BEZOBRATLÍ UČITELÉ

BEZOBRATLÁ NUDA, NEBO 3D ZÁŽITKY Bezobratlí mohou být nudné ploché učivo v učebnici, nebo nezapomenutelný zážitek plný akce, pozorování, bádání, otázek i tvoření. Stačí vyrazit ven a nechat se učit přírodou. Interaktivní učebnice příroda nabízí víc, než příležitost ulovit a pozorovat. Zajděte si k bezobratlým na seznamovací návštěvu. Přehled odkazů k tématu: 1.Třída plná motýlů – jak si pečovat o housenky ve třídě...

MRAKY NA ZDI

Jak podpořit zájem o meteorologii a zapojit žáky do výzdoby školy? Co třeba namalovat si na zeď přehled mraků? Za nápad na projekt děkujeme Andree Tláskalové ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. CÍL: Motivovat žáky k systematické práci v meteorologii. Seznámit žáky s různými druhy mraků a jejich charakteristikami. Podpořit u dětí zájem o životní prostředí, prohloubit dětské vnímání světa a schopnost komunikovat, diskutovat o problému. ČAS: K namalování na zeď...

MOJE 4 ETAPY UČENÍ VENKU – Andrea Tláskalová

Mgr. Andrea Tláskalová ze ZŠ Zbiroh je nyní již zkušenou „venkovní“ učitelkou. Na Festivalu terénní výuky Učíme se venku nám popsala, jak se její učení venku vyvíjelo a jakými etapami prošla. Třeba Vás její příběh inspiruje.Doporučujeme také rozhovor s Andreou: Moje cesta ven 1. etapa – TV, VV, Prv, Epř První etapa byla pro Andreu spojena s předměty a tématy,...

JAK SE UČÍ VENKU V NORSKU?

Jednou z oblastí, kde má učení venku dlouhou tradici, je Skandinávie. Co se týče vzdělávání, jsou severské státy celkově považovány za určité vzory – a toto myslím může platit právě i v otázce venkovního učení. Jak to funguje právě v Norsku? Proč zdejší učitelé učí rádi venku? Co jim to přináší? A čím nás mohou inspirovat? Začtěte se do jejich upřímných výpovědí....

KAMÍNEK

Náš malý Kamínek je cestovatel. Putuje po světě, ze země do ruky, z ruky do kapsy a takhle pořád dál. Urazí přitom dlouhatánskou cestu, potká spoustu dalších kamínků a hodně se toho ve světě naučí. Tak se vydej na cestu s ním… (citace z knihy) Kniha Kamínek autorky Michaely Fišarové (s krásnými ilustracemi Markéty Vydrové) přímo vybízí k hraní a učení venku. Co se s knihou dá...

BUĎME PRO DĚTI PŘÍKLADEM

Aneb Jak spolupráce rodičů se školou obohatí všechny a nejvíc děti. Proč s dětmi sdílet svou práci a co jim to může přinést. Lenka Menšíková se dělí o své zkušenosti z pohledu rodiče spolupracujícího se školou (ZŠ Janovice). „Už zase se hrabou v hlíně, já to nechápu. Podívej, jak vypadají!“ Ujely mi jednou nervy, když jsem viděla své děti (ještě ve...

NOVOROČNÍ BILANCOVÁNÍ

Konec roku se blíží… Pojďme se i s dětmi na chvíli zastavit, zamyslet, ohlédnout se za vším minulým a pohlédnout dopředu, do roku nového. Zimní příroda nám k tomu může poskytnout nevšední atmosféru. Za sdílení této venkovní lekce děkujeme Evě Pospíchalové ze ZŠ Buttulova. CÍL:Oblast osobnostní a sociální výchovy – ukázat dětem jeden nástroj ke zpracování negativních zážitků, ohlédnutí za uplynulým rokem a uzavření roku...

DRUŽINA VENKU – PLÁNOVÁNÍ

Jak na plánování v lesní družině? A kolik toho vlastně plánovat? Zkušenosti ze své mnohaleté praxe sdílí Zoja Zlonická ze ZŠ Kunratice. Více o tom, jak vyráží ven s družinou, najdete také v článku S družinou (opravdu) venku. První nápad s plánováním bývá trochu učitelský: co chci děti naučit? Jsou ale znalosti v tom prvoplánovém pojetí to nejdůležitější? Poznám mercedes. Na obrázku i na ulici....

MATEMATIKA VENKU PRO DRUHÝ STUPEŇ

S dětmi venku nemusíte skončit jen u základních počtů, dělení a násobení, jednoduchých útvarů, zlomků a souměrnosti. Ven s matematikou můžete vyrazit i se staršími dětmi, uvidíte, jak se najednou projeví i nematematikové a naopak mnohý jedničkář bude mít najednou co dělat Autor článku: Martin Kříž Zlomky ve sklenici Stačí mít dostatek průhledných sklenic (6–10) pro každou skupinu a písek nebo vodu (voda...

VYBAVENÍ VEN – MÉNĚ JE NĚKDY VÍCE

Co s sebou brát ven? A jak si děti poradí, když nevezmeme nic? Zkušenosti ze své mnohaleté praxe sdílí Zoja Zlonická ze ZŠ Kunratice. Více o tom, jak vyráží ven s družinou, také v tomto článku. Děkujeme. Při plánování prvních vycházek mimo školu jsem vymýšlela, co budu potřebovat. Představovala jsem si badatelský batůžek s lupami, klíči, kelímky a zápisníky… Ale bylo mi...