KRÁSA POCHÁZEJÍCÍ Z PŘÍRODY – zápis z dílny

Jak lze ve výuce propojit bádání, čtenářskou gramotnost a využití bylinek? Jak můžeme k práci s textem motivovat různě staré žáky? A jak se vyrábí hydrolát? To si účastníci vyzkoušeli v dílně s Monikou Olšákovou. Dílna Krása pocházející z přírody proběhla v pátek 20. září 2019 na Festivalu terénní výuky. Začala povídáním o tom, jak se vyvíjelo Moničino učení a co ji ovlivnilo (kurz kritického myšlení,...

VROZENÉ POTŘEBY A UČEBNÍ STYLY (NEJEN) VENKU

Proč se každé dítě učí jinak? Jak různé učební styly využít při výuce venku? Jak postavit výpravu ven tak, aby zaujala celou třídu a každý měl příležitost zažít úspěch? Psycholožka Šárka Miková nám pomohla porozumět vrozeným potřebám dětí a jak je můžeme naplňovat při venkovní výuce. A jak to vše převést do praxe? Vyzkoušeli jsme si i několik venkovních aktivit...

HURÁ VON – OUTDOOROVÉ PROJEKTY ŽIVICE PRE ŠKOLY

Dílna Ivany Poláčkové proběhla v pátek 20. září 2019 na Festivalu terénní výuky. Účastníci se seznámili s programy slovenské Živice a vyzkoušeli si, jakými způsoby se dá připravit aktivita na ven. Ivaně děkujeme za shrnutí toho, co se na dílně dělo: úvod – video platformy Živice združujúcej naše outdoorové projekty Hurá von (v novembri nájdete na pripravovanom webe www.huravon.sk) po krátkej diskusii sme sa rozdelili do 5 skupín...

JAK UČENÍ VENKU ROZVÍJÍ CELOU TŘÍDU, UČITELE I RODIČE

Co díky učení venku získávají žáci, učitel, ale i rodiče, škola a místní komunita? A jaké mají s venkovní výukou zkušenosti na ZŠ Kunratice? Toto a mnohem více se dozvěděli účastníci dílny s Markétou Vokurkovou a Zojou Zlonickou. Dílna s názvem Jak učení venku rozvíjí celou třídu, učitele i rodiče proběhla v pátek 20. září na Festivalu terénní výuky v Toulcově dvoře. Nemohli jste se zúčastnit? Co se...

JAK JINAK SE UČÍ VENKU A PROČ TO DĚTI TÁHNE VEN

Jak jinak se učí venku? A jak učí venku Andrea Tláskalová, zkušená „venkovní“ pedagožka a zapálená podporovatelka iniciativy Učíme se venku? Dílna byla hlavně praktická, alespoň některé tipy a zkušenosti ale uvádíme v tomto shrnutí. Dílna Jak jinak se učí venku proběhla v pátek 20. září 2019 na Festivalu terénní výuky Učíme se venku. Andrea nejdříve v krátké prezentaci představila své zkušenosti s učením...

PTÁCI VE MĚSTĚ

Jak se dá populární téma ptáků ve městě propojit s bádáním? To si v rozmanitém prostředí Toulcova dvora vyzkoušeli účastníci dílny s Markétou Vokurkovou, Andreou Tláskalovou a Zojou Zlonickou. Dílna Ptáci ve městě proběhla v pátek 20. září 2019 na Festivalu terénní výuky Učíme se venku. Lektorky pro účastníky připravily ukázku badatelské lekce.V úvodu dílny se představily lektorky i účastníci.Účastníci dílny se...

VENKOVNÍ UČEBNA

Co nám nabízí venkovní učebna? Co si tam s sebou brát? Jak se dá bádat o hmyzu? Jak si vyrobit rostlinný „potisk“ na tričko? Jak se dá v zahradě využívat alfabox? Dílna s Katkou Čihákovou, Monikou Olšákovou a Monikou Hoškovou byla plná inspirace a nápadů do praxe. Dílna proběhla ve čtvrtek 19. září 2019 na Festivalu terénní výuky Učíme se venku. Nemohli jste...

BÁDÁNÍ VENKU, JAK ROZVÍJÍ DĚTI A JEŠTĚ VÍC UČITELE

Proč je bádání ve škole důležité? Jak vypadá badatelsky orientovaná výuka a na co si dát při jejím vedení pozor? Jak může bádání naplňovat vrozené potřeby dětí a tím je motivovat k učení? S Kateřinou Čihákovou jsme si vyzkoušeli bádání na vlastní kůži a zodpověděli mnoho otázek s ním spojených. Dílna proběhla v pátek 20. září 2019 na Festivalu terénní výuky Učíme se...

KDE JE ČISTŠÍ VZDUCH?

Jak probrat téma čistoty ovzduší i s malými dětmi? Jak si ukázat rozdíl mezi znečištěným a čistým vzduchem, aniž bychom měli přístroje k měření? Inspirovat se můžete v lekci Kde je čistší vzduch? od Marcely Benkové. Děkujeme za příklad dobré praxe. CÍL: Ukázat dětem rozdíl mezi čistotou ovzduší v místě, v němž žijí (s hustou frekvantovanou dopravou a průmyslem) a místem, které využívají k rekreaci,...

MECHÁRIUM

Kdo by nechtěl mít na zahradě tenhle heboučký zelený koberec? Vytvořte si s žáky mechárium a pozorujte mech v průběhu roku. Za příklad dobré praxe děkujeme Andree Tláskalové ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. CÍL: Umožnit dětem pozorování jednotlivých druhů mechu během roku.Podpořit u dětí zájem o životní prostředí, prohloubit dětské vnímání světa a schopnost komunikovat, diskutovat o problému.ČAS: Jde o dlouhodobé pozorováníVĚK: MŠ, 1....