Inspirace pro DEN EKOLOGIE 2021

Jaká aktuální ekologická témata, lze objevovat venku? A která témata jsou dnes opravdu důležitá? Odpovědi najdete v rozhovoru s J. Frouzem vydaným Českou společností pro ekologii 14.9.ke DNI EKOLOGIE.? Jak mohou děti zažít, že mohou ovlivnit své okolí? Inspirujte se aktivitami, které probíhají v ČR i v různých zemích Evropy ke Dni ekologie. Stručné okénko do historie: Ekologie jako věda byla definována před 155 lety...

Společně ze školy do přírody – Posíláme to dál

Venku konečně začalo jaro a je čas vytáhnout děti i kolegy ven, vyrazit s dětmi nasbírat přírodní materiály, začít tvořit a se svými výrobky si pak hrát. Jak jinak než také venku. O to jsme se snažili během celého projektu Oborový mentoring, který jsme zakončili konferencí Pošli to dál, aby dobré zkušenosti nezůstaly jen za dveřmi tříd a školek. Během čtyř let...

7 pravidel tvořivé hry

Tvořivý chaos, děti zabrané do práce, bouchání kladiva, řešení konstrukčních problémů, vůně dřeva, „tady mi to prosím přidrž…“, „jak to mám zavázat?“, materiály po zemi, hra, tvoření v plném proudu. Tak to může vypadat, když s dětmi tvoříte a zároveň chcete, aby děti měly možnost realizovat vlastní nápady, aby se učily novým dovednostem, pracovaly se skutečným nástroji a mohly si se...

Tam VENKU je fyzika

Svět za okny není jen plný života, plynoucích dějin, příběhů a umění, je (a podotýkáme především) plný fyziky. Svět a jeho podoba je podmíněn fyzikálními zákony, termomechanikou, hydromechanikou a gravitací, vnímáme ho pak díky optice nebo třeba akustice. V hloubi je to vše pak podloženo zákony fyziky nejmenších, nebo naopak největších rozměrů, které popisuje kvantová mechanika a teorie relativity. Ano, můžeme...

10 TIPŮ, jak učit děti distančně VENKU

Pozorujete, jak děti většinu svého učení sedí a sledují obrazovky? Trápí vás, že děti teď tráví spoustu času virtuálně? Mají čím dál méně možností, jak se hýbat, objevovat a žasnout ve skutečném světě? Hledáte způsob, jak jim nabídnout učení i v praxi nejen skrze obrazovku? Už rok sbíráme různé příklady z praxe a nabízíme vám rozcestník možností… 1. ŠKOLA DOMA...

Putování s dětmi jako VELKÉ DOBRODRUŽSTVÍ

O cestě více než padesáti dětí (a několika učitelů a učitelek) ze základní školy Okna na Říp. K prvotnímu nápadu učitele Michala Bártu přivedl fakt, jakým způsobem je autory učebnic vnímána vlastivěda. Neustálé dotazy v pracovních sešitech, kterými městy teče Labe a kde pramení Vltava, kde se tyto řeky stékají atp. Atlas je sice moc hezký vynález, ale reálný zážitek...

Bádáme! Zn. dlouhodobě a venku

Jak to může vypadat, když Vás jedno téma provází z různých úhlů pohledu celým rokem? Není to zdlouhavé? A k čemu je to vůbec užitečné? Sledujte spolu s námi průběh jednoho badatelského roku. Začtěte se do deníkových zápisků. Dlouhodobou práci i vývoj během roku si ukážeme na příkladu toho, jak na ZŠ a MŠ Hradec Králové, Štefcova paní učitelka Sylva Balcarová se svými žáky...

JARO LÁKÁ VEN, aneb shrnutí 11 novinek

Objevte, jak lze hned na jaře venku bádat, počítat, psát i číst, tvořit, běhat, řádit i žasnout. Pozorujte, jak se postupně příroda zazelenává, pučí, roste, voní, bzučí. Stáhněte si pracovní listy a vyrazte ven na čerstvý vzduch od obrazovek. Budoucí svět potřebuje obojživelníky – děti, které se budou cítit jako doma ve virtuálním i v tom skutečném světě. 1. JARNÍ LEKCE VEN2....

URČOVACÍ KLÍČE VEN

Jaké klíče sebou berete ven? Které se vám osvědčily a vydrží? Nabídka určovacích klíčů je opravdu veliká. Ani my nestihneme sledovat všechny, které vychází. Proto sdílíme, ty které známe a používáme. Budeme rádi, když nám doporučíte své oblíbené nebo nové, které vyšly a ve fotočlánku níže nejsou. Oblíbené jsou určovací klíče ve formě „vějířku“. Lze jich sehnat mnoho...

S MŠ venku – nápady na celý rok

V tomto článku bychom rádi ukázali, že i s nejmenšími dětmi se dá vyrážet ven po celý rok a venku při tom zkoumat a bádat (a samozřejmě si hrát). Pro inspiraci uvádíme výběr her pro každý měsíc: Září ZKOUMÁME STROM Nápady od paní učitelky Ireny Myslikovjanové z článku BADATELSKÝ KROUŽEK V MATEŘSKÉ ŠKOLCE a) Kůra (borka) – jak se liší stromy,...