17. 5. MEZINÁRODNÍ DEN PRÁZDNÝCH TŘÍD

Budou ve čtvrtek školy prázdné?

Na čtvrtek 17. května připadá letos mezinárodní Den prázdných tříd. Děti a studenti společně se svými učiteli opustí třídy a stráví tento školní den, nebo alespoň jednu vyučovací hodinu, pod širým nebem: na školní zahradě, dvoře či hřišti, v blízkém parku nebo někde v přírodě. Pod širé nebe je možné přesunout skoro každé téma výuky. Připojit se mohou jednotlivé třídy i celé školy: mateřské, základní i střední.

Outdoor Classroom Day“ zavedla v roce 2012 skupina londýnských učitelů jako svátek vzdělávání na čerstvém vzduchu s jasným cílem: Podpořit venkovní vzdělávání a motivovat další učitele, aby během tohoto dne strávili alespoň jednu vyučovací hodinu se svými žáky mimo školní budovu. Z iniciativy několika málo učitelů se během pár let stala mezinárodní kampaň, která každým rokem nachází rostoucí počet příznivců z celého světa.

Také v České republice si už výuka venku nachází své příznivce. „Největší přínos vidím v tom, že děti se ve venkovním prostředí dívají na svět jinýma očima, jsou radostnější, spontánnější, otevřenější,“ říká Monika Olšáková, která učí chemii, přírodopis a angličtinu na základní škole v Janovicích na úpatí Beskyd.

O to, aby nezůstalo jen u jednoho dne v roce, usiluje Učíme se venku a mnoho dalších organizací např. Nadace Proměny Karla Komárka, která odstartovala letos v květnu poprvé mezinárodní kampaň Měsíc školních zahrad. Na tomto webu si můžete stáhnout zdarma i publikaci s více než 80 aktivitami ven, navíc hry jsou od škol z celého světa.

„Učit se venku děti baví. Je to názorné, třírozměrné, pestré a přináší mnoho nových podnětů. Spojení se skutečným světem přináší dětem pocit větší smysluplnosti učení, vysvětluje Petr Daniš ze vzdělávacího centra TEREZA, které iniciativu Učíme se venku zastřešuje.

To potvrzuje i Marián Diviš, který na střední průmyslové škole v Karviné učí matematiku, chemii a informační technologie: „Žáci bývají překvapeni, že když jdeme ven, tak se učíme. A podruhé když zjistí, jak rychle hodina uběhla. Přitom komplexnost činností, které se venku dají využít, dávají možnost obměňovat výuku a stále vymýšlet něco nového. Žáci se tak nejen něco naučí, ale i zažijí, vyzkouší a poznají.“


 (fotoHavlín)
Výuka jindy sevřená stěnami školních tříd se venku výrazně oživí. Podle odborníků zlepšuje kontakt s přírodou pozornost i soustředění a zároveň snižuje stres a úzkosti. „Venku děti rozvíjí nejen své znalosti, ale současně se posilují vztahy mezi dětmi a s učiteli,“ doplňuje Daniš.

Jak ukázal nedávný výzkum České děti venku, školáci ve věku 7–15 let se během školního vyučování i přestávek dostanou ven jen zcela minimálně. Pravidelné učení se venku tak má pozitivní vliv i na zdraví dětí. Pobyt a pohyb venku snižuje nadváhu, zlepšuje fungování imunitního systému a snižuje počet nemocí.

Připojte se a otevřete dveře své výuce ven. Nejen 17. 5. ale kdykoli vám to půjde. Materiály z webu Učíme se venku.cz stahujte zde.

Můžete vyrazit i na akce nejen 17.5. Například na seminář Zelené zahrady, Lipka Brno nebo na Medový den v zahradě od Chaloupek. Inspirovat se můžete i na webu k loňské oslavě Dne prázdných tříd.

 

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *