OHLÉDNUTÍ ZA FESTIVALEM TERÉNNÍ VÝUKY 2019

19.-20. září proběhl první ročník Festivalu terénní výuky. Měli jsme radost, že jsme na něm mohli přivítat skvělé lektory i mnoho nadšených účastníků. V tomto shrnutí si můžete přečíst, co se na festivalu dělo, a naleznete zde i odkazy na záznamy přednášek a dílen.

Video z festivalu

Galerie fotek

Přednášky

Čtvrteční dopoledne bylo věnováno přednáškám. Přednáškový blok byl zahájen příspěvkem Petra Daniše, ředitele Vzdělávacího centra Tereza a autora knihy Tajemství školy a za školou, který shrnul hlavní přínosy učení venku.

Psycholožka Šárka Miková se věnovala tématu motivace k učení (nejen venku) a rozdílům ve vrozených potřebách dětí.

Krásné příběhy dětí, které venku rozkvetly, vyprávěl Martin Kříž z Chaloupek.

O zkušenosti s tím, jak může školní zahrada podporovat učení i propojit komunitu, se podělila Monika Olšáková ze ZŠ Janovice.

Na závěr promluvila metodička Učíme se venku Justina Danišová, která představila nejenom celou iniciativu, ale také obsah baťůžků Učíme se venku, které účastníci dostali.
Všechny materiály si můžete zdarma stáhnout také zde.

Záznamy přednášek brzy zveřejníme na webu Učíme se venku.

zahájení festivalu (Jan Froněk ze Vzdělávacího centra Tereza)
Monika Olšáková, Petr Daniš
přehlídka pomůcek a materiálů

Čtvrteční dílny

Po obědě proběhl první blok dílen. Na vrozené potřeby a učební styly se hlouběji zaměřila dílna Šárky Mikové a Justiny Danišové. Zápis z dílnyzde.

V dílně Ptáci ve městě si účastníci vyzkoušeli badatelskou lekci pod vedením učitelek prvního stupně Markéty Vokurkové, Andrey Tláskalové a vychovatelky ve venkovní družině Zoji Zlonické. Zápis z dílny zde.

Co nám nemůže poskytnout ani sebelépe vybavená třída? byla hlavní otázka dílny s Monikou Olšákovou, Kateřinou Čihákovou a Monikou Hoškovou. Účastníci společně hledali, co vše lze venku využít pro učení, bádání i tvoření. Zápis z dílny zde.

Ve večerních hodinách pak byl vyhrazen čas pro neformální sdílení zkušeností a síťování. V průběhu večera také účastníci vyplňovali a sdíleli Deset zkušeností z praxe. Shrnutí si můžete přečíst zde.

dílna Justiny Danišové
Kateřina Čiháková
večerní síťování

Páteční dílny

Neméně zajímavé bylo páteční pokračování dílen:

O rady ze své bohaté venkovní praxe se podělila Andrea Tláskalová ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. Zápis z dílny zde.

Dílna Moniky Olšákové Krása pocházející z přírody nabídla propojení čtenářské gramotnosti, badatelské výuky a využití bylinek. Zápis z dílny (bude brzy) zde.

Své zkušenosti s tím, jak může učení venku rozvíjet celou třídu, učitele i rodiče, sdílely Markéta VokurkovéZoja Zlonická ze ZŠ Kunratice. Zápis z dílny zde.

dílna Andrey Tláskalové
dílna Moniky Olšákové

Bádání venku byla věnována dílna Kateřiny Čihákové. V úvodu se zaměřila na dovednosti, které badatelsky orientovaná výuka rozvíjí. Badání si účastníci také sami vyzkoušeli. Zápis z dílny zde.

V dílně Ivany Poláčkové se účastníci seznámili s programy slovenské Živice a vyzkoušeli si, jakými způsoby se dá připravit aktivita na ven. Zápis z dílny zde.

Dílna Jana Mazůrka ze ZŠ Kunratice byla zaměřena na to, jak učit venku děti na druhém stupni. Zápis z dílny (bude brzy) zde.

dílna Jana Mazůrka
Toulcův dvůr
dílna Kateřiny Čihákové

Program a medailonky lektorů ke stažení zde.

Na závěr snad lze právem dodat, že festival byl velice povedený a dodal všem zúčastněným chuť i podporu k učení venku. Těší nás, že i ohlasy ve vyplněných zpětných vazbách byly nadšené a pozitivní.

Děkujeme, že vás to táhne ven.

Festival terénní výuky 2019 byl realizován díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů