HEJNÉHO METODA = Děti objevují matematiku samy a baví je to.
HEJNÉHO METODA VENKU = Děti objevují matematiku samy, baví je to + venku rozvíjí víc i své tělo a smysly.
Do testování matematiky podle metod pana profesora Milana Hejného jsme se pustili, protože nám venku prostě chyběla. Nejprve jsme nosili ven jen učebnice, ale pak děti objevovaly nová řešení. Začalo to s Dědou Lesoněm. Sdílíme s vámi metody, které se nám venku osvědčily. Postupně budeme přidávat další.
Při testování matematiky v terénu se opět potvrdilo, že děti venku pracují se stejnou intenzitou jako ve třídě. Některé dokonce s větší. Pro určité typy osobností je velmi přínosné, pokud se mohou při učení hýbat. Skákat, běhat, řádit, šplhat. Tento pohyb nemusí být na úkor učení. U někoho je to malá přestávka a uvolnění před další prací. Pro jiné je to součást myšlení.
Opravdu, téměř v každé třídě jsou děti, u kterých dlouhé sezení nepodporuje hluboké soustředění a nestartuje veškerou jejich myšlenkovou aktivitu. Řada těchto dětí potřebuje k učení víc akce. Pokud mají akční děti příležitost se při řešení problémů (a nejen matematických) hýbat, jejich mozek může zapínat na větší obrátky.
Pro všechny děti je pak nesmírně přínosné, pokud mohou při svém učení pracovat s různorodým materiálem, zapojit víc smyslů, aplikovat známé řešení v nových kulisách, problémech, výzvách. Učení venku to může nabídnout. Navíc zdarma a celoročně.
Co vše z HEJNÉHO METODY jsme otestovali na vlastní kůži, naleznete ZDE:
Nápady pro AUTOBUS VENKU:
Další matematické hry, které se mohou hodit: PIŠKVORKY VENKU a OSA SOUMĚRNOSTI.
Pokud již víte, jak metody Hejného matematiky fungují, stačí se inspirovat a otestovat je venku. V případě, že s matematikou podle prof. Hejného zatím nemáte zkušenosti, doporučujeme pročíst závěr článku a další zdroje nebo se zúčastnit semináře. Hejného matematika má mnoho příležitostí. Je dobré znát principy a zákulisí her. Matematika dle prof. Hejného nejsou jen jiné hry a metody, jde o jiný přístup, východiska, role učitele. (Podobně jako u programu RWCT – Čtením a psaním ke kritickému myšlení – pokud učitelé vezmou do výuky izolovaně jen jednu z metod bez důležité znalosti kontextu, je to přínosné, ale dopad metody nebude tak velký).
Budeme rádi, pokud vyzkoušíte a budete sdílet vaše zkušenosti s Hejného matematikou venku tady pod článkem nebo v uzavřené skupině UČÍME se VENKU. Díky, že vás láká učení venku.
Za celý tým UČÍME se VENKU,
Justina a Pavla Weinzettel, která nám s tímto tématem ohromně pomohla.
Pro ty, kteří chtějí vědět, co je to:
Video rozhovor s prof. Milanem Hejným o vývoji metody: https://www.youtube.com/watch?v=IQZHUlpVm-0 (inspirativních 15 minut, jak zásadní je vlastní radost z učení. I jak učitel má pomáhat dětem rodit myšlenky).