Obavy a očekávání Ten, kdo dítě nejlépe zná a odpovídá za jeho výchovu, by měli být jeho rodiče. Pedagogické pracovníky vnímám jako odborníky, kteří s rodiči spolupracují na výchově a vzdělávání dětí, nabízejí své znalosti a zkušenosti. Nabízím to nejlepší ze sebe, co mohu dětem dát pro jejich rozvoj a spokojenost. V družině rodiče mohou ovlivnit míru zapojení dětí – mohou chodit jen některé...
Zimní učení venku může navázat i na čtenářskou dílnu. Jednu takovou hodinu zažili žáci ze ZŠ Kunratice se svou učitelkou Markétou Vokurkovou. Nechte se inspirovat: Ve čtenářské dílně (ve třídě) jsme při čtení vyhledávali hrdinu knihy. Může to být člověk, živočich i např. robot. Jeho jméno jsme si napsali na lísteček a vyrazili jsme do zasněženého parku. Cestou jsme se...
Často největší a nejsilnější inspirace je návštěva přímo v zahradě. Doporučujeme vyrazit někam do zajímavé školní či přírodní zahrady ve vašem okolí (můžete hledat např. v https://mapa.skolni-zahrada.cz/). Některé inspirativní zahrady jsou od vás možná daleko, a tak sdílíme alespoň malou fotonávštěvu, tentokrát ze ZŠ Na Beránku v Praze-Modřanech. Přijměte pozvání k malé procházce. Projekt přírodní zahrada vznikl v době, kdy se v ZŠ Na Beránku (jako...
Není dne, kdy by Eva Pospíchalová nevyrazila se svou „venkovní třídou“ ven. Venku učí všechny předměty 1. stupně. Jak se k učení venku dostala, co jí funguje a co by doporučila učitelům, kteří se chystají s učením venku začít? Děkujeme za inspirativní rozhovor a ukázku venkovní lekce z ČJ, kterou si díky Evě můžete vyzkoušet (naleznete ji na konci článku). Jak...
aneb Jak učit venku na 2. stupni Venku se nemusí učit jen malé děti. Jak učit venku děti na druhém stupni? Proč? Co nám v tom brání? Aneb co ve třídě nenajdete. Prakticky zaměřenou dílnu vedl Jan Mazůrek ze ZŠ Kunratice. Dílna s názvem Živý svět je venku, ne v lavici proběhla v pátek 20. září na Festivalu terénní výuky v Toulcově dvoře....
ANEB ODCHOV MOTÝLŮ Z HOUSENEK NA ŽIVNÉ ROSTLINĚ Viděli jste někdy ten zázrak, když se z nenápadně vypadající kukly vylíhne pestrobarevný motýl? Chcete tento zážitek dopřát svým žákům a umožnit jim vidět vývoj motýla na vlastní oči, ne jenom v učebnici? Pokud chcete odchov motýlů vyzkoušet, začtěte se do této lekce, za kterou děkujeme Andree Tláskalové ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. CÍL:...
Autorka článku: Zdeňka Černá Většina z nás se v dnešní době asi shodne na tom, že je někdy těžké děti odtrhnout od obrazovek a displejů. Toto téma se začíná výrazně medializovat a více se mluví o rizicích spojených s častým používáním technologií. Přesto stále platí, že doba strávená před obrazovkami narůstá. Dle nedávného výzkumu je tato doba u dětí odhadována průměrně na 4 hodiny...
19.-20. září proběhl první ročník Festivalu terénní výuky. Měli jsme radost, že jsme na něm mohli přivítat skvělé lektory i mnoho nadšených účastníků. V tomto shrnutí si můžete přečíst, co se na festivalu dělo, a naleznete zde i odkazy na záznamy přednášek a dílen.Vše najdete i na stránce http://www.ucimesevenku.cz/festival/ Video z festivalu Galerie fotek Přednášky Čtvrteční dopoledne bylo věnováno přednáškám. Přednáškový blok byl zahájen příspěvkem...
Jak lze ve výuce propojit bádání, čtenářskou gramotnost a využití bylinek? Jak můžeme k práci s textem motivovat různě staré žáky? A jak se vyrábí hydrolát? To si účastníci vyzkoušeli v dílně s Monikou Olšákovou. Dílna Krása pocházející z přírody proběhla v pátek 20. září 2019 na Festivalu terénní výuky. Začala povídáním o tom, jak se vyvíjelo Moničino učení a co ji ovlivnilo (kurz kritického myšlení,...
Proč se každé dítě učí jinak? Jak různé učební styly využít při výuce venku? Jak postavit výpravu ven tak, aby zaujala celou třídu a každý měl příležitost zažít úspěch? Psycholožka Šárka Miková nám pomohla porozumět vrozeným potřebám dětí a jak je můžeme naplňovat při venkovní výuce. A jak to vše převést do praxe? Vyzkoušeli jsme si i několik venkovních aktivit...