KVĚTINOVÉ VLÁČKY

Jak na rozvoj předmatematické gramotnosti? V této venkovní aktivitě si děti procvičí základní matematické pojmy jako delší, kratší; první, poslední, prostřední, nenásilnou formou se seznámí se základy kombinatoriky v praxi a zároveň prozkoumají, kde co roste. Za aktivitu děkujeme Petře Šmejkalové.

Co budeme potřebovat

  • Místo, kde kvetou rozličné květiny
  • Podložku (bílý/černý kus látky)

Jak na to

Venku máme jaro v plném květu a ta kvetoucí krása nám kromě úžasného pohledu může pomoci i s předmatematickými představami.

Kromě květin kvetou i stromy a velice zajímavý květ mají pro nejrůznější činnosti zejména břízy. Jejich květům se říká „jehnědy“ a často si je můžeme splést s housenkami, zejména díky jejich tvaru. A protože jehněd je na jaře opravdu hodně a velice často nám padají na zem, můžeme z nich zkusit udělat například vláčky. Jedna jehněda bude představovat jeden vagónek. Schválně, jak dlouhý a z kolika vagónků dokážeme vlak udělat. Můžeme si pohrát s pojmy delší, kratší a stejný.

Aby ale vláček nebyl tak obyčejný, můžeme si udělat vagónky i z jiných květů stromů. Například z květu vrby. Vrb jsou různé druhy, a proto můžeme nalézt různé druhy těchto květů, často nazývaných „kočičky“. Nejlepší jsou kočičky podlouhlé a opět vypadající jako housenka, ty budou tvarem připomínat vagónek nejlépe. A teď už můžeme vagónky vesele střídat a vymýšlet nejrůznější kombinace.

Pokud bychom si chtěli více hrát s kombinatorikou, tak je lepší dětem nabídnout třeba jen jednu jehnědu a jednu kočičku a nechat ho vymyslet, kolik druhů vláčků můžeme udělat (jako se to dělá s kostkami). A pokud chceme ještě více procvičit mozkové závity, tak můžeme přidat ještě třetí druh vagónku, například květ trávy a opět nechat dítě vymyslet, kolik vlaků můžeme vytvořit. Děti si pak samozřejmě mohou samy vytvářet různě dlouhé vlaky s různými kombinacemi vagónků.

Pomocí jehněd a dalších květů se dají psát i různé vzkazy pomocí symbolů, když zrovna nemáme po ruce křídu nebo i kreslit obrázky.

Abychom neopomenuli další jarní květiny, které nám na jaře kvetou, můžeme podobné aktivity dělat i s květinami (pampeliška, sedmikráska, pomněnka apod.). Z vlaků pak mohou vznikat i nejrůznější věnečky.

Nezapomeňme ale i na ten klasický věneček z pampelišek, kde děti procvičí i jemnou motoriku.

Jako podklad doporučuji buďto černý nebo bílý kus látky nebo jen obyčejný chodník, aby věnečky a vláčky vynikly.

Co se u toho naučíme

  • Seznámení s matematickými pojmy – delší, kratší; první, poslední, prostřední
  • Poznávání různých druhů květin a stromů
  • Práce s možnostmi a seznámení s kombinatorickými operacemi
  • Rozvoj jemné motoriky
  • Práce se symbolem jako zástupným znakem (šipka a další symboly)
UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů