Jak probrat téma čistoty ovzduší i s malými dětmi? Jak si ukázat rozdíl mezi znečištěným a čistým vzduchem, aniž bychom měli přístroje k měření? Inspirovat se můžete v lekci Kde je čistší vzduch? od Marcely Benkové. Děkujeme za příklad dobré praxe.
CÍL:
Ukázat dětem rozdíl mezi čistotou ovzduší v místě, v němž žijí (s hustou frekvantovanou dopravou a průmyslem) a místem, které využívají k rekreaci, odpočinku, pobytu ve škole v přírodě. Podpořit u dětí zájem o životní prostředí, prohloubit dětské vnímání světa a schopnost komunikovat, diskutovat o problému.
ČAS: K výrobě vlajky 30 min. K jejímu rozvěšení 1 hodina. Pro pozorování 2 – 4 týdny, nejlépe v měsících s nadměrnou koncentrací prašného aerosolu PM10 v ovzduší.
VĚK: MŠ, 1. stupeň ZŠ.
POMŮCKY: kusy látek rozmanité velikosti a barvy, nůžky, lepidlo, drátek nebo provázek k uchycení
Na začátku děti vyrobí z kusů látek vlajky. Na jednu vlajku je zapotření jeden větší kus světlé látky a jeden menší kus vystřižený z jiné tmavší látky. Tyto dva díly přilepí na sebe a nechají dobře zaschnout. U této aktivity je možné procvičovat názvy geometrických tvarů, obratnost při manipulaci s nůžkami, všímat si vlastnosti látek.
TIP: Je dobré si připravit více vlajek s různými tvary i barvami, usnadní to jejich určování v závěru.
Venku rozvěšují děti vlajky na různá místa – u školy, v blízkosti silnice, v lese s asistencí dospělého. K uchycení využijí drátky nebo provázky.
Průběžně k místům chodí, kontrolují stav vlajky, její uchycení. Mohou pozorovat povětrnostní vlivy na vlajku – ve větru se třepetá, v dešti visí, je mokrá.
Po uplynutí stanovené doby, kterou si sami pozorovatelé určí (1 – 4 týdny) vlajky sundají, položí vedle sebe. Pokud mají vlajky stejný tvar uvnitř, je třeba je označit, aby bylo zřejmé, na kterém místě byly umístěny /v lese, u silnice/. Vlajky rozloží před sebe a vnitřní látkový tvar odlepí. V této fázi mohou pozorovat podle rozdílů barevnosti světlé látky znečištění vzduchu v daném místě a diskutovat o tom, čím je to způsobeno. Vyvozovat vlastní dětské závěry.
TIP: Tento pokus lze realizovat ve městě. Po uplynutí doby vlajky sbalit a vzít je s sebou do školy v přírodě. Tam pokus opakovat s jinými, novými vlajkami a na konci pobytu je porovnat.
AUTOR: Marcela Benková
ŠKOLA MŠ: Kosmonautů, Havířov – Podlesí
FOTKY: