MALOVÁNÍ U MOŘE

CÍL LEKCE:

Vyzkoušet si netradiční malování ideálně s mořskou vodou na mořském pobřeží.

ČAS: 10-30 min., VĚK: MŠ, ZŠ, SŠ, MÍSTO: mořské pobřeží / kdekoliv, OBDOBÍ: v teplé části roku / celoročně

 

POMŮCKY

papír, pastelky, akvarelové pastelky, tužka, štětce, podložky (mistička na vodu, vodovky, vytištěné domalovánky)

1. VÝBĚR MÍSTA

Děti i dospělí si v domluveném prostoru najdou pro sebe příjemné místo pro malování s výhledem na to, co chtějí malovat. Některé děti možná ocení pomoc s výběrem tojo, co mají malovat. Můžeme jim ukázat, že lze malovat širokou krajinu, přístav, detail mušle, obraz jen plný barev nebo něco z naší fantazie. Není třeba malovat dle zadání. Kdo potřebuje, může nejprve využít předkreslené motivy domalovánek. Ostatní si mohou podle potřeby nejprve vytvořit jednoduchý náčrt tužkou.

2. SLANÉ BARVY

Hurá na barvy. U vody je skvělé využít rozdílu běžných a akvarelových pastelek. Například na kontury, které nechceme, aby se rozmazaly, použijeme běžné pastelky. Tam, kde budeme štětcem barvu roztírat, použijeme akvarelky. Když je barevný podklad hotový, vezmeme si štětce a sedneme si přímo k moři nebo roztíráme barvy nabranou vodou z misky. Kde je třeba, můžeme znovu přidat barvu akvarelkami nebo můžeme použít i vodovky.

3. SLANÁ VÝSTAVA

Je pravděpodobné, že malujeme-li ve skupině, neskončíme všichni současně. Ten, kdo je hotov, může nechat svůj obrázek sušit na slunci (bezpečně daleko od vody a zatížený proti větru) a pustit se do další aktivity. Můžete dětem nabídnout například stavění soch z kamínků, kamínkové obrazy nebo malovat další obrázky pomocí odstínů místní půdy. Když jsou hotové všechny obrazy, můžeme uspořádat společnou výstavu přímo na mořském pobřeží nebo si vytvořit galerii někde pod střechou.

TIP: BÁDÁNÍ U MOŘE

Pokud vás láká objevovat život v mělkých mořích, zkoušet jak vzniká zkamenělina nebo zkoumat vrásy, vyzkoušejte i lekce v laboratoři:

BÁDÁNÍ U MOŘE

UPOZORNĚNÍ

Snažíme se o šetrné tvoření i bádání. Co nejvíce pozorujeme v přirozeném prostředí. Pokud je to nutné, můžeme pozorovat i jemně nalovené organizmy, které ale co nejdříve vracíme do míst, kde jsme je ulovili. I nalezené zbytky mušlí, ježovek atd. po prohlédnutí, zakreslení/ vyfocení vracíme zpět do moře. Dnes není dovoleno od moře odvážet divoce sebrané zbytky lastur i schránky ježovek.

MALOVÁNÍ HLÍNOU

CÍL LEKCE:

Objevit jak krásné obrazy lze malovat zdánlivě obyčejnou hlínou. Porovnat půdy z různých míst.

ČAS: 10-30 min., VĚK: MŠ, ZŠ, SŠ, MÍSTO: kdekoliv, OBDOBÍ: celoročně / v teplé části roku

POMŮCKY


p
apír, tužky, štětce, mističky, voda, podložky (vytištěné domalovánky, kolíčky)

 

1. VZORKY PŮD

Malování začíná netradičně. Průzkumem okolí a odběrem vzorků ze země (tam kde to jde). Stačí odebírat malé množství místní hlíny, písku, rozemletých kamínků. Vzorky dáme do mističek a přidáme malé množství vody. Opravdu je důležité nepřidávat příliš mnoho vody. Měla by vzniknout velmi hustá kaše, ne obarvená voda. Pro malování vyzkoušejte nejen různé půdy, ale například i písek, nadrolené cihly a další přírodní hnědočervené odstíny, které místo nabízí.

2. VZORKOVNÍK

Děti mohou pracovat ve skupinách a vyzkoušet, jaké odstíny se jim podařilo získat. Skupiny si pak mohou odstíny, které nemají, předat nebo půjčovat. Máme barvy, teď už jen vybrat místo, kde se bude dobře malovat. Kdo potřebuje, může využít i domalovánky v pracovních listech. Někdo hliněné obrazy maluje přímo, někdo si je předkreslí tužkou. Některé děti ani nemalovaly, ale psaly dopisy. Kdo je hotov, dá obraz bezpečně sušit a může se pustit to dalšího, nebo do jiné aktivity, kterou místo nabízí (sochy z kamenů, kamenné obrazy, slané obrazy atd.).

3. VÝSTAVA PLNÁ HLÍNY

Je přínosné, pokud v závěru práce společně vytvoříme galerii, třeba jen nakolíčkováním obrázků na větve stromů nebo zatížením pod kameny. Společně můžeme vidět, jaké všechny odstíny se podařilo z přírody získat a kdo jaké motivy namaloval.

TIP: PTAČÍ MASKY

Pokud vás bude bavit malování blátem vyzkoušejte i ptačí masky, které jsme otestovali pro Lesní družiny. Návod a masky ke stažení najdete zde.

POPIS AKTIVITY

FOTOPŘÍLOHA:

KAMENNÁ                           VÝTVARKA

CÍL LEKCE:

Zažít netradiční formu výtvarného tvoření. Posunout svou fantazii zas o kousek dál. Podívat se na kameny z jiného pohledu.

ČAS: 20-40 min., VĚK: MŠ, ZŠ, SŠ, MÍSTO: kdekoli, kde jsou vhodné kameny, OBDOBÍ: celoročně

POMŮCKY

kameny, kamínky, (fixy, papír / podložky)

1. PRŮZKUM KAMENŮ

Společně zmapujeme místo, kde se právě nacházíme a prozkoumáme, jaké všechny druhy kamenů se zde nachází. Ukážeme si různá naleziště, tvary, barvy, velikosti a domluvíme si prostor, kde budeme pracovat a hledat. Další tvoření mohou děti vyzkoušet samy, nebo si udělat skupinku.  

2. KAMENNÉ OBRAZY

Každý, kdo se chce zapojit do tvoření, má za úkol vytvořit na papír/ podložku/ zem kamenný obraz. Je výhodné domluvit si čas např. 5-10 minut, a pak společně procházet jednotlivé obrazy a hádat, co který obraz asi znamená. Někdo tvoří zvířata, postavy, někdo jiný raději krajinu.

3. KAMENNÉ MANDALY

Pokud má skupina náladu (a dost materiálu) může zkusit vytvořit společnou kamennou mandalu. Lze použít malé i velké kameny a i rozměry výsledné mandaly vycházejí ze zájmu výtvarníků. Často během procesu přichází nové nápady a je třeba se ve skupině domlouvat. Někdy je výsledkem i několik mandal, což nevadí. Pokud to místo dovoluje, můžete nechat mandaly pro radost kolemjdoucích.

4. KAMENNÉ SOCHY

Často děti láká stavět věže z kamenů. Můžete je podpořit, ať vytvoří nejen co nejvyšší věž, ale ať si zkusí z kamenů vytvořit nějaké sochy či sousoší. Ostatní pak mohou hádat, co autor v soše viděl. Je zajímavé kolik různých názorů, co socha znázorňuje, vždy ve skupině vznikne. Je to výborná zkušenost pro všechny, jak moc záleží na úhlu pohledu a že je v pořádku, že stejnou věc může mnoho lidí vidět jinak.

TIP

Vyzkoušejte si i kamenné divadlo. Stačí vybrat vhodné kameny a pomalovat je hlavními postavami vašeho příběhu.

TIP

Pro tvoření s kameny je velmi přínosná kniha Kameny v přírodní dílně.

Tvořivé lekce u moře vznikly i díky podpoře Nadace Vodafone v rámci programu Rok jinak. Děkujeme. 

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

Velmi často dostáváme otázku, jak učit ve městě? Kam vyrážet, když jsou kolem nás jen ulice, silnice,…
Přeneste se na chvilku na vlnách svých vzpomínek do dětství. Zkuste si vybavit svou nejoblíbenější hru venku.…
Už potřetí mohou školy využívat evropské peníze z tzv. šablon (z Operačního programu Jan Amos Komenský, OP JAK).…