1. Využívejte své nejbližší okolí a reálné situace. Fyzika je opravdu všude kolem nás, objevte ji s dětmi a stane se součástí přirozeného vzdělávání.

 

2. Pokud začínáte, vyzkoušejte nejprve krátkou aktivitu a pak přidávejte další. Čím častěji vyrážíte s dětmi ven, tím víc fyziky objevíte. Venku čeká interaktivní učebna, která nabízí záplavu pomůcek, zdarma, celý rok, každý den něco nového.

 

3. Neučte venku "jen" fyziku, objevujte s dětmi souvislosti skrze spojení předmětů do "SCIENCE". Ideálně s kolegou už plánujte učení venku. Tam kde se fyzika propojí s biologií, matematikou či chemií vše dává větší smysl i dopad.

 

4. Sdílejte své lekce, zážitky i otázky v uzavřené FB skupině Učíme a hrajeme si venku nebo na tym@ucimesevenku.cz 

 

JAK učit fyziku venku?

 

KDE venku je fyzika?

 

Vše živé, co kolem nás roste a běhá, tak roste a běhá s ohledem na fyzikální pravidla. Jen stavba těla: list, kmen, stonek, ale i kost nebo ptačí pero mají tvar, který díky momentu setrvačnosti zaručuje v tom správném směru pevnost, v jiném umožňuje pružnost a ohyb. 

 

Veškerý pohyb (lokomoce) počítá s třením a gravitací – a jde-li o pohyb vodou nebo vzduchem, pak s hydromechanikou a aerodynamikou. Princip páky je i práce s lopatou či zahradnickými nůžkami. 

 

Venku také fouká vítr, tečou řeky a potoky. Všimněte si podivuhodné vody: co všechno umožňuje její povrchové napětí, jak vznikají, běží, skládají se a odrážejí vlny, kdy a kde vzniká led. Vnímejte chlad při přeměně skupenství, sledujte sublimaci sněhu. Měřte teploty v lese, na louce, pod vodou a v půdě. 

 

Poslouchejte, jak se zvuk odráží od rovné stěny, jak od vlnitého plechu, od klenby v podloubí. Zatelefonujte si trubkou zábradlí nebo si vyrobte dendrofon z klacků, píšťalku z vrbového prutu nebo stonku křídlatky. Naučte se pískat na trávu. 

 

A nezapomeňte na fyziku vesmíru, cykly v přírodě, délku dne a noci. Pozorujte planety, hvězdy, měsíc. Vyrobte si sluneční hodiny...

Inspirace CO učit z fyziky venku?

V čem se liší trn růže a trnky? Jak rostliny využívají „fyzikální“ zákony? Kde v přírodě najdeme eliptický, „U“ či „I“ profil?
Zdánlivě obyčejná nářadí nabízí mnoho fyziky. Objevte z jiného pohledu RÝČ, MOTYKU, LOPATU, VIDELO, KOLEČKO či NŮŽKY
Objevte interferenci. Pozorujte světlo jako vlnění i jeho lom.
Díky čemu vydává zvuk vrbová píšťalka, či klarinet z křídlatky?
Objevte hyperbolu na hladině nebo ve slunečních hodinách. Vyrobte si venku paraboloid. Pomocí řetězu či lana sledujte sinusoidy, šroubovice a vlnění v přímém přenosu.
Objevte v terénu záhady poletujících semínek, tekoucí vody, levitujícího míčku nebo létajícího talíře.
Vyrobte si horkovzdušný balón, všímejte si fyziky při opékání na ohni či pozorování jinovatky a dilatačních spár ve městě.
Vše živé, co kolem nás roste a běhá, tak roste a běhá s ohledem na fyzikální pravidla.
Ohlédnutí za seminářem Fyzika venku (Chaloupky 2020)
Prozkoumat aeromechaniku nažek listnatých stromů.
Vyzkoušej, měření účinnosti odrazu pružné kuličky a zda je t schopena odrazit se alespoň 5x.
Prozkoumat, jak a proč šiška reaguje na vlhkost.
Prozkoumat zda a jak funguje sypný úhel při sypání sypkých materiálů.
Postavit si vlastní houpačku a vyzkoušet, jak v praxi funguje dvojzvratná páka..
Otestujte, zda rostliny kolem vás (v bytě, na zahradě) dokážou být SUPERNESMÁČIVÉ.
Vymyslet a sestavit prototyp funkční váhy z klacíků. Zvážit v terénu na vlastní váze co je lehčí, a co těžší.
Vyzkoušet si improvizované domácí měření velmi malých hmotností
Jakým způsobem bude klesat pivní (nebo jiná pěna, jar…) pěna, půjde o lineární závislost na čase, nebo bude klesat logaritmicky či snad exponenciálně.

MECHANIKA A MOMENT SETRVAČNOSTI

V čem se liší trn růže a trnky?

Jak rostliny využívají „fyzikální“ zákony?

Kde v přírodě najdeme eliptický, „U“ či „I“ profil? 

Jak se člověk inspiroval od přírody při vyrábění nástrojů? 

MECHANIKA

(čas 0:09 -1:02) MOMENT SETRVAČNOSTI
(čas 1:04 - 2:58) ELIPTICKÝ PROFIL 
(čas 2:59 - 4:16) „U“ PROFIL 
(čas 4:18 - 5:37) „I“ PROFIL 

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

FYZIKA NA ZAHRADĚ

Zdánlivě obyčejná nářadí nabízí mnoho "fyzikálních vychytávek".
Objevte z jiného pohledu RÝČ, MOTYKU, LOPATU,
VIDELO, KOLEČKO či NŮŽKY

FYZIKA NA ZAHRADĚ

(čas 0:07-1:18) RÝČ – NAMÁHÁNÍ V TLAKU
(čas 1:20-2:14) MOTYKA – ELIPTICKÝ PROFIL A IMPULSOVÁ VĚTA
(čas 2:15-3:30) LOPATA – STABILITA
(čas 3:32-4:14) VIDLE – STABILITA A ELIPTICKÝ PROFIL
(čas 4:16-5:16) KOLEČKO – PÁKA A VALIVÝ ODPOR
(čas 5:18-5:30) NŮŽKY – PÁKA A NAMÁHÁNÍ V STŘIHU

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

AKUSTIKA VENKU

Vyrobte si klarinet z křídlatky nebo objevte,
jak funguje píšťalka, ozvěna a odraz vlnění.

Otestujte vše nejen v přírodě, ale i ve městě.

AKUSTIKA

(čas 0:08 - 3:10) PÍŠŤALKA – ZVUK V UZAVŘENÉM SLOUPCI VZDUCHU
(čas 3:11 - 7:40) KLARINET Z KŘÍDLATKY – ZVUK V OTEVŘENÉM SLOUPCI VZDUCHU
(čas 7:41 - 12:30) OZVĚNA – ODRAZ VLNĚNÍ

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

OPTIKA VENKU

Vyrobte si duhu. Objevte interferenci.
Pozorujte světlo jako vlnění i jeho lom.
Z vody vyrobte čočku, která umí něco zapálit (bezpečně). 

OPTIKA

(čas 0:08 - 1:34) OPTIKA V ATMOSFÉŘE – DUHA, LOM SVĚTLA
(čas 1:34 - 2:52) SVĚTLO JAKO VLNĚNÍ – INTERFERENCE
(čas 2:53 - 3:34) FRESNELOVA SPOJKA – LOM SVĚTLA A OHNISKO
(čas 3:34 - 4:20) VODA JAKO ČOČKA – LOM SVĚTLA A OHNISKO
(čas 4:26 - 5:02) DUTÉ ZRCADLO – ODRAZ SVĚTLA A OHNISKO

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

HYDRODYNAMIKA VENKU

Objevte v terénu záhady poletujících semínek, tekoucí vody,
levitujícího míčku nebo létajícího talíře.
Zažijte venku hydrodynamiku na vlastní oči. 

kapitoly - HYDRODYNAMIKA:

(čas 0:08 - 2:48) LÉTAJÍCÍ SEMÍNKA – LAMINÁRNÍ A TURBULENTNÍ PROUDĚNÍ
(čas 2:51 - 3:43) LEVITUJÍCÍ MÍČEK – BERNOULLIOVA ROVNICE
(čas 3:45 - 4:50) LÉTAJÍCÍ TALÍŘ – BERNOULLIOVA ROVNICE

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

KŘIVKY VENKU

Objevte hyperbolu na hladině nebo ve slunečních hodinách.
Vyrobte si venku paraboloid. Pomocí řetězu či lana sledujte sinusoidy,
šroubovice a vlnění v přímém přenosu.

kapitoly KŘIVKY:

(čas 0:08 - 1:28) VLNKY NA HLADINĚ – HYPERBOLA
(čas 1:30 - 3:10) SLUNEČNÍ HODINY - HYPERBOLA
(čas 3:14 - 4:14) ROZTOČENÁ HLADINA – PARABOLOID
(čas 4:16 - 6:52) ROZTOČENÝ ŘETĚZ – ŠROUBOVICE A SINUSOIDA
(čas 6:53 - 7:46) ŘETĚZ vlnění na volném konci - ŠROUBOVICE a SINUSOIDA 
(čas 7:48 – 8:15) SMRKOVÁ ŠIŠKA – ŠROUBOVICE A SINUSOIDA
(čas 8:17 - 9:00) PROVĚŠENÉ VLÁKNO – ŘETĚZOVKA
(čas 9:02 - 10:27) JIZVY NA BORCE STROMŮ – TRANSFORMACE FUNKCE 

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

TERMODYNAMIKA VENKU

Vyrobte si horkovzdušný balón.
Všímejte si fyziky při opékání na ohni i 
na dilatačních spárách ve městě.

kapitoly - TERMODYNAMIKA:

(čas 0:08 - 0:45) JINOVATKA – DESUBLIMACE
(čas 0:48 - 3:40) PEČENÍ NA OHNI – PŘEDÁVÁNÍ TEPLA
(čas 3:45 - 6:18) BALÓN – ARCHIMÉDŮV ZÁKON
(čas 6:20 - 7:17) MOST - DILATAČNÍ SPÁRY

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

FYZIKU VENKU
PRO VÁS TVOŘÍ

TOMÁŠ KRÁSENSKÝ

Všestranný učitel Gymnázia Jihlava. Renesanční osobnost, která vás vtáhne venku nejen do fyziky, ale i do ornitologie, matematiky, biologie a skončíte až u noční oblohy.

MARTIN KŘÍŽ

Skvělý lektor a mentor Učíme se venku. Programový ředitel ekocentra Chaloupky a klíčová osobnost v rozvoji a propagaci učení venku v ČR i SR.

ZUZKA HAVLÍNOVÁ

Autorka videí, profesionální fotografka a kameramanka. Díky spolupráci se Zuzkou vzniká většina videí pro Učíme se venku. 

JUSTINA DANIŠOVÁ

Testování, hraní a vymýšlení snadných her a lekcí ven. Příprava webu a youtube. Metodik Vzdělávacího centra TEREZA

1. Baví vás fyzika venku?

2. Máte doporučení na pomůcky ven?

3. Chcete sdílet své vlastní lekce a nápady ven?

Napište nám na tym@ucimesevenku.cz

Proč se učit venku?
Odhalte 7 důvodů
nebo se začtěte do knih níže.