ŠKVORNÍK     

CÍL LEKCE:

V nejbližším okolí školy lze nejen pozorovat a učit se o bezobratlých, díky budování krmítek, domků a úkrytů mohou dospělí i děti získat hlubší vztah a respekt k malým sousedům. 

ČAS: 30 minut, VĚK: MŠ, 1. - 6. třída ZŠ, MÍSTO: okolí školy se stromy, keři, rostlinami. OBDOBÍ: výroba celoročně, pozorování ve vegetační sezóně

POMŮCKY

Květináč, provázek do skupiny, nůžky, určovací klíče, (lupa)

 

1. krok: VYMALOVANÝ DOMEK

Na začátku je možné květináč pro škvorník vymalovat (barvy, tvary, postavy). Ideální jsou pastelky či voskovky.  

2. krok: TRAVNATÁ PEŘINA

Vnitřek květináče bude vystlán suchou travou či senem. Nejsnadnější je nasbírat hrst (dle velikosti květináče) delší suché trávy či sena. V polovině trávu či seno převázat provázkem a provázek pak protáhnout zevnitř otvorem na dně květináče. Tráva se ohne a vyplní vnitřní prostor květináče. Za provázek je možné květináč přivázat na vhodné místo. Trávu, která přečnívá, je možné zastřihnout a nechat jen lehce přečnívat.

3. krok: VÝBĚR MÍSTA

Místo, kam zavěsit škvorník, by mělo být dostupné pro škvory, kteří se v něm chtějí schovat přes den, než vyrazí v noci na lov. Proto je možné jej zavěsit např. na strom, ale tak, aby se některé větve, nebo kmen dotýkaly okraje svorníku. Tak budou škvoři moci zalézt do květináče. Pokud máte školní zahrádku, je možné umístit škvorníky i u záhonů, aby to škvoři neměli v noci daleko na lov a snadněji tak „ochránili“ vaše výpěstky.

4. krok SLEDOVÁNÍ

Škvorník můžete opakovaně sledovat. Můžete si i zřídit návštěvní knihu a zapisovat, do kterého škvorníku se kdy a kdo nastěhoval. Často se zde ukrývají i pavouci a další hmyzí návštěvníci. U škvorů baví děti určovat, zda se zabydlel ve škvorníku sameček, či samička. Pohlaví se pozná jednoduše, dle tvaru výrůstků na zadečku.

5. krok OHLÉDNUTÍ

V závěru pozorování je přínosné se zastavit a společně sdílet nejen zážitky z tvoření a pozorování, ale i objevy a plány do budoucna.

TIP: Můžete vyzkoušet zbudovat další hmyzí hotely (např. pro včelky samotářky), domeček pro ježka, žáby atd. Možností je mnoho. Snadno vám pak může vzniknout malá divoká zoo přímo u školy.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

Příběh zahrady ZŠ Janovice - 1. díl

Karel Čapek v jednom svém díle zmínil: „Zahrádka u Vašeho domu je stejný projev Vaší životní kultury…

Celý článek

Testování Hejného metody venku.

HEJNÉHO METODA = Děti objevují matematiku samy a baví je to. HEJNÉHO METODA VENKU = Děti objevují…

Celý článek

Učení venku propojuje.

Venku se z laboratoře může stát ve vteřině ateliér, tvůrčí dílna nebo tělocvična. Mezipředmětové mosty se venku…

Celý článek