JAK UČENÍ VENKU ROZVÍJÍ CELOU TŘÍDU, UČITELE I RODIČE

Co díky učení venku získávají žáci, učitel, ale i rodiče, škola a místní komunita? A jaké mají s venkovní výukou zkušenosti na ZŠ Kunratice? Toto a mnohem více se dozvěděli účastníci dílny s Markétou Vokurkovou a Zojou Zlonickou.

Dílna s názvem Jak učení venku rozvíjí celou třídu, učitele i rodiče proběhla v pátek 20. září na Festivalu terénní výuky v Toulcově dvoře. Nemohli jste se zúčastnit? Co se na dílně dělo se můžete dozvědět v následujících poznámkách.

Na úvod lektorky představily zkušenosti s učením venku na své škole (ZŠ Kunratice).

  • Co se na ZŠ Kunratice povedlo – proškolení sborovny v badatelství, které je nyní na stejné úrovni jako čtenářství apod.
  • Mají párového učitele, kterého platí rodiče v 1.–3.třídě, cca 4–8h týdně
  • Markéta párového učitele využívá právě v pátky, kdy učí venku
  • Skvělé je, že Zoja (vychovatelka v družině) dělá v Markétině třídě na několik hodin také asistentku – na témata z hodin pak může snadno navazovat s družinou
  • Využívají metodiky programu Les ve škole (lesveskole.cz)
  • Pomohl web ucimesevenku.cz, při argumentaci rodičům se opřeli o TEREZU, tvrdí dětem i rodičům, že učit se venku je výsada

„Některá cvičení v učebnici nemáme vyplněná, je to tak.“

KONKRÉTNÍ INSPIRACE:

  • vírníčky (modely létavých semínek), ke stažení níže
  • modelování postavy z knihy ze sněhu na stromy,
  • klackové kružítko,
  • mobilní hmatová stezka (v krabicích),
  • zmražené obrázky (příběhy jako na displeji mobilu či laptopu, ale zmražené v krabičce od svačiny), kouzlení s ledem je popsáno zde

Na dílně byla zmíněna i Dětská vlastivěda, společný vzdělávací projekt šesti ZŠ v mikroregionu Džbány. Více zde.

JAK UČENÍ VENKU ROZVÍJÍ

1. Rozdíly v chování v učení ve třídě/venku

Spontaneita – projev individuality
Ponoření
Víc úhlů pohledu
Svobodná práce chybou – objevování, ne pokus s daným výsledkem
Čas na hledání různých cest
Manipulace se skutečnými věcmi v přirozeném prostředí
Možnost výběru spolupráce/samostatné práce
Sdílení

2. Co získává z učení venku dítě 

Samostatnost
Zodpovědnost
Schopnost a potřebu plánovat postup
Radost
Pohyb a zdraví, sebeuvědomění
Smysl
Propojení souvislostí

3. Co získává komunita

Generaci se vztahem a zájmem o okolí 
Aktivní zapojení dětí v přítomnosti a snad i budoucnosti

4. Co získává učitel 

Vidí dítě v jiných situacích, jiné stránky osobnosti 
Při dobrém zadání aktivní samostatnou práci dětí
Přírodu a kyslík 
Smysl 

5. Co získává rodič 

Vyvenčené, odpočaté, zdravé dítě
Samostatné zkušené dítě 
Možnost navázat v přírodním prostředí na vyučování spoluobjevováním

6. Co získává škola

Spolupracující komunitu učitelů 
Nové pracovní prostředí a proměňující se pomůcky
Spolupráci s dalšími: obec, lesník, rodiče…

Mgr. Markéta Vokurková je učitelka prvního stupně ZŠ v Kunraticích. Působí jako lektorka badatelsky orientovaného vyučování, je mentorka programu Globe a nadšená propagátorka výuky venku. Je zapojena do projektu Mistři kolegiální podpory v přírodovědné gramotnosti. Učí děti pozorovat svět kritickým badatelským okem a prožívat radost z učení. Minimálně jednou týdně společně chodí ven, bádají ve všech předmětech. Snaží se vést děti k samostatnosti a odpovědnosti za své činy. Její lekce si můžete stáhnout na www.badatele.cz (lekce pro 1. stupeň) Práci s její třídou sledujte na stránkách ZŠ Kunratice.

Zoja Zlonická, vychovatelka v družině ZŠ Kunratice, maminka pěti dospělých dětí a babička čtyř vnoučat, účastní se i vede semináře pro pedagogy o venkovním učení a družinách. Fotogalerie družiny ze ZŠ Kunratice. Nahlédněte k Zoje i na seminář – například zde.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů