Příběh jedné REGIONÁLNÍ UČEBNICE: Dětská vlastivěda Mikroregionu Džbány

Hlavními principy místně zakotveného učení jsou učení o místě a v místě. Místní témata a souvislosti slouží pro porozumění širším souvislostem a následném řešení problémů. Učebnou se stává obec a její okolí. Příkladem více než dobré praxe z oblasti místně zakotveného učení je vlastivědný projekt Mikroregionu Džbány a vytvořená regionální učebnice. Jedním z autorů je Roman Andres, který celý projekt představuje v tomto článku....

TVORBA VENKOVNÍ UČEBNY pohledem zodpovědného designu

„Během konzultací ve školách nám učitelé často vypravějí o potížích se školní venkovní učebnou. Jejich přání většinou končí zklamáním, že je architekt nebral do hry, že vzniklo něco drahého, co pro ně ve výsledku není moc využitelné ani užitečné. Přinášíme Vám rozhovor s ekodesignerem Davidem Vašinou, který o školních učebnách přemýšlí a tvoří je jinak – spolu s učiteli i dětmi, a často...

Pomůcková a metodická podpora v POLYTECHNICKÉ VÝCHOVĚ

Virtuální realita ve vývoji dětí mnohdy předbíhá zkušenosti s reálným prostředím, hmotou a fyzikálními zákony. Ztrácí se elementární kontakt s materiály, užitečné pracovní návyky, bezpečnost, efektivita, estetika, funkčnost. Jak zacházet s ostrým nástrojem? Jak změřit průměr? Spadne to, když to tak postavím? Jak pracovat s návodem? Bude to držet? Půjde to provrtat? (…) Prostřednictvím polytechnické výchovy u dětí tříbíme a propojujeme mnoho...

BUŇKY ve venkovní učebně

Vzpomínáte si, jak jste ve škole probírali buňku? Pamatujete si ještě dnes všechny názvy organel? Víte, jaký je rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou? Milan Bárta ze ZŠ Okna nám představil, jak své žáky s buňkami seznamuje on. Buňka je sice základní stavební a funkční jednotkou organismů, pro děti základní školy je přes všechny snahy autorů učebnic ale...

S HERBADENTEM (nejen) o bylinkách

Rozhovor s majitelem MUDr. Pavlem Smažíkem. Vyprávění o bylinkách a tradiční české značce Herbadent. V článku najdete také nápady na aktivity a tvoření s bylinkami, které vznikly právě díky podpoře Herbadentu. Vy jste vystudovaný stomatolog, pokud jsem to dobře zjistila. Proč jste se rozhodl opustit stomatologickou praxi a jak jste se dostal k firmě Herbadent? Ano, já jsem stomatologii vystudoval, ale stomatologickou praxi jsem...

Skřítkovská REALITNÍ KANCELÁŘ

Aktivitu stavění domečků pro skřítky pravděpodobně znáte. Jak ji lze uchopit, propracovat a „vymazlit“ se můžete dočíst v článku Markéty Zajícové z Lipky, která se námi podělila o svůj příklad z praxe v podobě realitní kanceláře. Variací na oblíbenou aktivitu stavění domečků pro skřítky existuje nespočet. Pro ty, kteří si s touto pitoreskní činností chtějí pohrát více, mám tip. Obzvláště vhodný je v případě,...

Vychovatelkou ve VENKOVNÍ DRUŽINĚ

O pohled na svou vlastní praxi s dětmi ve družině a dva tipy na krásné venkovní aktivity se s námi podělila vychovatelka Ivana Jaukerová z družiny ZŠ Waldorfská. Nahlédněte s námi pod pokličku běžného dění v družině, jak se vypořádávají s místem a jak se jim daří učit venku. Vychovatelkou v družině jsem teprve krátce, nicméně s dětmi mám bohaté zkušenosti – jak z působení ve skautu, tak...

REPORTÁŽ z venkovní výuky v Brně

Jak může vypadat učení venku z pohledu pozorovatele? Hanka Mikulicová zažila jednu takovou venkovní lekci v prosinci v Brně. Popisuje, jak lekce z jejího pohledu probíhala, co všechno se venku dělo, co se dětem během pobytu v parku naučily. Reportáž můžete využít jako inspiraci k tomu, jak lze skrze malé krůčky učit venku. „Tak já jsem si říkala, že když už...

KVĚTINOVÉ VLÁČKY

Jak na rozvoj předmatematické gramotnosti? V této venkovní aktivitě si děti procvičí základní matematické pojmy jako delší, kratší; první, poslední, prostřední, nenásilnou formou se seznámí se základy kombinatoriky v praxi a zároveň prozkoumají, kde co roste. Za aktivitu děkujeme Petře Šmejkalové. Co budeme potřebovat Místo, kde kvetou rozličné květiny Podložku (bílý/černý kus látky) Jak na to Venku máme jaro v plném...

Video seminář UČÍME SE VENKU

Staňte se účastníkem semináře Učíme se učit venku s Andreou Tláskalovou a během 18 minut zažijte tříhodinový seminář. Seminář byl zaměřený na seznámení s učením venku a ukázky aktivit v různých předmětech. Najdete v něm inspiraci pro matematiku, český jazyk, přírodovědu, i tělocvik. Na začátku je vždycky dobré se s dětmi protáhnout, aby se pak lépe a intenzivněji soustředily na práci. Proto se začalo protahovací abecedou. Můžete...