KRÁSA POCHÁZEJÍCÍ Z PŘÍRODY – zápis z dílny

Jak lze ve výuce propojit bádání, čtenářskou gramotnost a využití bylinek? Jak můžeme k práci s textem motivovat různě staré žáky? A jak se vyrábí hydrolát? To si účastníci vyzkoušeli v dílně s Monikou Olšákovou.

Dílna Krása pocházející z přírody proběhla v pátek 20. září 2019 na Festivalu terénní výuky. Začala povídáním o tom, jak se vyvíjelo Moničino učení a co ji ovlivnilo (kurz kritického myšlení, Badatelé, Učíme se venku) až po setkání s Lenkou Menšíkovou – odbornicí na přírodní péči. Spolu s Lenkou vytvořily vzdělávací balík Krása pocházející z přírody zaměřený na učení a čtení v přírodě.

Následovala diskuse ve dvojicích o tom, co je pro každého krása z přírody a následné sdílení. Účastníci zmínili inspiraci, harmonii, sílu okamžiku a detailu…

Ze sdílení se vyvinula krátká debata o tom, jestli mají děti vnímání přírody od mala nebo se to musí naučit.

V druhé část dílny jsme se věnovali práci s texty: Lenka Menšíková – Zahrada plná vzpomínek (texty jsou podobné, mají stejného vypravěče, ale jsou upraveny pro různé věkové kategorie a pro různé výukové cíle).

  • Rozdělení textů mezi účastníky – pročtení textů a zamyšlení nad otázkami
    • Jakou příležitost k učení text nabízí?
    • Pro koho by mohl být text určen?
    • Učitelům se poměrně přesně podařilo odhadnout věk i určení
  • Diskuse ve skupinách a následné sdílení a hledání rozdílů mezi texty
    • Text 1: pro MŠ až 9. ročník – prvotní motivace před vyběhnutím ven trhat bylinky
    • Text 2: pro MŠ – 1. třída – zaměření na práci s textem, porozumění, hledání souvislostí
    • Text 3: pro 1. stupeň (2.-4. třída) – poznávání všemi smysly, řízené čtení a naslouchání, porozumění významu léčivých bylin a jejich zpracování a využití
    • Text 4: pro 5.-7. třídu – práce s Mattioliho herbářem jako motivací, zjišťování toho, co je to herbář a jaký má význam, význam bylin, čtenářské a pisatelské dovednosti. Lekce ve 2 hodinovém bloku

V poslední části dílny jsme vyzkoušeli badatelskou lekci pro 8.-9. třídu. Její popis a materiály ke stažení naleznete v samostatném článku. Lekce probíhala takto:

  1. Práce ve skupinách s obrázkem a textem – obrázek k výrobě rostlinného oleje a hydrolátu a související texty
    • Otázky – je text zajímavý? Je důvěryhodný? Co se dozvěděli? Co z textu najdou na obrázku?
  2. Diskuse, tvorba otázek, zmínění špatných výsledků ČR v přírodovědné gramotnosti (PISA). Vyzkoušeli jsme otázky i to, jak s otázkami, které padly, pracovat a vybrat výzkumnou otázku
    • Byla vybrána otázka: Jak bychom vyrobili hydrolát/olej?
  3. Výběr výzkumných otázek – tohle vzbudilo řadu dotazů od účastníků.
    •  Jak otázky vyřadit a nedemotivovat? Jak předejít ztrátě motivace? – odpověď = výběr otázky je potřeba nacvičovat; jde také o způsob vyřazení – např. domluva, že otázku zodpovíme jinak
  4. Tvorba hypotézy: Hydrolát vznikne vyvařením rostlin a ochlazením páry.
  5. Plánování – děti pracují ve dvojici, dostanou návod
  6. Experiment – oba experimenty venku na dvoře
    • Olej – roztloukání semínek v přehnutém papíru a sledování toho, jaká olejová skvrna vznikne. Pro účastníky to bylo zajímavé. Překvapení nad výsledky u jednotlivých semen. Šlo by dělat i olej? Dělá ho Monika?
    • Hydrolát – vyvařili jsme šantu kočičí. Pokus měl velký úspěch a vzbudil zájem a nadšení. 
  1. Jaké je využití hydrolátu? 
  2. Šlo by použít na 1. stupni? – ano, jde o motivaci, např. pojďme vyrobit živou vodu. 
  3. Jaké bylinky použít? 
  4. Velká diskuse o způsobu zahřívání. Školy nemohou používat plynové kahany. Monika používá campingovou bombu s plynem – to je podle pravidel ok. Možnost použít také elektrickou plotýnku.
  5. Diskuse o vybavení – jaké baňky, délka a tvar trubiček a další vybavení
  6. Návrat zpět do místnosti a krátké shrnutí dalších částí lekce (závěr, návrat k hypotéze, hledání souvislostí, prezentace a zpětná vazba, nové otázky)
    • Povídání o tom, jak se liší BOV a klasický experiment. Které části vyzkoušené lekce by byly součástí klasického experimentu 
    • Dotaz: Jak dlouho celá tato lekce trvá? – 1,5 hodiny

Součástí dílny byly i ukázky dalších činností, které se dají dělat s využitím bylinek, např. „malování“ na tričko.

Na dílně byla zmíněna také kniha Výroba vlastní kosmetiky autorky Lenky Menšíkové. (Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-2082-6)

pomůcky a materiály k lekcím

Mgr. Monika Olšáková je pedagožkou v ZŠ Janovice, zaměření výuky (Ch, Př, Aj, EnV, Pč), koordinuje na škole mezinárodní program EKOŠKOLA , je lektorkou Kritického myšlení a badatelsky orientovaného učení, vede učitele jako mentor. V letošním ročníku soutěže pro inspirativní pedagogy Global teacher prize ČR obsadila 2. místo.


Lenka Menšíková se před několika lety vydala cestou svého srdce a začala podnikat v alternativní oblasti – péče o pleť přírodní cestou. Ve Frýdku-Místku založila salón RosMarina a své zkušenosti z oblasti přírodní kosmetiky vydala v knize Výroba vlastní kosmetiky. Je propagátorkou učení dětí venku a otevřené spolupráce rodičů a škol.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů