KRÁSA POCHÁZEJÍCÍ Z PŘÍRODY aneb Půvab ukrytý v rostlinách

Tato propracovaná lekce od Moniky Olšákové a Lenky Menšíkové sklidila na Festivalu terénní výuky obrovský ohlas. Spojuje čtenářskou lekci s tématem využití bylin. Zapojuje praktické pokusy: výrobu hydrolátu a zkoumání rostlinných olejů. Nabízí propojení s dalšími tématy. Děkujeme za sdílení s komunitou Učíme se venku. VĚK: 8.-9. třída CÍLE: Oblast dle čtenářského kontinua: Porozumění textuLinie 2 – Nalezení důležitých myšlenek textu a shrnutí:...

MUŽ, KTERÝ SÁZEL STROMY

Projekt na motivy krásného příběhu Muž, který sázel stromy. Žáci předpěstují duby, zkusí oslovit obec a domluvit vysazení stromů. Uvědomí si, že i oni mohou udělat něco pro místo, kde žijí. Za popis projektu děkujeme Evě Pospíchalové ze ZŠ Buttulova. CÍL: Žák popíše, proč je les důležitý pro krajinu, uvědomuje si, že každý může přispět ke zlepšení ekologie ve...

BEZOBRATLÍ UČITELÉ

BEZOBRATLÁ NUDA, NEBO 3D ZÁŽITKY Bezobratlí mohou být nudné ploché učivo v učebnici, nebo nezapomenutelný zážitek plný akce, pozorování, bádání, otázek i tvoření. Stačí vyrazit ven a nechat se učit přírodou. Interaktivní učebnice příroda nabízí víc, než příležitost ulovit a pozorovat. Zajděte si k bezobratlým na seznamovací návštěvu. Přehled odkazů k tématu: 1.Třída plná motýlů – jak si pečovat o housenky ve třídě...

MRAKY NA ZDI

Jak podpořit zájem o meteorologii a zapojit žáky do výzdoby školy? Co třeba namalovat si na zeď přehled mraků? Za nápad na projekt děkujeme Andree Tláskalové ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. CÍL: Motivovat žáky k systematické práci v meteorologii. Seznámit žáky s různými druhy mraků a jejich charakteristikami. Podpořit u dětí zájem o životní prostředí, prohloubit dětské vnímání světa a schopnost komunikovat, diskutovat o problému. ČAS: K namalování na zeď...

MOJE 4 ETAPY UČENÍ VENKU – Andrea Tláskalová

Mgr. Andrea Tláskalová ze ZŠ Zbiroh je nyní již zkušenou „venkovní“ učitelkou. Na Festivalu terénní výuky Učíme se venku nám popsala, jak se její učení venku vyvíjelo a jakými etapami prošla. Třeba Vás její příběh inspiruje.Doporučujeme také rozhovor s Andreou: Moje cesta ven 1. etapa – TV, VV, Prv, Epř První etapa byla pro Andreu spojena s předměty a tématy,...

JAK SE UČÍ VENKU V NORSKU?

Jednou z oblastí, kde má učení venku dlouhou tradici, je Skandinávie. Co se týče vzdělávání, jsou severské státy celkově považovány za určité vzory – a toto myslím může platit právě i v otázce venkovního učení. Jak to funguje právě v Norsku? Proč zdejší učitelé učí rádi venku? Co jim to přináší? A čím nás mohou inspirovat? Začtěte se do jejich upřímných výpovědí....

KAMÍNEK

Náš malý Kamínek je cestovatel. Putuje po světě, ze země do ruky, z ruky do kapsy a takhle pořád dál. Urazí přitom dlouhatánskou cestu, potká spoustu dalších kamínků a hodně se toho ve světě naučí. Tak se vydej na cestu s ním… (citace z knihy) Kniha Kamínek autorky Michaely Fišarové (s krásnými ilustracemi Markéty Vydrové) přímo vybízí k hraní a učení venku. Co se s knihou dá...

BUĎME PRO DĚTI PŘÍKLADEM

Aneb Jak spolupráce rodičů se školou obohatí všechny a nejvíc děti. Proč s dětmi sdílet svou práci a co jim to může přinést. Lenka Menšíková se dělí o své zkušenosti z pohledu rodiče spolupracujícího se školou (ZŠ Janovice). „Už zase se hrabou v hlíně, já to nechápu. Podívej, jak vypadají!“ Ujely mi jednou nervy, když jsem viděla své děti (ještě ve...

NOVOROČNÍ BILANCOVÁNÍ

Konec roku se blíží… Pojďme se i s dětmi na chvíli zastavit, zamyslet, ohlédnout se za vším minulým a pohlédnout dopředu, do roku nového. Zimní příroda nám k tomu může poskytnout nevšední atmosféru. Za sdílení této venkovní lekce děkujeme Evě Pospíchalové ze ZŠ Buttulova. CÍL:Oblast osobnostní a sociální výchovy – ukázat dětem jeden nástroj ke zpracování negativních zážitků, ohlédnutí za uplynulým rokem a uzavření roku...

DRUŽINA VENKU – PLÁNOVÁNÍ

Jak na plánování v lesní družině? A kolik toho vlastně plánovat? Zkušenosti ze své mnohaleté praxe sdílí Zoja Zlonická ze ZŠ Kunratice. Více o tom, jak vyráží ven s družinou, najdete také v článku S družinou (opravdu) venku. První nápad s plánováním bývá trochu učitelský: co chci děti naučit? Jsou ale znalosti v tom prvoplánovém pojetí to nejdůležitější? Poznám mercedes. Na obrázku i na ulici....