Hlavním tématem festivalu bylo Co potřebuje učitel na cestě ven. Jak připravit sebe i okolí, aby se učení venku stalo přirozenou součástí vzdělávání. Podařilo se nám oslovit spoustu skvělých hostů a získat pro vás cennou inspiraci. Nahlédněte s námi.
Vyrážíme s dětmi ven. Dneska se nebudeme učit ve třídě, dnes jdeme do lesa a k potoku a taky na louku. Aktovky necháme ve třídě, k čemu by nám také byly. Co si ale sebou vzít, co se hodí na výuku do lesa?
Odpověď je jednoduchá. Potřebujeme jen sebe a své žáky/studenty. Sice se nám druhostupňovým a středoškolským učitelům zdá, že výuka venku je jen pro družiny a první stupeň, ale to je velký omyl! A že se dá učit na druhém stupni venku maximálně přírodopis a možná výtvarka. Ne, dá se tam učit cokoliv.
Co jsem potřebovala, abych učila pravidelně jeden den týdně venku po celý školní rok.
Jendova hračkárna je pracovní název pro úvod videoworkshopu představující oblíbené „hračky“, tedy pomůcky pro výuku venku. Navazující videa jsou zaměřena na jednotlivé typy „hraček“ tak, aby si každý zájemce mohl jednoduše vybrat jen to, co ho zajímá.
Každý učitel by měl být „ten, kdo má klíče“ a zprostředkovává tak žákům přístup k vědění. Toto video je určeno pro aktivity spojené s poznáváním přírody. V dnešní době nejrůznějších digitálních pomůcek ale má pořád své místo klasická papírová literatura, protože od toho, kdo ji používá
Co by se mohlo hodit do výuky v terénu. Od obyčejného provázku, přes síťku na bentos, teploměry až po LabDisc.
PŘEDNÁŠKA: JAK SE VROZENÉ POTŘEBY PROMÍTAJÍ DO UČENÍ
DÍLNA: JAK ZOHLEDNIT VROZENÉ POTŘEBY
DĚTÍ PŘI UČENÍ VENKU
ČLÁNEK: ŠKOLSTVÍ PŘITAHUJE UČITELE S POTŘEBOU ŘÁDU, VĚTŠINA DĚTÍ JE ALE JINÝCH
KRAJINA JAKO UČEBNICE: PUTOVÁNÍ S DĚTMI
O cestě více než padesáti dětí (a několika učitelů a učitelek) ze základní školy Okna na Říp. K prvotnímu nápadu mě přivedl fakt, jakým způsobem je autory učebnic vnímána vlastivěda. Neustálé dotazy v pracovních sešitech, kterými městy teče Labe a kde pramení Vltava, kde se tyto řeky stékají atp. Atlas je sice moc hezký vynález, ale reálný zážitek nenahradí. Také mě ovlivnila vlastní zkušenost: ujít denně dvacet kilometrů znamená úplně jinak vnímat krajinu, maličkosti přírody, charaktery lidí i sebe sama.
CO POTŘEBUJE UČITEL: VEN OD POČÍTAČE
Trávím teď podobně jako spousta dalších učitelů čas na online hodinách a kontrolováním odevzdaných úkolů.
JAK UČIT O HISTORII BEZ UČEBNIC A VENKU?
Jak učit děti na prvním stupni ZŠ o historii zážitkem? Co nabízí učebnice a jaké jsou očekávané výstupy RVP? Jak rozvíjíme kompetence? Ukážeme příklady z výukového programu o pravěku a volně dostupné metodiky, pracovní listy a další materiály.
DÍLNA: VENKOVNÍ VÝUKA
Zjistili jsme, že škála podob výuky venku je opravdu široká a především nás potěšilo, že jsou učitelé otevření svou výuku rozvíjet dále. Rádi bychom i Vám touto cestou umožnili se nad nastíněným tématem zamyslet, a to prostřednictvím našeho balíčku autentických fotografií z výuky a přiložených otázek.