ATELIÉR VENKU

Venku je největší ateliér.

Sahá daleko za hranice výtvarky, hudebky či prvouky. Přijměte pozvání.

Hliněné obrazy

VÝZVA: Objevit, jak krásné obrazy lze malovat zdánlivě obyčejnou hlínou. Porovnat půdy z různých míst. Odhadnout, které materiály půjdou na malování použít.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: papír, tužky, štětce, mističky, voda, podložky (vytištěné domalovánky, kolíčky)

1. VZORKY PŮD
Malování začíná netradičně – průzkumem okolí a odběrem vzorků ze země (tam kde to jde). Stačí odebírat malé množství místní hlíny, písku, rozemletých kamínků. Vzorky dáme do mističek a přidáme malé (to je důležité!) množství vody – měla by vzniknout velmi hustá kaše, ne obarvená voda. Pro malování lze vyzkoušet nejen různé půdy, ale i písek, nadrolené cihly a další přírodní hnědočervené odstíny, které místo nabízí.

2. VZORNÍK PŮD
Děti mohou pracovat ve skupinách a vyzkoušet, jaké odstíny se jim podařilo získat. Skupiny si pak mohou odstíny, které nemají, předat nebo půjčovat. Máme barvy, teď už jen vybrat místo, kde se bude dobře malovat. Kdo potřebuje, může využít i domalovánky v pracovních listech. Někdo hliněné obrazy maluje přímo, někdo si je předkreslí tužkou. Některé děti ani nemalovaly, ale psaly dopisy. Kdo je hotov, dá obraz bezpečně sušit a může se pustit do dalšího, nebo do jiné aktivity, kterou místo nabízí (sochy z kamenů, kamenné obrazy atd.).

3. VÝSTAVA PLNÁ HLÍNY
Je přínosné, pokud v závěru práce společně vytvoříme galerii, třeba jen zavěšením obrázků kolíčky na větve stromů nebo zatížením pod kameny. Společně můžeme vidět, jaké všechny odstíny se podařilo z přírody získat a kdo jaké motivy namaloval.

 

Hliněné kraslice

VÝZVA: Zažít překvapení z toho, jak krásný může být výsledek při malování blátem. Posunout představy o tom, co vše můžeme z obyčejného bláta vytvořit.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: hlínu (ideálně různé odstíny), vodu, vyfouklá vajíčka, papír, štětce, misky na hlínu a vodu, tenké větvičky

1. HLÍNA JAKO BARVIVO
Na vhodném místě natěžíme hlínu. Můžeme si připravit i různé odstíny do více mističek (černozem, písčitá hlína, velmi různé barvy umí jíl atd.).

2. TRÉNINK NA PAPÍR
První návrhy můžeme malovat na papír. Zvykneme si tak, jak se maluje s hlínou, uvolníme ruku, zklidníme, zvýšíme soustředění a pak se můžeme vrhnout (kdo chce) i na jemnější práci, na vyfouklá vajíčka.

3. HLÍNOU NA VAJÍČKA
Vyfouknutá vajíčka si jemně napíchneme na větvičky a můžeme začít. Štětcem nanášíme vrstvu hlíny na vajíčko. Můžeme přímo kreslit tvary, nebo natřít větší plochu, do které se pak snadno vyškrabuje.

4. VYŠKRABOVÁNÍ
Po zaschnutí vrstvy hlíny můžeme vyškrabovat ostrou větvičkou nebo špičkou tužky další vzory a tvary. Je možné postup několikrát opakovat. Vyškrabování skvěle vynikne na předem obarvených vajíčkách. TIP: Vyzkoušejte přírodní obarvování! Například žlutohnědé až červenohnědé odstíny získáte pomocí cibulových slupek, červenou díky vývaru z červené řepy a modrou pomocí vývaru z červeného zelí s přidáním octa.

5. VÝZDOBA
Ze všeho, co venku vznikne, lze snadno vytvořit velikonoční výzdobu: namalovaná vajíčka navlékneme na ohebné proutky nebo zavěsíme na pevnější provázek a zapíchneme do květináče.

Zajíc z proutí

VÝZVA: Vyzkoušet si, co vše dovoluje zdánlivě obyčejné jarní proutí. Rozpohybovat své prsty, kreativitu i proutěná zvířátka.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: zahradnické nůžky/nůž, tenké jarní proutí, vlnu či přírodní provázky, chuť tvořit a hrát si

1. NA PROUTÍ
Tam, kde to je možné, šetrně ustřihneme pár ohebných tenkých větviček. Jděte na procházku, dívejte se kolem sebe, hledejte možnosti. Například i na panelovém sídlišti najdete pod břízami větrem shozené tenké proutí, které je pro tvoření ideální.

2. PROUTĚNÝ ZAJÍC
K tématu velikonočních svátků se skvěle hodí vyrábění z proutků. Můžete vyzkoušet jednoduchou ohýbanou stavebnici. Na zajíčka potřebujete dva ovály na hlavu a tělo, dvě proutěné slzičky na uši, čtyři slzičky na nožky a jednu na ocásek.

3. UŠÁK V POHYBU
Připravené nohy, uši i tělo se navíc mohou svázat v různých pozicích, a tak králíček může sedět, běžet nebo skákat. Děti často vymýšlí příběh o zajíčkovi a hrají malé proutěné divadlo.

4. PROUTĚNÝ PTÁČEK
Nejdříve si nastříhejte delší proutky na tělíčko, budou stačit tak 3-4. Stočte je do tvaru těla a jeden z proutků trochu povytáhněte, vytvoříte tak křídlo. U ocásku proutky pevně svažte vlnou nebo provázkem a konce zarovnejte do stejné délky. Pak ustřihněte menší proutky na hlavičku a u zobáčku je opět pevně svažte. Spojte hlavu s tělem a přidejte provázek na zavěšení.

5. PROTKANÝ PTÁČEK
Pokud máte čas a chuť, vyzkoušejte si s dětmi jednoduché tkaní. Než svážete hlavu a tělo ptáčka, vytvořte osnovu. Jednoduše omotejte vlnou asi 2 centimetry od sebe. Kolmo na osnovu pak děti proplétají. Když jsou vytkané obě "slzičky", stačí je svázat k sobě, přidat křídlo a zavěsit na okno, zeď či dveře.

Vajíčka zdobená přírodou

VÝZVA: Oslavit velikonoční svátky jako svátky jara a přírody. Zkusit si ozdobit vajíčka přírodní cestou a nevytvářet zbytečný odpad.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: vajíčka, ideálně různé odstíny skořápek, přírodniny, lepidlo (které je po zaschnutí průhledné), tužky, pastelky

1. INSPIRACE V PŘÍRODĚ
Příroda je plná krásných vzorů. Někdy se stačí inspirovat přírodními barvami a tvary. Nejprve se projděte v okolí a hledejte nápady a přírodniny, které by se vám mohly hodit při zdobení.

2. PŘÍRODNÍ ODSTÍNY
Děti možná překvapí různé přirozené odstíny vajíček. Jak vznikají? Výborná badatelská záhada. Přijdete jí na kloub? (Malá nápověda: různá plemena/barvy slepic mají různé odstíny vajíček. Bílé slepice mají bílá vajíčka, hnědé, šedé, černé slípky pak různé odstíny nahnědlých vajíček).

3. ROZKVETLÁ VAJÍČKA
Skvělý způsob je i tvoření kraslic pomocí malých kvítků a lístků. Když sbíráme lístečky a květy, mysleme na to, že čím menší, tím lepší. Lístky připevníme vrstvou lepidla (které po zaschnutí zprůhlední) a necháme na větvičce či špejli zaschnout (vrstva lepidla schne docela dlouho).

4. PŘÍRODNÍ BARVY
Vyzkoušejte letos obarvit vajíčka jen pomocí přírodních barev (různé odstíny hnědé díky cibulovým šlupkám, žlutá díky kurkumě, červeno-vínové odstíny díky vývaru z řepy, zelené pomocí kopřivovému odvaru, šedé díky koupeli v kávovém lógru, krásné odstíny modré pomocí vývaru z červeného zelí).

5. BATIKOVANÁ VAJÍČKA
Určitě znáte zdobení vajíček pomocí otisků rostlin. Drobné kvítky nebo lístečky poskládejte na vajíčko. Vložte do silonové punčochy. Pevně svažte a obarvěte, třeba v cibulových slupkách. Nikdy nezapomenete na tu napínavou chvíli, když se vajíčka vybalují a odhalují se květy a obrázky, které na vajíčkách zůstaly.“

 

„Vajíčka" s překvapením

VÝZVA: Zažít velikonoční pátračku, kde místo záplavy čokolády je pokladem spíš zážitek, společné vyrábění překvapení pro druhé a radost venku.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: přírodniny, ořechy, něco malého jako překvapení, provázek či stužku, papír a tužku vzkazy či na mapu

1. NAUČIT SE DAROVAT
Velikonoce nemusí být jen o dostávání výslužky. Můžeme zažít i obdarování. Nejprve si s dětmi připravíme obal pro poklad. Netradiční "vajíčko" s překvapením. Skořápky od vlašského či kokosového ořechu se k tomu skvěle hodí. Ale buďte kreativní a možná objevíte i jiné vhodné obaly.

2. PŘEKVAPENÍ
Pak už jen objevit nebo vyrobit nějakou maličkost pro radost, která se vejde do skořápky, a převázat stužkou či provázkem. Někdo možná rád napíše do „vajíčka“ vzkaz nebo nakreslí obrázek.

3. HNÍZDO
Každé z dětí (případně i dospělých) si připraví v domluveném prostoru venku hnízdečko z trávy či větývek.  Společně v tajemné atmosféře zaplníme všechna hnízda a pak už můžeme jen objevovat, co kdo najde ve svém "vajíčku" s překvapením.

4. MAPA S POKLADEM
Nebo je možné ukrýt vajíčka někde jako poklad, nakreslit jednoduchou mapu a hurá hledat. Často jsou to báječné velikonoční výpravy ven, plné radosti a zážitků.

 

Jarní divadlo

VÝZVA: Pomocí přírodních barev si vybarvit jarní/velikonoční loutky a zahrát si s nimi vlastnoručně vymyšlený příběh a navíc to vše venku v přírodních kulisách. To největší divadlo – příroda, čeká venku.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: tvrdší papír, papírovou lepenku, větvičky, mističky na vodu a hlínu, hadřík na utření, trávu a přírodniny, chuť vyprávět velikonoční zvířecí příběhy

1. VYRÁBÍME HERCE
Na tvrdší papír si namalujeme vlastní postavičky nebo využijeme šablony (viz níže). Vystřihneme a jde se vybarvovat. Ideálně vše namalujeme pomocí přírodních barev, ale některé děti rády domalují detaily i pastelkami. Opět je dobré myslet na pravidlo šetrného sběru. Trháme jen to, co musíme, a to, čeho je dost. Pokud je jen jedna fialka široko daleko, nechme ji raději hmyzákům na jídlo. Určitě využijte kreativitu a míchání barev. Hnědou získáme z hlíny či kůry, zelenou z trávy, žlutou z květů pampelišek atd.

2. PŘÍPRAVA DIVADLA
Hotové obrázky otočíme a na zadní stranu nalepíme větvičky jako držátka (je dobré se rozhodnout, zda chceme své loutky vodit zdola či seshora a podle toho připevnit větvičky). Je lepší používat papírovou lepenku spíš než umělou, která se v přírodě dlouho rozkládá. Herci jsou připraveni, teď ještě vybrat vhodné kulisy a hurá na příběh.

3. DIVADLO
Pokud nemáme diváky, nevadí, důležitý je příběh, který si sami vymyslíme, a chuť si divadlo zahrát. Děti dokážou hrát divadlo kdekoliv a s čímkoliv. Někdy vyzkoušejte i procházkové divadlo, kdy jdete procházkovou trasu a občas je u hezkých kulis zastavení, kde se odehraje kousek příběhu. Často je to velmi napínavé a dobrodružné. Pokud vymyslíte skvělý příběh, doporučujeme si ho zapsat a za rok si ho s radostí (a často dojetím) přečíst. Možná vám tak vznikne i knížka/sbírka vašich příběhů z venku.

TIP: Z herců se může po odehrání divadla stát krásná výzdoba velikonočního truhlíku.

 

LISTOVÝ PATCHWORK

Stáhněte si z webu jednoduché šablony na patchwork (do googlu – obrázek, kresba - zadejte patchwork patterns). Hledejte ty, kde se opakují 3-4 jednoduché obrazce. Každý žák dostane šablonu a vystřižené obrazce tak, aby podle nich mohl vystřihnout tvar z barevného listu. Pak už se rozběhněte po zahradě a dejte se do stříhání listů, děti je lepí na předlohy až zaplní celý obrazec. Moc pěkné je potom poskládat všechny obrazce vedle sebe na nástěnku, dát za sklo či naskenovat. 

věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 20 - 30 minut, kdy: ideálně v barevném podzimu, pomůcky: předlohy a šablony, podložka, nůžky a lepidlo pro každého.

 Aktivita z dílny Martina Kříže. Vyzkoušejte semináře Učíme se v zahradě (www.chaloupky.cz)

VODOVKY Z ROSTLIN

Když rozmačkáme rostliny, nebo ještě lépe z nich získáme barvivo, třeba varem, půjde o barvu nestálou, která se vpije do papíru, neudělá vrstvu ... Když ale do takto vzniklého barviva přidáme - rozpustíme - arabskou gumu nebo klej (klovatinu - výtok z ovocných stromů - třešní či švestek), získáme hustou stálou barvu, která funguje podobně jako vodovky. Zde jsou doporučené druhy: modrošedá - plod ptačího zobu, fialová - plod černého bezu, žlutá - vývar natě a květu zlatobýlu, oranžová - kořen mořeny, hnědá - vývar cibulových slupek, hnědočerná - listy či oplodí ořešáku.

věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 30 - 45 minut, kdy: celoročně, ideálně v době plodů, pomůcky: uvedené plody, arabská guma či klej, vařič, voda, starý hrneček či plechovka, papír na malování, štětce, podložky

Aktivita z dílny Martina Kříže. Vyzkoušejte semináře Učíme se v zahradě (www.chaloupky.cz)

VEM VODOVKY VEN

Barvy podzimu jsou neopakovatelné. Přibalte ven i vodovky nebo aquarelové pastelky. Přeneste barvy na papír. Kdo chce může chytat barvy do přesných tvarů. Někdo opustí hranice reálných tvarů a bude si jen hrát s barvami. Nejde o výsledek, jde o prožitek barevného času venku.

věk: MŠ, ZŠ, SŠ, čas: 10 - 20 minut, kdy: celoročně, ideálně v barevném podzimu, pomůcky: vodovky, aquarelky, štětce, nádoby na vodu, voda , papíry, (podložky, sedáky)

BARVY ZEMĚ

Krásné, přírodní barvy můžeme získat i z půdy. Dá se jimi barvit nejen papír, ale i keramika, dřevo či plátno. Z půdy vyrobíme pigment a spojíme jej pojivem. Pro získání různých pigmentů potřebujeme různě zbarvené typy půdy. Hlínu necháme vyschnout, ideálně by měla schnout několik týdnů. Pak ji prosejeme přes hrubší síto, následně přes jemné síto a ten nejjemnější prach získáme proséváním přes hrubou látku nebo speciální síto. Takto získáme pigment. Těsně před kreslením z něj vyrobíme barevnou kaši použitím vody. Pigment s vodou smícháme v poměru 1 : 1 s pojivem a můžeme kreslit. Jako pojivo použijeme kaseinové lepidlo nebo vaječnou temperu.
Vaječnou temperu vyrobíme tak, že žloutek z vajíčka smícháme s vodou v poměru 1 : 2. Vaječné pojivo smícháme s pigmentovou kaší. Jako konzervační prostředek použijeme hřebíčkový olej. Pigment můžeme uchovávat, ale pigmentovou kaši nebo hotovou barvu vyrobíme vždy čerstvou.

věk: 3.– 7. ročník ZŠ, čas: 2 x 45 minut (1. na odběr půdy, 2. po 14 dnech na vlastní tvoření), kdy: celoročně (pokud nemrzne), pomůcky: soustava sítek, lopatka, štětce, kaseinové lepidlo nebo vaječná tempera (žloutek, voda, hřebíčkový olej)

UKÁZKA z knihy ZAHRADA, KTERÁ UČÍ

OKNA DO KRAJINY

Stačí rámeček či okénko pro každého žáka. Ideálně s prostorem pro vlastní ztvárnění vybrané krajiny. Je na autorech, zda si vyberou detail nebo široký celek. Cílem je zaměřit svou pozornost na vnímání krajiny. Pro každého je to něco jiného. Právě díky těmto odlišnostem vznikne vždy skvělá diskuze o krajině, když všichni dokončí svůj obraz a vystaví ho v galerii Příroda (stačí zatížit kamenem či chytit kolíčkem na větev). Hra může být i vhodný startér k hlubšímu soustředění. Dále s třídou můžeme sepisovat pětilístky na vybrané téma nebo hledat odlišnosti v krajinách na vzdálených místech naší planety.

věk: MŠ - 9. třída ZŠ, čas: 20 - 40 minut, kdy: celoročně (je zajímavé aktivitu opakovat a porovnávat krajinu v různých ročních obdobích)

HUDBA A ZVUKY Z PŘÍRODY

Možná znáte aktivitu sluchová mapa, na kterou hudba z přírody navazuje. Děti dostanou nebo si nakreslí kruh a vyznačí do středu sebe. Pak na domluvený čas zavřou oči a soustředí se na zvuky kolem sebe. Zkouší rozpoznávat nejen to, co zvuk způsobuje (jako u sluchových map), ale navíc zkouší vnímat i barvu hudby, kterou slyší. Tu pak zakreslí do svého kruhu.

Tip: Je zajímavé porovnat zvuky, hudbu přírody ve městě a v zeleném ostrově (v parku, zahradě, lese).

věk: MŠ. - 6. třída , čas: 10 - 30 minut, kdy: celoročně (lze i na sněhu, jen je vhodné zkrátit čas)

NA CO HRÁT V PŘÍRODĚ

Venku může vzniknout celý orchestr. Vyzkoušejte, jak hrají dvě borové šišky, když jimi o sebe drnkáte. Objevte rozdíl, jak zní šišky z modřínu a ze smrku. Nebo jak různě cinkají odlišné oblázky. Zavěšené přírodniny otevřou další nové zvuky. Stačí vzít ven provázek a koncert může začít. Dřevěný závěsný xylofon už je jen třešnička na dortu. Vyzkoušejte různé zvuky, např. během cesty. Potom vyberte hudební nástroj pro každého hráče a zkuste se společně vyladit, např. u známé lidovky. Pak přichází na řadu improvizace. Vytvořte např. hudbu lesa, města, usínání v jehličí nebo déšť.

věk: MŠ, 1. - 5. ročník , čas: 10 - 30 minut, kdy: celoročně (i na sněhu je to zážitek), pomůcky: přírodniny, provázky

PŘÍBĚHY LISTOVÝCH SKŘÍTKŮ

Ideální je podzimní čas, ale zajímavé přírodniny k tvoření můžeme najít po celý rok. Aktivitu lze realizovat hned u školy nebo se hodí i na cestu, během které můžeme sbírat vhodné barevné listí, kamínky, větvičky, oříšky, cokoli, co malé tvůrce zaujme a neuškodí přírodě. Když máme dostatek materiálu, můžeme tvořit přímo na zem, na papír nebo vzít přírodniny do třídy. Není nutné nalepovat, postavičky se mohou hýbat a když si vše společně prohlédneme a odvyprávíme příběhy, můžeme přírodniny vrátit zpět.

věk: MŠ. - 5. třída , čas: 10 - 30 minut, kdy: celoročně (nejvhodnější je barevný podzim)

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Hlavními principy místně zakotveného učení jsou učení o místě a v místě. Místní témata a souvislosti slouží…
Celý článek
„Během konzultací ve školách nám učitelé často vypravějí o potížích se školní venkovní učebnou. Jejich přání většinou…
Celý článek
Virtuální realita ve vývoji dětí mnohdy předbíhá zkušenosti s reálným prostředím, hmotou a fyzikálními zákony. Ztrácí se…
Celý článek

Inspirujte nás i ostatní, jak tvoříte venku VY?

NAPIŠTE NÁM: