KDE JE ČISTŠÍ VZDUCH?

Jak probrat téma čistoty ovzduší i s malými dětmi? Jak si ukázat rozdíl mezi znečištěným a čistým vzduchem, aniž bychom měli přístroje k měření? Inspirovat se můžete v lekci Kde je čistší vzduch? od Marcely Benkové. Děkujeme za příklad dobré praxe.

CÍL:
Ukázat dětem rozdíl mezi čistotou ovzduší v místě, v němž žijí (s hustou frekvantovanou dopravou a průmyslem) a místem, které využívají k rekreaci, odpočinku, pobytu ve škole v přírodě. Podpořit u dětí zájem o životní prostředí, prohloubit dětské vnímání světa a schopnost komunikovat, diskutovat o problému.

ČAS: K výrobě vlajky 30 min. K jejímu rozvěšení 1 hodina. Pro pozorování 2 – 4 týdny, nejlépe v měsících s nadměrnou koncentrací prašného aerosolu PM10 v ovzduší.
VĚK: MŠ, 1. stupeň ZŠ.

POMŮCKY: kusy látek rozmanité velikosti a barvy, nůžky, lepidlo, drátek nebo provázek k uchycení

1. KROK – výroba vlajky

Na začátku děti vyrobí z kusů látek vlajky. Na jednu vlajku je zapotření jeden větší kus světlé látky a jeden menší kus vystřižený z jiné tmavší látky. Tyto dva díly přilepí na sebe a nechají dobře zaschnout. U této aktivity je možné procvičovat názvy geometrických tvarů, obratnost při manipulaci s nůžkami, všímat si vlastnosti látek.

TIP: Je dobré si připravit více vlajek s různými tvary i barvami, usnadní to jejich určování v závěru.

2. KROK – rozvěšení vlajky

Venku rozvěšují děti vlajky na různá místa – u školy, v blízkosti silnice, v lese s asistencí dospělého. K uchycení využijí drátky nebo provázky.

3.KROK – průběžné pozorování

Průběžně k místům chodí, kontrolují stav vlajky, její uchycení. Mohou pozorovat povětrnostní vlivy na vlajku – ve větru se třepetá, v dešti visí, je mokrá.

4. KROK

Po uplynutí stanovené doby, kterou si sami pozorovatelé určí (1 – 4 týdny) vlajky sundají, položí vedle sebe. Pokud mají vlajky stejný tvar uvnitř, je třeba je označit, aby bylo zřejmé, na kterém místě byly umístěny /v lese, u silnice/. Vlajky rozloží před sebe a vnitřní látkový tvar odlepí. V této fázi mohou pozorovat podle rozdílů barevnosti světlé látky znečištění vzduchu v daném místě a diskutovat o tom, čím je to způsobeno. Vyvozovat vlastní dětské závěry.

TIP: Tento pokus lze realizovat ve městě. Po uplynutí doby vlajky sbalit a vzít je s sebou do školy v přírodě. Tam pokus opakovat s jinými, novými vlajkami a na konci pobytu je porovnat.

AUTOR: Marcela Benková
ŠKOLA MŠ: Kosmonautů, Havířov – Podlesí

FOTKY:


UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů