.   

                       .

  .                                                                      .

 

                                                              .

 

      .  

FESTIVAL UČÍME SE VENKU 2019

Co vše jsme stihli?
 2 dny ve 4 minutách 
Kdo raději čte, začtěte se níže. 

Zásoba zážitků a fotek zde

 

.

 

PŘEDNÁŠKY

Úvod festivalu patřil skvělým rychlým přednáškám

Největší překvapení při psaní knihy Tajemství škola za školou nebyly jen samotné přínosy učení venku, které ze světových výzkumů vyplývají. Velmi silné byly i příběhy konkrétních učitelů, škol a dětí. Co vše se může změnit, když škola začne učit venku? Pokud chcete nahlédnout do „příběhů za oponou“ při psaní knihy, přijďte se zaposlouchat.

Poslechněte si příběhy skutečných českých dětí, které venku rozkvetly a možná některé z nich poprvé zažily úspěch, ocenění a chuť k dalšímu učení a objevování. Proč je pro některé děti učení venku tak rozvíjející a podporující? Proč se najednou stávají oporou i tahounem skupinové práce? Jak může učitel a učení (se) venku podpořit děti, které se ve třídě zdají jako pasivní či problémové?

MATERIÁLY, KTERÉ TÁHNOU VEN 
Justina Danišvá

 Díky že vás to láká ven. Rychle vám představíme pomocníky, kteří vám pomohou učit venku. Objevte metodiky, plakáty i nové letáky UČÍME se VENKU, které vám pomohou ven a jsou volně ke stažení ZDE. Stáhněte si knihu Tajemství školy za školou, metodické listy NEJ LEKCE, KTERÉ TÁHNOU VEN, letáky 10 + 1 rada ven od Učíme se venku nebo leták pro rodiče a další materiály.

Motivace k učení se v průběhu dětství proměňuje. Malé dítě nikdo nemusí do učení postrkovat, učí se z vlastní potřeby poznávat svět a rozvíjet své dovednosti. Většina dětí na 2. stupni ZŠ či střední škole se naopak učí, „jen když se to bude zkoušet“ (a někdy ani to ne). Kam se poděla motivace učit se? A jak zabránit tomu, aby ji žáci ztráceli? A jak to souvisí s učením venku?

OPRAVDU KOMUNITNÍ ZAHRADA
Monika Olšáková

Objevte příklad školní zahrady, která vznikala svépomocí. Bez velkolepých dotací a firem, které tvoří zahrady na klíč. Sledujte, co přinese zapojení dětí, spolupráce vedení, učitelů, rodičů i zřizovatele. Zahrada, kterou si škola (žáci, učitelé, rodiče – celá komunita) vytvoří vlastníma rukama, může být pak centrem/srdcem celé komunity a opravdu žije. Stále se rozvíjí a zdokonaluje. Je to ta pravá interaktivní učebna, která nabízí nejen dětem mnoho příležitostí.

DISKUSNÍ SKUPINY

Čtvrteční odpoledne bylo plné otázek a hledání odpovědí

ŠÁRKA MIKOVÁ
JUSTINA DANIŠOVÁ

Na semináři jsme podrobněji objevili a seznámili se s konceptem vrozených potřeb a tím, co potřebují jednotlivé typy žáků při učení – aby při něm své vrozené potřeby naplňovali a učili se efektivně. Vyvodili jsme, co je důležité pro vnitřní motivaci jednotlivých typů žáků a jak ji posilovat skrze učení venku.

Venku jsme otestovali si různé typy her na vlastní kůži, a objevili jsme proč a jak je zařazovat pravidelně do své praxe.

ANDREA TLÁSKALOVÁ
MARKÉTA VOKURKOVÁ
ZOJA ZLONICKÁ

Prozkoumali jsme opeřence ve městě. Vyzkoušeli jsme si na vlastní peří badatelskou lekci venku. Nahlédli jsme pod pokličku učitelkám prvního stupně Markétě Vokurkové a Andree Tláskalové, propojili jsme učení i s družinou venku se Zojou Zlonickou. Společně jsme hledali, co učení venku přináší dětem, učiteli, rodičům, škole i místní komunitě.

MONIKA OLŠÁKOVÁ
KATEŘINA ČIHÁKOVÁ
MONIKA HOŠKOVÁ

Interaktivní učebna čeká hned vedle školy. Má otevřeno 365 dní v roce, 7 dní v týdnu a nabízí mnoho pomůcek a aktualizuje se každou vteřinu. Ukázali jsme si příklady přímo z naší praxe, co můžeme získat, když vyrazíme učit ven. Zahráli jsme si i pár her přímo v terénu. Společně jsme hledali, co vše lze venku využít pro učení, bádání i tvoření. Jaké jsou vaše oblíbené výukové pomůcky (z) venku?

VENKOVNÍ DÍLNY

Pátek byl plný her, pokusů, pomůcek, sdílení rad, zkušeností a testování přímo v terénu

ANDREA TLÁSKALOVÁ

Sdílení konkrétních zkušeností z praxe + zhodnocení přínosů/nevýhod učení venku. Učím na klasické základní škole s 330 žáky. "Učení venku" má u mě vývoj a nyní jsem ve čtvrté etapě. Nejprve jsem učila venku TV, PČ, VV, přírodovědu. Asi před devíti lety jsem navštívila školní zahrady v Německu a začala jsem s dětmi budovat výukové prvky na naší školní zahradě. Potom jsem načerpala spoustu informací z Lesa ve škole + Učíme se venku a začala jsem venku učit i češtinu a matematiku. Nyní jsem ve čtvrté fázi, kdy mi přijde škoda být ve třídě a snažím se, aby žáci mojí třídy zažili alespoň 100 hodin učení venku během školního roku.

2. DÍLNA

 

Krása pocházející z přírody 

MONIKA OLŠÁKOVÁ

Dílna nabídla účastníkům propojení čtenářské gramotnosti, badatelské výuky a pohledu rozvoje kreativity, fantazie v návaznosti na péči a moudrost pocházející z rostlinné říše. Dílna ukázala, jak učení venku pomáhá dětem vnímat život v souvislostech a sdílet hodnoty, jako jsou vytváření vztahu k prostředí, ve kterém žiji či na možnost vlastní soběstačnosti v rámci své denní spotřeby. Dílnu lze v různých variantách uskutečnit pro různé věkové skupiny, od žáků MŠ až po žáky druhého stupně. Základem je práce na zahradě, místu inspirace a relaxace.

MARKÉTA VOKURKOVÁ
ZOJA ZLONICKÁ

Jak učení venku rozběhnout? Jaké vybavení potřebuji? Jak informovat i zapojit rodiče? Proč vyrážet s učením ven pravidelně? Jaké je učení venku, když je chladno, sněží či mrzne? Jak spolupracovat s družinou? Co jsou družiny opravdu venku? Jak dětem nabídnout volnější čas venku, bádání i opakování výuky? To jsou vše otázky, které se i nám honily hlavou. Odpovědi jsou často jednodušší, než jsme čekaly. Ven vyrážíme pravidelně každý týden. Rády sdílíme naše zkušenosti.

KATEŘINA ČIHÁKOVÁ

Na této dílně jsme prozkoumali, co může vést k tomu, že z dětí vyrostou aktivní občané, kteří rozumí světu kolem sebe. Jaké dovednosti děti získávají při bádání venku? Co je třeba naplánovat a co můžeme nechat přirozeně vyplynout?  Stane se naše bádání pro žáky smysluplnějším, když ho završíme praktickou prací pro místo? Jak se změní výsledky učení, když věnujeme čas reflexi? Na co se při badatelské výuce zaměřit, jak to sledovat a vyhodnocovat? Na této cestě půjdeme jako praví učitelé-pokusníci ve stopách českých reformních pedagogů 20. let. Nejprve možná vyrazíme sami, ale časem zjistíme, že potřebujeme kolegy a vzájemnou podporu. Díky bádání venku se nejspíš oklikou vrátíme k atmosféře uvnitř školy.

IVANA POLÁČKOVÁ

Aké učiace prvky a metodiky využívajú učiace školské záhrady na Slovensku? Ktoré ovocné stromy si školy vysádzajú v projekte Sadovo? A ako funguje podpora opeľovačov v školských záhradách? Toto a ešte viac sa dozviete na workshope spojenom s ukážkami materiálov, metodík a aktivít pre učiteľov učiacich vonku.

JAN MAZUREK

Venku se nemusí učit jen malé děti. Jak učit venku děti na druhém stupni? Proč? Co nám v tom brání? Aneb co ve třídě nenajdete.

PROGRAM festivalu

 

 

 

Pro ty, které láká nahlédnout
do programu festivalu 2019, co vše a kdy proběhlo.

OSVĚDČENÍ z festivalu

Pro ty, kteří na festivalu byli - zde
si můžete stáhnout a vytisknout osvědčení

DĚKUJEME

Děkujeme všem partnerům a podporovatelům! 

„Realizace projektu byla podpořena
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Podpory vzdělávání v regionálním školství v roce 2019“