Pomůcková a metodická podpora v POLYTECHNICKÉ VÝCHOVĚ

Virtuální realita ve vývoji dětí mnohdy předbíhá zkušenosti s reálným prostředím, hmotou a fyzikálními zákony. Ztrácí se elementární kontakt s materiály, užitečné pracovní návyky, bezpečnost, efektivita, estetika, funkčnost. Jak zacházet s ostrým nástrojem? Jak změřit průměr? Spadne to, když to tak postavím? Jak pracovat s návodem? Bude to držet? Půjde to provrtat? (…)

Prostřednictvím polytechnické výchovy u dětí tříbíme a propojujeme mnoho schopností, např. koordinaci pohybů, jemnou motoriku, rovnováhu, odhad, komunikaci, konstrukční schopnosti, trpělivost, rytmus, pozornost, kreativitu, spolupráci, obezřetnost, cílevědomost atd. [1]

Dílna, uzpůsobený altán nebo třeba jen pracovní kout ve třídě skýtají pro děti mateřských i základních škol bezpočet příležitostí k rozvoji bezpočtu dovedností. Šikovnost nabytá při vyrábění je pak užitečná obecně. Spoustu činností lze podniknout i venku v přírodě. Než se však s dětmi pustíme do vyrábění, ozvou se někdy obavy: Mohu dětem dát do rukou skutečné nářadí?

Funkční dětské nářadí

Je to asi jako rozdíl mezi plyšovým a živým psem. Ten první vás sice nekousne a nemusíte ho venčit. Ale co se od něj dítě naučí o vztahu ke zvířatům? Když se řekne dětské nářadí, v obchodě vám nabídnou nejrůznější plastové imitace. Ale co se s tím dá vyrobit? Je stoprocentně bezpečné a k ničemu.

Mnohokrát jsme si ověřili, že pokud dětem poskytneme nářadí, které funguje a padne jim dobře do ruky, má to na jejich rozvoj ohromný vliv. Nejčastěji využíváme nůž, pilku, kladivo, svidříkovou vrtačku, šroubovák, ale nechybí ani nářadí zahradnické a zednické – a samozřejmě vhodný pracovní stůl, ideálně se svěrákem. Bezpečné je naučit děti zásady bezpečné práce, nikoli před nimi funkční nářadí schovávat.

ŠIKULAŤKA

Hladké bukové laťky s přesnými rozměry z českých zdrojů skýtají obrovské možnosti. Někdo je prodává na podpal, ale to je to poslední, na co jsou užitečné. Dá se z nich TVOŘIT! Stavět jen tak bez úprav, nebo je spojovat lepením, šrouby, hřebíky, provlékáním tkaniček apod. Dají se pochopitelně zkracovat, provrtávat, ohýbat a kombinovat s dalšími díly a materiály – kolečky, kulatinami, tkaničkami, vlnou aj.

Připravujeme z nich stavebnice různých obtížností, ze kterých si děti podle fotonávodu vyrobí hračku, model či nástroj k tvorbě dalších výrobků. Je libo katapult, kolotoč nebo snad autobus?

Didaktické sady

Už několik let se snažíme umožnit dětem bezpečně pracovat se skutečným nářadím a skutečnými materiály. Pořádáme řemeslné dílny pro děti a jejich rodiče. Hledáme způsob, jak by děti mohly snadno navázat a začít vyrábět doma nebo ve škole. Tak vznikly didaktické sady ŠIKULAŤKA.

Ve speciálně připravených sadách jsou bukové laťky kombinovány s dětským nářadím a dalším materiálem. Děti s nimi mohou řezat, vrtat, spojovat, měřit, brousit, zdokonalovat se v praktické matematice, fyzice aj. Porovnávání tvarů a délek, funkce páky, síla, stabilita (aj.) jsou s používáním ŠIKULATĚK tříbeny prakticky neustále. Sady mohou fungovat buď samostatně jako zábavná stavebnice pro volnou tvorbu, nebo pro výuku a stavění nejrůznějších konstrukcí v rámci výuky.

V rámci rodinného projektu pomáháme školám se zaváděním polytechnické výchovy, vytváříme návody a pomůcky za účelem rozvoje řady polytechnických dovedností dětí. Nářadí i didaktické sady ŠIKULAŤKA nabízíme dočasně na jednom webu společně s recyklovanými doplňky a školním nábytkem pod názvem Malované židličky. Vždyť jsme na nich tolik let seděli!


Roman Andres je bývalý učitel biologie, chemie a environmentálně zaměřených předmětů na ZŠ, SŠ a VOŠ. Dnes se věnuje vzdělávacím projektům v environmentální a polytechnické výchově, lektorské činnosti a ekoporadenství.
www.romanandres.cz

Magda Andresová je ilustrátorkou na volné noze. Hlavní náplní její práce je dětská a didaktická ilustrace. Vytváří ilustrace, které zpřístupňují odborná témata široké veřejnosti a má bohaté zkušenosti s přípravou didaktických pomůcek pro děti a mládež.
www.ilustruji.cz

Společně vytváří vzdělávací materiály a projekty Malované židličkyŠikulaťka.


[1]    Polytechnická výchova není totéž co technická výchova nebo pracovní činnosti. Její význam je širší. Jde o rozvoj šikovnosti myšlení i těla současně. Cílem polytechnické výchovy je naučit děti osvojit si a rozvíjet pracovní postupy potřebné pro život.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů