Tato propracovaná lekce od Moniky Olšákové a Lenky Menšíkové sklidila na Festivalu terénní výuky obrovský ohlas. Spojuje čtenářskou lekci s tématem využití bylin. Zapojuje praktické pokusy: výrobu hydrolátu a zkoumání rostlinných olejů. Nabízí propojení s dalšími tématy. Děkujeme za sdílení s komunitou Učíme se venku.
VĚK: 8.-9. třída
Oblast dle čtenářského kontinua: Porozumění textu
Linie 2 – Nalezení důležitých myšlenek textu a shrnutí: Důležité myšlenky poznává stále samostatněji a v náročnějším textu. Lépe jejich důležitost opírá o důkazy z textu i o myšlenky nebo zkušenosti vlastní. Do shrnutí textu přidává i autorský záměr a zamýšleného adresáta. Bere v úvahu i možná jiná pochopení. Význam myšlenek a informací posuzuje i vzhledem k účelu čtení.
Zdatný čtenář: Stručně a přehledně shrne, o čem text je, a zahrne i autorský záměr, případně adresáta textu (text v 2. části hodiny – Souvislosti)
Najde a výstižně formuluje důležité myšlenky v náročném textu (text v 10. části hodiny – Hledání souvislostí)
Oborový cíl: Žák svými slovy vysvětlí, co jsou hydroláty a rostlinné oleje, k čemu se užívají a jaký mají význam v životě člověka
Badatelský cíl: Žák si vybere a vytvoří rostlinný olej nebo hydrolát, pracuje s otázkami a hypotézou
Lekce vychází z Badatelsky orientovaného učení (www.badatele.cz). Prolíná prožitkový a odborný text. Je tvořena pro možnost práce venku, na školní zahradě.
Lekce je tvořena pro práci s dětmi venku, ale i v interiéru, pokud to podmínky školy neumožňují, či kombinovaně (sběr bylin, semen venku, ostatní části v laboratoři apod.). Cílem je děti co nejvíce zapojit do celého průběhu lekce. Možné je také v průběhu roku bylinky pěstovat na okně, v truhlíku apod. a následně je společně zpracovat.
Děti jsou ve dvojicích. Dostanou do rukou 2 obrázky (rostlinné oleje a květy v misce). Každý si vezme jeden obrázek a snaží se popsat svými slovy, co tam vidí z hlediska přírodnin a látek. Své obrázky pak sdílí mezi sebou a následně si o nich povídáme v celé třídě.
Zahrada plná vzpomínek
Babička žila v domě na kraji vesnice, vlastně téměř na jejím konci. Za jejím domem už byly jen louky a dál lesy a kopce. Ke starému domku přiléhala dřevěná stodola s cihlovými stěnami a celé stavení obklopovala velká zahrada. Zahrada plná květin, keřů, ovocných stromů. Vše jako by zde rostlo od nepaměti. Vše, jako by bylo vzájemně propojeno a rostlo s přirozeností, díky které jste měli pocit, že se zde zastavil čas. Zahrada byla jako z pohádky, pořád v ní něco kvetlo a žilo.
Jako malá jsem si myslela, že je má babička čarodějka. Ale ta hodná, co pomáhá lidem. Občas k ní lidé chodili pro bylinky, masti nebo vonné kapky. Ano, vonné kapky! Myslela jsem si, že takhle vzniká „živá voda“ z pohádek. Babička vložila byliny do hrnce, z něhož malou dírkou proudila pára. Když se ochladila, jako déšť kapala voda zase dolů a stékala do malé mističky. Voda pak voněla po bylinkách, ale jinak, podmanivě sladce a krásně. Babička mi občas lahvičku věnovala a já si ji kapala do vlasů a na tvář. Tu vůni vám nedokážu popsat, ale byla nádherná. Stála jsem u hrnce a pozorovala každou kapku, která do skleničky stékala. Byla to krása.
Oleje jsme nevyráběly, ale občas babička dostala makový nebo mandlový. Když totiž rozemelete semena nebo jádra a vylisujete je, vyteče z nich čirá tekutina, tak mi to babička vyprávěla. Do olejů jsme pak dávaly okvětní lístky růží, květy levandule, ale třeba i rozmarýn nebo fialku. Babička mi pak oleji potírala obličej i ruce a tělo já jsem měla pocit, že takhle se asi dříve starali o princezny.
Zdroj: MENŠÍKOVÁ Lenka, Výroba vlastní kosmetiky. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-2082-6
Samostatně lze text stahnout zde:
V následujících krocích se zaměříme právě na hydrolát a rostlinné oleje. Tato část lekce vychází z badatelsky orientované výuky, více o této metodě a jednotlivých krocích lze nalézt na http://badatele.cz/cz/4-badatelske-kroky)
Žáci navrhují otázky, na které by rádi znali odpověď. Např.: Jak se to vyrobí? Z čeho to je složené?
Taková, na které bude shoda, mohou být i dvě – tedy jedna týkající se hydrolátu, druhá oleje.
Hypotéza, neboli jednoduše domněnka, je předpokládaná odpověď na otázku. Měla by být formulována jako oznamovací věta, také by měla být ověřitelná, jednoduchá, jednoznačná a srozumitelná.
Děti se rozdělí na dvě skupiny (ideálně podle zájmu), jedna bude vyrábět hydrolát, druhá dělat pokus s rostlinnými oleji. Shrneme si, co budeme potřebovat a jak postupovat – viz níže.
Děti obdrží postup (ke stažení v pomůckách).
Pomůcky: kahan, mřížka, 250 ml Erlenmayerova baňka, dlouhá skleněná trubice, sběrná nádoba, čerstvé byliny, voda
Pozn. Proces je velmi zjednodušen pro účely ukázky ve školní laboratoři. Proto váš hydrolát nezíská mléčnou barvu.
TIP: Zkuste vyrobit dva různé hydroláty (okvětní lístky růže a levandule, meduňka, máta, tymián, rozmarýn a jakékoliv jiné bylinky)
Děti obdrží (ke stažení v pomůckách).
Pomůcky: papír, kladívko, prkénko, slunečnice, mák, vlašský ořech, lískový ořech, sezam, čočka, hrách, fazol… příp. jiná semena
Lze uskutečnit i oboje – jak pokus s olejem, tak výrobu hydrolátu. Po provedení pokusů se navrátíme k hypotéze – můžeme naši dříve formulovanou domněnku potvrdit nebo vyvrátit?
Prezentujeme výsledky pokusu ostatním.
Pro upevnění informací, které žáci získali o hydrolátech a rostlinných olejích, můžeme zadat závěrečný úkol: Vytvořte reklamu na hydrolát nebo na rostlinný olej, kde zvýrazníte, k čemu se užívají a jaký mají význam v životě člověka.
Mgr. Monika Olšáková je pedagožkou v ZŠ Janovice, zaměření výuky (Ch, Př, Aj, EnV, Pč), koordinuje na škole mezinárodní program EKOŠKOLA , je lektorkou Kritického myšlení a badatelsky orientovaného učení, vede učitele jako mentor. V letošním ročníku soutěže pro inspirativní pedagogy Global teacher prize ČR obsadila 2. místo.
Lenka Menšíková se před několika lety vydala cestou svého srdce a začala podnikat v alternativní oblasti – péče o pleť přírodní cestou. Ve Frýdku-Místku založila salón RosMarina a své zkušenosti z oblasti přírodní kosmetiky vydala v knize Výroba vlastní kosmetiky. Je propagátorkou učení dětí venku a otevřené spolupráce rodičů a škol.