MOJE 4 ETAPY UČENÍ VENKU – Andrea Tláskalová

Mgr. Andrea Tláskalová ze ZŠ Zbiroh je nyní již zkušenou „venkovní“ učitelkou. Na Festivalu terénní výuky Učíme se venku nám popsala, jak se její učení venku vyvíjelo a jakými etapami prošla. Třeba Vás její příběh inspiruje.
Doporučujeme také rozhovor s Andreou:
Moje cesta ven

1. etapa – TV, VV, Prv, Epř

První etapa byla pro Andreu spojena s předměty a tématy, kde se spojení s učením venku nabízí: tělocvik, výtvarná výchova, prvouka, ekologický přírodopis…

2. etapa – školní zahrada, výukové programy

Ve druhé etapě tahlo Andreu a její žáky ven hlavně:

  • budování výukových prvků na školní zahradě: např. venkovní tabule s místem na sezení, teepee či jiný přístřešek (v ZŠ Zbiroh mají stan Zubřík)… vyrobit si můžete i pomůcky pro pozorování zvířat jako krmítko, hmyzí domeček, domeček pro žabky, škvorník…
  • výukové programy Les ve škole i jiné programy využívající BOV (badatelsky orientovaná výuka), např. Globe
Budování prvků na školní zahradě – venkovní tabule
Budování prvků na školní zahradě – „výukové“ dlaždice
Budování prvků na školní zahradě – hmyzí domeček
Les ve škole
Les ve škole – 5. ročník: podnebí
Les ve škole – 5. ročník: podnebí

3. etapa – ČJ, M

Ve třetí etapě začala přesouvat ven také předměty, které zabírají v rozvrhu asi nejvíce času – matematiku a češtinu (ať už to byly čtenářské dílny, hledání inspirace pro tvůrčí psaní, měření, vážení v matematice, geometrie venku nebo i složitější projekty…)

matematika na dlaždicích

4. etapa – co bychom se dnes mohli učit venku?

Andrea se teď dle svých slov nachází ve „4. etapě“, kdy venku učí všechno, co může. Její žáci jsou (většinou) do učení venku nadšení a vyžadují ho (i v zimě). V této fázi jde o sledování a využívání všech příležitostí k učení venku. Aneb „Je hezky (případně „sněží“) – co bychom se mohli učit venku?“


Mgr. Ing. Andrea Tláskalová působí již 18 let jako učitelka 1. stupně, speciální pedagožka, výchovná poradkyně, koordinátorka EVVO a GRV na ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. S TEREZOU úzce spolupracuje 10 let jako koordinátorka programů Ekoškola, Les ve škole, Globe, Badatelé; lektorka, konzultantka a auditorka. Pilotuje a připomínkuje metodiky, vytváří výukové lekce.


Vznik článku byl podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Podpory vzdělávání v regionálním školství v roce 2019.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů