloviny, třetiny, čtvrtiny atd.).
Pokud je vhodný sníh a vznikne mnoho „cihel“ mohou děti postavit ve skupinách různé stavby (hrady, vesnice, zvířata, postavy atd.). Další výzvou může být postavit netradiční sněhuláky. Nejen z koulí, ale také z krychlí, kvádrů atd.
Děti ve skupinkách malují do sněhu co nejvíce geometrických tvarů, které umí pojmenovat. Společně si zopakujeme (např. jak se liší rovnostranný a rovnoramenný trojúhelník, atd.). Pak můžeme tvary dělit (na poloviny, třetiny, čtvrtiny atd.).
Aktivitu vymyslely děti a p. uč. Andrea Tláskalová (ZŠ Zbiroh).
Pokud sníh dobře lepí, můžete z něj s dětmi vytvarovat i skvělé prostorové 3D modely. A pomocí větviček přiřadit 2D tvary.
Možná se to na první pohled nezdá, ale konstrukční úlohy v reálném světě skvěle rozvíjí matematické dovednosti. Pokud máte dost sněhu, času i nadšení, doporučujeme se s dětmi pustit do stavby něčeho většího. Stavět iglú jde několika způsoby (lze ho vyhrabávat z hromady ztuhlého sněhu, stavět postupně obvodové zdi z velkých koulí nebo vyrobených sněžných cihel – návod jak na to najdete v posledním zimním čísle časopisu Školní zahrada)
Vyzkoušejte i noční osvětlené iglú
Více inspirace pro stavbu iglú najdeta na https://svobodnahra.cz/leden-2021/
A když už mají děti iglú, co si zahrát na zimní rybolov u Eskymáků?
Stačí rychle vyrazit ven s lupou. Na tmavém povrchu lze pozorovat tvar vločky lépe. Je dobře pozorování opakovat.
Je to často pro děti velké překvapení, jak málo vody zůstane z plné nádoby sněhu po jeho rozpuštění. Při nabírání sněhu, doporučujeme upozornit děti, ať zbytečně nádobu nepěchují sněhem. Ať pouze naberou plnou nádobu lehce „nadýchaného“ sněhu. Po odebrání vzorku děti označí svůj odhad (hypotézu) kam bude sahat hladina vody po rozpuštění sněhu. V závěru pak porovnáme výsledek a naše odhady.
Rozpuštěný sníh můžeme přefiltrovat přes filtrační papír nebo kapesník a zjistit, kolik nečistot bylo ve sněhu. Doporučujeme s dětmi odebrat vzorky z různých míst (u silnice, na zahradě, u chodníku, na stromu atd.) a pak porovnávat čistotu sněhu kolem školy.
Jednoduchý pokus se sněhovou koulí a kusem ledu. Děti je umístí nad dvě svíčky a pozorují, co bude kapat dřív? Jak je to možné? (Sněhové vločky vytváří kolem sebe ve sněhu mnoho prostoru, proto začne kapat dříve led, který žádné takové prostory pro vázání rozpuštěné vody nemá).
Za inspiraci na pokus děkujeme p. uč. Andree Tláskalové ze ZŠ Zbiroh.
Za slunného dne přikryjeme na jednom místě sníh různorodým materiálem (např. papír, kartón, látka, dřevo, alobal, kůra).
Pokud svítí slunko doporučujeme vyzkoušet ještě jeden pokus. Stačí na sníh položit větší bílý a černý knoflík (nemáte-li knoflík stačí i kruh z bílého a černého papíru). Knoflíky/papíry necháme na sněhu a cca za 15 – 30 minut (dle intenzity slunečních paprsků) můžete pozorovat změnu. Který knoflík/papírek se dříve propadne?
Sníh je jak nová interaktivní tabule. Můžete sledovat, co vše a kde se kolem školy děje. Kdo kde žije, běhá, skáče? Pokud kolem školy máte již zmapováno, stačí vyrazit někam dál do divočiny (i nové městské divočiny). Na cestě zpět si můžete vyzkoušet tvořit nové stopy a vymyslet k nim i zvířata. (Více inspirace pro stopování včetně pracovního listu najdete zde.)
Lepivý sníh skvěle chytá na kmeny stromů. Děti mohou vytvořit stromům jejich obličeje, ozdoby nebo použít kmen stromu jako plátno pro obrazy zvířat či jiný land-art.
Ze sněhu lze stavět víc než běžné sněhuláky. Otestujte si své sochařské schopnosti při stavbě velkých i malých sousoší.
Přímo na sníh lze malovat přírodně obarvenou vodou (v rozprašovači) nebo když vznikne pevnější krusta na povrchu. Na obarvení vody doporučujeme barvy do potravin nebo ještě lépe použít přímo přírodniny – hlínu (mnoho odstínů hnědé), kávovou sedlinu (odstíny od černé po šedou), kurkumu nebo kari (na žlutou), šťávu z červené řepy (na vínovou až růžovou, dle koncentrace). Pokud nemáte dost mističek pro přírodně obarvené barvy, můžete použít někde i vodovky. Pokud sníh zpevníme, můžeme vyzkoušet na malé detaily i tlustší fixy.
Domky pro sněhové skřítky mohou děti vyrábět dle své fantazie. Nepravidelné přímo pod rukama, nebo pomocí nádob, díky kterým nám vzniknou pravidelné cihličky, na které lze domalovat detaily fixem nebo přidat přírodniny.
Nejprve požádáme děti, aby vyšlapali do sněhu trojúhelníky. Vznikl nám jednoduchý vánoční stromek. Ten pak mohou ozdobit dobrotami pro zvířátka. Děti si mohou vyzkoušet i výrobu dortu pro ptáčky. Do vhodné nádoby napěchují sníh, který po vyklopení vytvoří korpus dortu. Vrchní část děti ozdobí dobrotami pro malé opeřence.
Chvilkové tvoření, které bude děti bavit. Vytvarujte si každý svůj bochník, pokmínovat a hurá péct. Pak nakrájet a posypat např. sněžnou solí.
Je to něco mezi „vařením“ a fyzikálním pokusem. Rozhodně stojí za vyzkoušení. Smíchejte sníh a cca 6 lžic soli. Díky chladu, který vznikne, si s dětmi můžete vyrobit výbornou zmrzlinu. Bližší popis na https://svobodnahra.cz/leden-2021/
Pokud to děti láká rozhodně to stojí za vyzkoušení. Zvlášť pokud je příjemný prašan. Naopak u přemrzlého sněhu nedoporučujeme :).
Proč se někdy bobům říká pekáč? Stačí vyzkoušet.
Více fotek a zážitků na https://svobodnahra.cz/leden-2021/
Děti ve skupinách mohou vymýšlet a vyprávět krátké příběhy o sněžné vesnici, sněhulákovi z krychlí nebo hostině pro zvířátka. Příběhy lze vyprávět i z tvarů. Pokud máme čas a není velká zima, mohou děti ve skupinách vytvořit ve sněhu z geometrických tvarů obraz a vymyslet k němu krátký příběh. Skupiny si pak mohou vzájemně příběhy hádat a vyprávět.
Otestujte s dětmi i psaní do sněhu. Je těžší tiskací nebo psací sněhové písmo. Psát můžeme nohama, klackem nebo i fixou. Co raději zkusit psát do sněhu morseovkou?
Venku si můžeme zopakovat i slovní zásoby cizího jazyka. Stačí vyrazit na procházku a pojmenovávat nebo vyprávět příběhy o věcech, které kolem sebe vidíme (případně co naše fantazie vymyslí).
Kupu inspirace nejen na zimu najdete v metodikách Učíme se venku. SADY VEN najdete zde https://ucimesevenku.cz/sady-ven/
Markéta Vokurková se svou třídou ze ZŠ Kunratice vyráží tento školní rok ven pravidelně každý pátek. I v zimě. Můžete nahlédnout do jejich fotogalerie a podívat se na pár příkladů z praxe: Zimní pozorování nebo Hrdina z knihy
Další příklady z praxe najdete a můžete sdílet tu svou v uzavřené fb skupině Učíme se venku
Jaké je vaše oblíbené učení, objevování a tvoření venku se sněhem?
Napište nám na tym@ucimesevenku.cz
Další inspiraci na sněhové hry nejen pro DRUŽINY VENKU najdete zde