SPOLUPRÁCE S RODIČI

Obavy a očekávání Ten, kdo dítě nejlépe zná a odpovídá za jeho výchovu, by měli být jeho rodiče. Pedagogické pracovníky vnímám jako odborníky, kteří s rodiči spolupracují na výchově a vzdělávání dětí, nabízejí své znalosti a zkušenosti. Nabízím to nejlepší ze sebe, co mohu dětem dát pro jejich rozvoj a spokojenost. V družině rodiče mohou ovlivnit míru zapojení dětí – mohou chodit jen některé...

HRDINA Z MÉ KNIHY NA SNĚHU

Zimní učení venku může navázat i na čtenářskou dílnu. Jednu takovou hodinu zažili žáci ze ZŠ Kunratice se svou učitelkou Markétou Vokurkovou. Nechte se inspirovat: Ve čtenářské dílně (ve třídě) jsme při čtení vyhledávali hrdinu knihy. Může to být člověk, živočich i např. robot. Jeho jméno jsme si napsali na lísteček a vyrazili jsme do zasněženého parku. Cestou jsme se...

FOTONÁVŠTĚVA V ZAHRADĚ ZŠ NA BERÁNKU

Často největší a nejsilnější inspirace je návštěva přímo v zahradě. Doporučujeme vyrazit někam do zajímavé školní či přírodní zahrady ve vašem okolí (můžete hledat např. v https://mapa.skolni-zahrada.cz/). Některé inspirativní zahrady jsou od vás možná daleko, a tak sdílíme alespoň malou fotonávštěvu, tentokrát ze ZŠ Na Beránku v Praze-Modřanech. Přijměte pozvání k malé procházce. Projekt přírodní zahrada vznikl v době, kdy se v ZŠ Na Beránku (jako...

VENKU UČÍM ÚPLNĚ VŠECHNO

Není dne, kdy by Eva Pospíchalová nevyrazila se svou „venkovní třídou“ ven. Venku učí všechny předměty 1. stupně. Jak se k učení venku dostala, co jí funguje a co by doporučila učitelům, kteří se chystají s učením venku začít? Děkujeme za inspirativní rozhovor a ukázku venkovní lekce z ČJ, kterou si díky Evě můžete vyzkoušet (naleznete ji na konci článku). Jak...

ŽIVÝ SVĚT JE VENKU, NE V LAVICI

aneb Jak učit venku na 2. stupni Venku se nemusí učit jen malé děti. Jak učit venku děti na druhém stupni? Proč? Co nám v tom brání? Aneb co ve třídě nenajdete. Prakticky zaměřenou dílnu vedl Jan Mazůrek ze ZŠ Kunratice. Dílna s názvem Živý svět je venku, ne v lavici proběhla v pátek 20. září na Festivalu terénní výuky v Toulcově dvoře....

TŘÍDA PLNÁ MOTÝLŮ

ANEB ODCHOV MOTÝLŮ Z HOUSENEK NA ŽIVNÉ ROSTLINĚ Viděli jste někdy ten zázrak, když se z nenápadně vypadající kukly vylíhne pestrobarevný motýl? Chcete tento zážitek dopřát svým žákům a umožnit jim vidět vývoj motýla na vlastní oči, ne jenom v učebnici? Pokud chcete odchov motýlů vyzkoušet, začtěte se do této lekce, za kterou děkujeme Andree Tláskalové ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. CÍL:...

APLIKACE, KTERÉ TÁHNOU VEN II – určování rostlin

Autorka článku: Zdeňka Černá Většina z nás se v dnešní době asi shodne na tom, že je někdy těžké děti odtrhnout od obrazovek a displejů. Toto téma se začíná výrazně medializovat a více se mluví o rizicích spojených s častým používáním technologií. Přesto stále platí, že doba strávená před obrazovkami narůstá. Dle nedávného výzkumu je tato doba u dětí odhadována průměrně na 4 hodiny...

OHLÉDNUTÍ ZA FESTIVALEM TERÉNNÍ VÝUKY 2019

19.-20. září proběhl první ročník Festivalu terénní výuky. Měli jsme radost, že jsme na něm mohli přivítat skvělé lektory i mnoho nadšených účastníků. V tomto shrnutí si můžete přečíst, co se na festivalu dělo, a naleznete zde i odkazy na záznamy přednášek a dílen.Vše najdete i na stránce http://www.ucimesevenku.cz/festival/ Video z festivalu Galerie fotek Přednášky Čtvrteční dopoledne bylo věnováno přednáškám. Přednáškový blok byl zahájen příspěvkem...

KRÁSA POCHÁZEJÍCÍ Z PŘÍRODY – zápis z dílny

Jak lze ve výuce propojit bádání, čtenářskou gramotnost a využití bylinek? Jak můžeme k práci s textem motivovat různě staré žáky? A jak se vyrábí hydrolát? To si účastníci vyzkoušeli v dílně s Monikou Olšákovou. Dílna Krása pocházející z přírody proběhla v pátek 20. září 2019 na Festivalu terénní výuky. Začala povídáním o tom, jak se vyvíjelo Moničino učení a co ji ovlivnilo (kurz kritického myšlení,...

VROZENÉ POTŘEBY A UČEBNÍ STYLY (NEJEN) VENKU

Proč se každé dítě učí jinak? Jak různé učební styly využít při výuce venku? Jak postavit výpravu ven tak, aby zaujala celou třídu a každý měl příležitost zažít úspěch? Psycholožka Šárka Miková nám pomohla porozumět vrozeným potřebám dětí a jak je můžeme naplňovat při venkovní výuce. A jak to vše převést do praxe? Vyzkoušeli jsme si i několik venkovních aktivit...