JAK BÁDAT I TVOŘIT U MOŘE

Léto plné cest a objevů se blíží. Vyzkoušejte i slanou venkovní učebnu. Připravili jsme pro vás shrnutí lekcí, které dovolují bádat i tvořit venku přímo u moře. Objevujte život v moři, jak vznikají zkameněliny a vrásy. Malujte slanou vodou či blátem a porovnávejte příliv a odliv. Stáhněte si pracovní listy, určovací karty nebo domalovánky.

1. ŽIVOT V MOŘI

Vyzkoušejte si bádat co a kde v moři žije. Vytiskněte si pracovní listy, určovací karty a porovnávejte své odhady s reálným světem na mělkém dně. Lekce a pracovní listy ke stažení zde.

UPOZORNĚNÍ

Snažíme se o šetrné bádání. Co nejvíce pozorujeme v přirozeném prostředí. Pokud je to nutné, můžeme pozorovat i jemně nalovené organizmy, které ale co nejdříve vracíme do míst, kde jsme je ulovili. I nalezené zbytky mušlí, ježovek atd. po prohlédnutí, zakreslení/ vyfocení vracíme zpět do moře. Dnes není dovoleno od moře odvážet divoce sebrané zbytky lastur i schránky ježovek.

LEKCE VE SLADKÉ VODĚ

Nejedete k moři? Doporučujeme vyzkoušet lekci Ve vodě to žije nebo Modely bez obratlů.LEKCE VE VODĚ TO ŽIJE

2. VZNIK ZKAMENĚLINY

Vlastníma rukama si vyzkoušejte a zažijte, jak vznikají některé zkameněliny. Zjistěte, co je pozitiv a co negativ zkameněliny. Popis lekce zde.

PRACOVNÍ LISTY

3. JAK VZNIKÁ VRÁSA

Cíl lekce je jednoduchý: zažít, jak vzniká vrása, v akci při pokusu. Plus objevit vrásy v krajině kolem nás. Možná tak děti lépe porozumí dobrodružnému životu kamenů i vývoji některých pohoří a najdou odpověď na otázku, jak vznikly Alpy.

Nejen v oblastech kolem Středozemního moře máme často příležitost zahlédnout různě ukloněné vrstvy hornin (nejčastěji vápence). Můžeme tedy během cest s dětmi hledat co nejvíc zvednuté či zvrásněné vrstvy u moře nebo i během cesty k moři. Celé Alpy byly zvednuty právě díky tlaku Africké desky na Euroasijskou desku. Tento tlak desek zvrásnil sedimenty, které se původně ukládaly na mořském dně.

POZNÁMKA

Podobně jako Alpy vznikly i Tatry a Himaláje. V Himalájích Indická deska stále tlačí na Euroasijskou desku a vzniká největší pohoří na souši. Tento tlak stále trvá. Vrchol Himalájí by se stále zvyšoval, kdyby nebyl narušován erozí vnějších geologických dějů (větru, deště, mrazu atd.)PRACOVNÍ LISTY

VIDEO: VRSTVY V TLAKU (0:50)

VIDEO: VRÁSNĚNÍ (1:20)

4. PŘÍLIV A ODLIV

Cíl lekce: pozorovat a zaznamenat změny mořské hladiny.  Sledovat změny hladiny nejen během dne, ale i odlišnosti mezi jednotlivými dny.

5. MALOVÁNÍ U MOŘE

Cíl lekce: vyzkoušet si netradiční malování ideálně s mořskou vodou na mořském pobřeží.

Děti i dospělí si v domluveném prostoru najdou pro sebe příjemné místo pro malování s výhledem na to, co chtějí malovat. Některé děti možná ocení pomoc s výběrem tojo, co mají malovat. Můžeme jim ukázat, že lze malovat širokou krajinu, přístav, detail mušle, obraz jen plný barev nebo něco z naší fantazie. Není třeba malovat dle zadání. Kdo potřebuje, může nejprve využít předkreslené motivy domalovánek. Ostatní si mohou podle potřeby nejprve vytvořit jednoduchý náčrt tužkou.

UPOZORNĚNÍ

Snažíme se o šetrné tvoření i bádání. Co nejvíce pozorujeme v přirozeném prostředí. Pokud je to nutné, můžeme pozorovat i jemně nalovené organizmy, které ale co nejdříve vracíme do míst, kde jsme je ulovili. I nalezené zbytky mušlí, ježovek atd. po prohlédnutí, zakreslení/ vyfocení vracíme zpět do moře. Dnes není dovoleno od moře odvážet divoce sebrané zbytky lastur i schránky ježovek.DOMALOVÁNKY (pro ty co chtějí)

6. MALOVÁNÍ HLÍNOU

Cíl lekce je zde objevit jak krásné obrazy lze malovat zdánlivě obyčejnou hlínou. Porovnat půdy z různých míst.

CÍL LEKCE:

Objevit jak krásné obrazy lze malovat zdánlivě obyčejnou hlínou. Porovnat půdy z různých míst.

7. KAMENNÁ VÝTVARKA

Cíl lekce: zažít netradiční formu výtvarného tvoření. Posunout svou fantazii i trpělivost zas o kousek dál. Podívat se na kameny z jiného pohledu.

Společně zmapujeme místo, kde se právě nacházíme a prozkoumáme, jaké všechny druhy kamenů se zde nachází. Ukážeme si různá naleziště, tvary, barvy, velikosti a domluvíme si prostor, kde budeme pracovat a hledat. Další tvoření mohou děti vyzkoušet samy, nebo si udělat skupinku.  

Všechny lekce si můžete stáhnout i v publikacích LABORATOŘ jaro/léto a ATELIÉR na ucimesevenku.cz/stahuji

Inspiraci co u moře můžete najít i v článku na Rodiče vítáni

Přejeme vám báječné letní cesty, objevování i tvoření. Dejte nám vědět, co jste s dětmi ve venkovní učebně provoněné solí podnikli vy. Sledujte nás a sdílejte na Instagramu, Facebooku Učíme se venku, ve Fb skupině Učíme se venku.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů