Co díky učení venku získávají žáci, učitel, ale i rodiče, škola a místní komunita? A jaké mají s venkovní výukou zkušenosti na ZŠ Kunratice? Toto a mnohem více se dozvěděli účastníci dílny s Markétou Vokurkovou a Zojou Zlonickou.
Dílna s názvem Jak učení venku rozvíjí celou třídu, učitele i rodiče proběhla v pátek 20. září na Festivalu terénní výuky v Toulcově dvoře. Nemohli jste se zúčastnit? Co se na dílně dělo se můžete dozvědět v následujících poznámkách.
Na úvod lektorky představily zkušenosti s učením venku na své škole (ZŠ Kunratice).
„Některá cvičení v učebnici nemáme vyplněná, je to tak.“
Na dílně byla zmíněna i Dětská vlastivěda, společný vzdělávací projekt šesti ZŠ v mikroregionu Džbány. Více zde.
1. Rozdíly v chování v učení ve třídě/venku
Spontaneita – projev individuality
Ponoření
Víc úhlů pohledu
Svobodná práce chybou – objevování, ne pokus s daným výsledkem
Čas na hledání různých cest
Manipulace se skutečnými věcmi v přirozeném prostředí
Možnost výběru spolupráce/samostatné práce
Sdílení
2. Co získává z učení venku dítě
Samostatnost
Zodpovědnost
Schopnost a potřebu plánovat postup
Radost
Pohyb a zdraví, sebeuvědomění
Smysl
Propojení souvislostí
3. Co získává komunita
Generaci se vztahem a zájmem o okolí
Aktivní zapojení dětí v přítomnosti a snad i budoucnosti
4. Co získává učitel
Vidí dítě v jiných situacích, jiné stránky osobnosti
Při dobrém zadání aktivní samostatnou práci dětí
Přírodu a kyslík
Smysl
5. Co získává rodič
Vyvenčené, odpočaté, zdravé dítě
Samostatné zkušené dítě
Možnost navázat v přírodním prostředí na vyučování spoluobjevováním
6. Co získává škola
Spolupracující komunitu učitelů
Nové pracovní prostředí a proměňující se pomůcky
Spolupráci s dalšími: obec, lesník, rodiče…
Mgr. Markéta Vokurková je učitelka prvního stupně ZŠ v Kunraticích. Působí jako lektorka badatelsky orientovaného vyučování, je mentorka programu Globe a nadšená propagátorka výuky venku. Je zapojena do projektu Mistři kolegiální podpory v přírodovědné gramotnosti. Učí děti pozorovat svět kritickým badatelským okem a prožívat radost z učení. Minimálně jednou týdně společně chodí ven, bádají ve všech předmětech. Snaží se vést děti k samostatnosti a odpovědnosti za své činy. Její lekce si můžete stáhnout na www.badatele.cz (lekce pro 1. stupeň) Práci s její třídou sledujte na stránkách ZŠ Kunratice.
Zoja Zlonická, vychovatelka v družině ZŠ Kunratice, maminka pěti dospělých dětí a babička čtyř vnoučat, účastní se i vede semináře pro pedagogy o venkovním učení a družinách. Fotogalerie družiny ze ZŠ Kunratice. Nahlédněte k Zoje i na seminář – například zde.