POMŮCKY Z NEBE ZDARMA

Právě padají na území celé republiky všestranně použitelné pomůcky. Vyzkoušejte je, než roztají. Vyrazit ven můžete na kratičkou hru, pozorování nebo vyrazit ven na celé dopoledne (na to je dobré děti upozornit, aby se vybavily vhodným oblečením a obutím). Nám nejlépe fungují častější kratší výpravy ven každý den. Provedeme rychlé měření, něco vyrobíme a než opadne nadšení a začnou křehnout prsty, jsme v teple třídy. Další den můžeme pozorovat znovu, co se změnilo a jak jiný je dnes sníh.

SNĚŽNÁ MATEMATIKA

3D tvary

Ven do sněhu vezmeme různé nádoby a vyzkoušíme vytvořit různé geometrické tvary sněhových „cihel“. Tvary může dál opracovávat a vyzkoušet vytvořit krychli, kvádr, kouli, jehlan atd. Všechny tvary lze dál i dělit (na poloviny, třetiny, čtvrtiny atd.).

Sněhová stavebnice

Pokud je vhodný sníh a vznikne mnoho „cihel“ mohou děti postavit ve skupinách různé stavby (hrady, vesnice, zvířata, postavy atd.). Další výzvou může být postavit netradiční sněhuláky. Nejen z koulí, ale také z krychlí, kvádrů atd.

Tvary a dělení

Děti ve skupinkách malují do sněhu co nejvíce geometrických tvarů, které umí pojmenovat. Společně si zopakujeme (např. jak se liší rovnostranný a rovnoramenný trojúhelník, atd.). Pak můžeme tvary dělit (na poloviny, třetiny, čtvrtiny atd.).
Aktivitu vymyslely děti a p. uč. Andrea Tláskalová (ZŠ Zbiroh).

Stavba iglú

Možná se to na první pohled nezdá, ale konstrukční úlohy v reálném světě skvěle rozvíjí matematické dovednosti. Pokud máte dost sněhu, času i nadšení, doporučujeme se s dětmi pustit do stavby něčeho většího. Stavět iglú jde několika způsoby (lze ho vyhrabávat z hromady ztuhlého sněhu, stavět postupně obvodové zdi z velkých koulí nebo vyrobených sněžných cihel – návod jak na to najdete v posledním zimním čísle časopisu Školní zahrada)

BÍLÁ LABORATOŘ

Tvary vloček

Stačí rychle vyrazit ven s lupou. Na tmavém povrchu lze pozorovat  tvar vločky lépe. Je dobře pozorování  opakovat.

Kolik vody je ve sněhu?

Je to často pro děti velké překvapení, jak málo vody zůstane z plné nádoby sněhu po jeho rozpuštění. Při nabírání sněhu, doporučujeme upozornit děti, ať zbytečně nádobu nepěchují sněhem. Ať pouze naberou plnou nádobu lehce „nadýchaného“ sněhu. Po odebrání vzorku děti označí svůj odhad (hypotézu) kam bude sahat hladina vody po rozpuštění sněhu. V závěru pak porovnáme výsledek a naše odhady.

Jak a kde je čistý sníh?

Rozpuštěný sníh můžeme přefiltrovat přes filtrační papír nebo kapesník a zjistit, kolik nečistot bylo ve sněhu. Doporučujeme s dětmi odebrat vzorky z různých míst (u silnice, na zahradě, u chodníku, na stromu atd.) a pak porovnávat čistotu sněhu kolem školy.

Z čeho kape dřív?

Jednoduchý pokus se sněhovou koulí a kusem ledu. Děti je umístí nad dvě svíčky a pozorují, co bude kapat dřív? Jak je to možné? (Sněhové vločky vytváří kolem sebe ve sněhu mnoho prostoru, proto začne kapat dříve led, který žádné takové prostory pro vázání rozpuštěné vody nemá).
Za inspiraci na pokus děkujeme p. uč. Andree Tláskalové ze ZŠ Zbiroh.

Co izoluje sníh nejlépe?

Za slunného dne přikryjeme na jednom místě sníh různorodým materiálem (např. papír, kartón, látka, dřevo, alobal, kůra).

Bílá nebo černá?

Pokud svítí slunko doporučujeme vyzkoušet ještě jeden pokus. Stačí na sníh položit větší bílý a černý knoflík (nemáte-li knoflík stačí i kruh z bílého a černého papíru). Knoflíky/papíry necháme na sněhu a cca za 15 – 30 minut (dle intenzity slunečních paprsků) můžete pozorovat změnu. Který knoflík/papírek se dříve propadne?

Stopování a nové stopy

Sníh je jak nová interaktivní tabule. Můžete sledovat, co vše a kde se kolem školy děje. Kdo kde žije, běhá, skáče? Pokud kolem školy máte již zmapováno, stačí vyrazit někam dál do divočiny (i nové městské divočiny). Na cestě zpět si můžete vyzkoušet tvořit nové stopy a vymyslet k nim i zvířata. (Více inspirace pro stopování včetně pracovního listu najdete zde.)

 

VLOČKOVÝ ATELIÉR

Stromové obrazy

Lepivý sníh skvěle chytá na kmeny stromů. Děti mohou vytvořit stromům jejich obličeje, ozdoby nebo použít kmen stromu jako plátno pro obrazy zvířat či jiný land-art.

Sněžní sochaři

Ze sněhu lze stavět víc než běžné sněhuláky. Otestujte si své sochařské schopnosti při stavbě velkých i malých sousoší.

Malování na sníh 

Přímo na sníh lze malovat přírodně obarvenou vodou (v rozprašovači) nebo když vznikne pevnější krusta na povrchu. Na obarvení vody doporučujeme barvy do potravin nebo ještě lépe použít přímo přírodniny – hlínu (mnoho odstínů hnědé), kávovou sedlinu (odstíny od černé po šedou), kurkumu nebo kari (na žlutou), šťávu z červené řepy (na vínovou až růžovou, dle koncentrace). Pokud nemáte dost mističek pro přírodně obarvené barvy, můžete použít někde i vodovky. Pokud sníh zpevníme, můžeme vyzkoušet na malé detaily i tlustší fixy.

Sněžná vesnice

Domky pro sněhové skřítky mohou děti vyrábět dle své fantazie. Nepravidelné přímo pod rukama, nebo pomocí nádob, díky kterým nám vzniknou pravidelné cihličky, na které lze domalovat detaily fixem nebo přidat přírodniny.

 

Výslužka pro zvířata

Nejprve požádáme děti, aby vyšlapali do sněhu trojúhelníky. Vznikl nám jednoduchý vánoční stromek. Ten pak mohou ozdobit dobrotami pro zvířátka. Děti si mohou  vyzkoušet i výrobu dortu pro ptáčky. Do vhodné nádoby napěchují sníh, který po vyklopení vytvoří korpus dortu. Vrchní část děti ozdobí dobrotami pro malé opeřence.

 

ZIMNÍ JAZYKY

Vyprávění sněhových příběhů

Děti ve skupinách mohou vymýšlet a vyprávět krátké příběhy o sněžné vesnici, sněhulákovi z krychlí nebo hostině pro zvířátka.  Příběhy lze vyprávět i z tvarů. Pokud máme čas a není velká zima, mohou děti ve skupinách vytvořit ve sněhu z geometrických tvarů obraz a vymyslet k němu krátký příběh. Skupiny si pak mohou vzájemně příběhy hádat a vyprávět.

Psaní do sněhu.

Otestujte s dětmi i psaní do sněhu. Je těžší tiskací nebo psací sněhové písmo. Psát můžeme nohama, klackem nebo i fixou. Co raději zkusit psát do sněhu morseovkou?

Sněžný slovník

Venku si můžeme zopakovat i slovní zásoby cizího jazyka. Stačí vyrazit na procházku a pojmenovávat nebo vyprávět příběhy o věcech, které kolem sebe vidíme (případně co naše fantazie vymyslí).

 

Jaké je vaše oblíbené učení, objevování a tvoření venku se sněhem?
Napište nám na tym@ucimesevenku.cz
Další inspiraci na sněhové hry nejen pro DRUŽINY VENKU najdete zde

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů