VENKOVNÍ UČEBNA

Co nám nabízí venkovní učebna? Co si tam s sebou brát? Jak se dá bádat o hmyzu? Jak si vyrobit rostlinný „potisk“ na tričko? Jak se dá v zahradě využívat alfabox? Dílna s Katkou Čihákovou, Monikou Olšákovou a Monikou Hoškovou byla plná inspirace a nápadů do praxe.

Dílna proběhla ve čtvrtek 19. září 2019 na Festivalu terénní výuky Učíme se venku. Nemohli jste na ní být? V tomto příspěvku uvádíme krátké shrnutí.

Co brát s sebou ven?

Tipy na osvědčené pomůcky:

– taška místo batůžku (lépe se z ní vyndavají materiály)

Co do tašky:

  • zalaminovaný papír (může být s obrázkem) nebo kus látky jako podložka pro prohlížení přírodnin
  • případně mistička na prohlížení přírodnin
  • motivační balon nebo poletucha – návod na výrobu poletuchy zde
  • skládací určovací klíče (hmyz, jedlé/nejedlé rostliny…)
  • síťka na chytání drobných živočichů
  • lupa, lupokelímky
  • šátek (1. pomoc nebo podložka na prohlížení přírodnin)
  • malá lékárnička (náplast, nůžky, desinfekce), desinfekční kapesníčky
  • nůž, zahradnické nůžky
  • metr
  • penál na tužky
  • malé desky nebo sešit jen na stručné poznámky (mohou nosit i děti)
  • případně: čtverečkovaná podložka a smývatelný fix – např. na grafy při badatelských lekcích
takto může vypadat badatelská sada

Ukázky venkovních aktivit

Bádání o hmyzu

  • Naladění přes jedlé plody – „Jak se z květu stane plod?“ (důležité je opylení – hmyz) – kde přebývá a co dělá hmyz.
  • Následovalo hledání hmyzu
  • Zapíšeme tipy, kterého opylovače kde najdeme (3 vytipovaná místa)
  • Postupně obcházíme stanoviště s lupami a se síťkami a ověřujeme počty
  • Jak odlovit hmyz – pomůcky na odchyt hmyzu – síťky; sklepávání ze stromů – sklepávadlo nebo bílý deštník

Využití rostlin ve výuce

  • Potřebujeme látku, dřevěnou paličku, papírovou lepenku a rostliny (jejich části).
  • Rostlina se přilepí na látku, poťuká dřevěnou paličkou a zažehlí se (možno i zafixovat vhodným kamencem).
  • Nutno prát v ruce.

Alfabox v zahradě

Mnoho variant ven i dovnitř, např.:

Mnoho variant ven i dovnitř, např.:

  • najít věci začínající danými písmeny – nosí na flip věci, pokud věc nelze donést, napíší na kartičku
  • pokud nemohou nic najít, vyskládají písmeno z přírodnin nebo použijí joker
  • ve skupinách, i pro starší
alfabox venku

Plody – práce s alfaboxem

  • Žáci mají za úkol ke každému písmenu najít nějaký plod.
  • Následně je možné diskutovat o dalších souvislostech – zda jsou plody jedlé i pro člověka, kterými z nich se živí ptáci, jak se plody rozšiřují (pomocí zvířat, větrem…). Lze navázat podobou ptáků (tvar jejich zobáků souvisí s tím, čím se živí, např. dlask – ořechy).

Dílna VENKOVNÍ UČEBNA byla ukončena závěrečným brainstormingem na téma Co nám nemůže poskytnout ani sebelépe vybavená třída – zápis si můžete prohlédnout zde.

Další postřehy z dílny

  • Plstění ptáci – Vlna NaNa na Flér.cz
  • Knihy: Příroda ČR, Průvodce faunou, V našem lese (prostorová kniha)
  • Tip: Jak nalákat 9. třídu: nechat je přinést si vlastní nářadí a nechat je pracovat (např. na výrobě budky pro ptáky).
  • Potřebujeme sedět/stát natočeni směrem, který nám vyhovuje – venku lze, uvnitř ne.
  • Tipy, kam umístit informační materiály ve škole: u rychlovarné konvice, dveře na záchod, u kopírky 🙂

Mgr. Kateřina Čiháková vede v Muzeu Říčany přírodovědný kroužek pro děti od 10 let a učí přírodopis na 2. stupni ZŠ Světice. Většinu svého času věnuje vzdělávání učitelů v metodách badatelsky orientované výuky (BOV) a místně zakotveného učení. V projektu Oborový mentoring pracuje s kolegy z Muzea Říčany celkem s více než 40 pedagogy v regionu, kteří na své škole rozšiřují praxi badatelské výuky a učení venku.

Mgr. Monika Olšáková je pedagožkou v ZŠ Janovice, zaměření výuky (Ch, Př, Aj, EnV, Pč), koordinuje na škole mezinárodní program EKOŠKOLA , je lektorkou Kritického myšlení a badatelsky orientovaného učení, vede učitele jako mentor. V letošním ročníku soutěže pro inspirativní pedagogy Global teacher prize ČR obsadila 2. místo.

Mgr. Monika Hošková teď učí na ZŠ Dobiášova v Liberci, ale dříve byla součástí týmu TEREZY, kde koordinovala a vedla výukové programy. Působila i v organizacích Čmelák a Divizna. Dnes učí nejen na druhém stupni přírodovědné předměty včetně fyziky, výtvarnou výchovu, pracovky i angličtinu. Venku učí pravidelně a baví to i deváťáky.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů