Venku se nemusí učit jen malé děti. Jak učit venku děti na druhém stupni? Proč? Co nám v tom brání? Aneb co ve třídě nenajdete. Prakticky zaměřenou dílnu vedl Jan Mazůrek ze ZŠ Kunratice.
Dílna s názvem Živý svět je venku, ne v lavici proběhla v pátek 20. září na Festivalu terénní výuky v Toulcově dvoře. Nemohli jste se zúčastnit? Přečtěte si zápisky z dílny:
Jaké jsou bariéry na 2. stupni podle učitelů:
Jak lze s bariérami pracovat:
Aplikace na ven:
Doporučujeme nahlédnout také do článku Aplikace, které táhnou ven, kde se dočtete hlavně o aplikacích na určování ptáků, a také do nového článku Aplikace, které táhnou ven II – určování rostlin.
Ukazuje se, že děti, které se učí jen z učebnic, nedokáží venku poznat živého tvora, rostlinu apod.
Výhodou učení venku je také to, že v teplém období je venku pod stromy příjemnější klima.
Co se dá vyrobit s dětmi:
V Lidlu se dá také pořídit spousta pomůcek za levno:
Další pomůcky:
Mgr. Jan Mazůrek je učitel nejen zeměpisu a přírodopisu na druhém stupni ZŠ v Kunraticích. Působí jako lektor badatelsky orientovaného vyučování, je mentor programu GLOBE. Působil jako metodik v projektu CIVIS. Je členem mezinárodní skupiny COST. Ve třídě ho učit nebaví. A tak učí kdekoliv jinde: v lese, v potoce, v parku, v závějích na dvorku nebo i na střeše.