ŽIVÝ SVĚT JE VENKU, NE V LAVICI

aneb Jak učit venku na 2. stupni

Venku se nemusí učit jen malé děti. Jak učit venku děti na druhém stupni? Proč? Co nám v tom brání? Aneb co ve třídě nenajdete. Prakticky zaměřenou dílnu vedl Jan Mazůrek ze ZŠ Kunratice.

Dílna s názvem Živý svět je venku, ne v lavici proběhla v pátek 20. září na Festivalu terénní výuky v Toulcově dvoře. Nemohli jste se zúčastnit? Přečtěte si zápisky z dílny:

BARIÉRY A JAK NA NĚ

Jaké jsou bariéry na 2. stupni podle učitelů:

  • Kolegové brblají, že se vracíme pozdě z hodin, když jsme venku.
  • Hodiny jsou moc krátké, za 45 minut se moc nestihne.
  • Některé děti vyžadují zápisky, aby se měly z čeho učit. A venku je nemají.

Jak lze s bariérami pracovat:

  • Plánujeme rozvrh předem – spojujeme hodiny, aby byly delší. Obvykle s tím nebývá problém.
  • Ve třídě probíráme, co jsme se venku naučili a z toho si děti dělají zápis.
  • Rodičům dáváme vědět dopředu, že se půjde ven, aby dětem dali vhodné oblečení.
  • Pedagog by také měl mít vhodné oblečení do terénu.

VENKU S MOBILEM

  • Děti rádi využívají mobily, venku je to vhodné a děti výuka baví.
  • TIP: Zřídit venku hotspot – nerozutečou se, protože dál nemají signál. Pracují např. s nějakou aplikací, něco vyhledávají, apod.

Aplikace na ven:

  • Flight radar (sleduje letadla, můžeme odhadovat, jak vysoko je, jak rychle letí apod., lze spojit s odhadem výšky mraků)
  • PlantNet (rozeznává rostliny)
  • Na houby (atlas a rozeznávání hub)
  • GPS navigace
  • Luxmetr (měření intenzity světla)

Doporučujeme nahlédnout také do článku Aplikace, které táhnou ven, kde se dočtete hlavně o aplikacích na určování ptáků, a také do nového článku Aplikace, které táhnou ven II – určování rostlin.

Ukazuje se, že děti, které se učí jen z učebnic, nedokáží venku poznat živého tvora, rostlinu apod.
Výhodou učení venku je také to, že v teplém období je venku pod stromy příjemnější klima.

JAK NA ZEMĚPIS VENKU

  • Skvělé je propojit zeměpis s exkurzemi do botanické zahrady (např. v Praze rozděleno podle kontinentů, zemí), ZOO, muzea (např. zemědělské)
  • Děti pak z návštěv zpracovávají videa
  • Inspirativní jsou stránky www.lepsiageografia.sk (něco je zpoplatněno)

POMŮCKY

Co se dá vyrobit s dětmi:

  • Klinometr na měření výšky stromů (používá i program Globe)
  • Tabulka + metr (měření stáří stromů)
  • Mrakometr na pozorování mraků (Globe)
  • Natrhané papíry nalepené na papíře A4 – odhad pokryvu v %

V Lidlu se dá také pořídit spousta pomůcek za levno:

  • Vlhkoměry, teploměry, lopatky, na různé vzorky jsou ideální krabičky od kinder vajíček (ty se dají použít i na zvukové pexeso apod.)

Další pomůcky:

  • Dalekohledy, mikroskopy
  • Anemometr – větroměr (měření pohybu vzduchu)
  • Teploměr na měření teploty půdy
  • UV korálky – zkoumáme, jak fungují brýle, jestli mají U filtr apod.
  • Foťák (stačí mobil) – časosběrné fotky
  • Určovací klíče, atlasy

Mgr. Jan Mazůrek je učitel nejen zeměpisu a přírodopisu na druhém stupni ZŠ v Kunraticích. Působí jako lektor badatelsky orientovaného vyučování, je mentor programu GLOBE. Působil jako metodik v projektu CIVIS. Je členem mezinárodní skupiny COST. Ve třídě ho učit nebaví. A tak učí kdekoliv jinde: v lese, v potoce, v parku, v závějích na dvorku nebo i na střeše.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů