OSA SOUMĚRNOSTI

CÍL LEKCE:

Vyzkoušet si hledat osu souměrnosti v přírodě i ve městě.

ČAS: 20 min., VĚK: 1.st. ZŠ, MÍSTO: lokalita kolem školy s možností hledat přírodniny nebo pozorovat budovy, OBDOBÍ: celoročně

POMŮCKY

Papíry (čtvrtka, karton), nůžky, gumička/špejle, lepenka, fix

1. ODHAD SOUMĚRNOSTI

V první části práce zkusíme s dětmi odhadnout, co kolem nás má nebo nemá osovou souměrnost. Společně zapíšeme nebo zakreslíme odhady do pracovního sešitu. Každé dítě může mít svůj PL nebo pracují ve skupině (2-3 dětí) a mají jeden pracovní list.

2. PŘÍPRAVA OKÉNKA

Rozdáme do skupin (2-3 dětí) čtverečky kartónu, či čtvrtky a vyrobíme s dětmi okénka s osou. Jednoduše do kartónu nebo čtvrtky vystřihneme čtverec případně obdélník. Používáme-li špejli pro vyznačení osy, vložíme ji do záhybů kartónu nebo přilepíme lepenkou. Pro gumičku je vhodné vystřihnout v horní nebo dolní části rámečku malé zářezy. Pomůcka je hotová

3. HLEDÁNÍ SOUMĚRNOSTI

Skupiny vyrazí na průzkum souměrnosti v okolí (v předem domluveném prostoru). Úkol je jednoduchý - najít přírodniny, tvary, předměty a určit u nich, zda někde jsou osově souměrné či ne. Dle času se můžete domluvit na počtu věcí (například 5 + 5 věcí).

Na jednu vhodnou přírodninu mohou děti i zakreslit osu souměrnosti a pak dle osy rozstřihnout a nalepit do pracovního listu.

4. SDÍLENÍ

V závěru lekce si skupiny vzájemně představí, co objevily. Nevadí, když se budou některé věci opakovat (listí, okna, dveře budov, obličeje). Je to vzájemná kontrola. Společně se ještě vrátíme k našim odhadům v úvodu. Co se nám potvrdilo, co jsme vyvrátili.

TIPY:

Doporučujeme společně porovnat, jak snadno se nám hledala osová souměrnost v přírodninách, na budovách a jiných předmětech, které vytvořil člověk.

Po návratu do třídy můžeme rámečky krátce znovu vyzkoušet a porovnat, jaké bylo hledání souměrnosti venku a ve třídě.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

Příběh zahrady ZŠ Janovice - 1. díl

Karel Čapek v jednom svém díle zmínil: „Zahrádka u Vašeho domu je stejný projev Vaší životní kultury…

Celý článek

Testování Hejného metody venku.

HEJNÉHO METODA = Děti objevují matematiku samy a baví je to. HEJNÉHO METODA VENKU = Děti objevují…

Celý článek

Učení venku propojuje.

Venku se z laboratoře může stát ve vteřině ateliér, tvůrčí dílna nebo tělocvična. Mezipředmětové mosty se venku…

Celý článek