Mgr. Andrea Tláskalová ze ZŠ Zbiroh je nyní již zkušenou „venkovní“ učitelkou. Na Festivalu terénní výuky Učíme se venku nám popsala, jak se její učení venku vyvíjelo a jakými etapami prošla. Třeba Vás její příběh inspiruje.
Doporučujeme také rozhovor s Andreou: Moje cesta ven
První etapa byla pro Andreu spojena s předměty a tématy, kde se spojení s učením venku nabízí: tělocvik, výtvarná výchova, prvouka, ekologický přírodopis…
Ve druhé etapě tahlo Andreu a její žáky ven hlavně:
Ve třetí etapě začala přesouvat ven také předměty, které zabírají v rozvrhu asi nejvíce času – matematiku a češtinu (ať už to byly čtenářské dílny, hledání inspirace pro tvůrčí psaní, měření, vážení v matematice, geometrie venku nebo i složitější projekty…)
Andrea se teď dle svých slov nachází ve „4. etapě“, kdy venku učí všechno, co může. Její žáci jsou (většinou) do učení venku nadšení a vyžadují ho (i v zimě). V této fázi jde o sledování a využívání všech příležitostí k učení venku. Aneb „Je hezky (případně „sněží“) – co bychom se mohli učit venku?“
Mgr. Ing. Andrea Tláskalová působí již 18 let jako učitelka 1. stupně, speciální pedagožka, výchovná poradkyně, koordinátorka EVVO a GRV na ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. S TEREZOU úzce spolupracuje 10 let jako koordinátorka programů Ekoškola, Les ve škole, Globe, Badatelé; lektorka, konzultantka a auditorka. Pilotuje a připomínkuje metodiky, vytváří výukové lekce.
Vznik článku byl podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Podpory vzdělávání v regionálním školství v roce 2019.