OSA SOUMĚRNOSTI

CÍL LEKCE:

Vyzkoušet si hledat osu souměrnosti v přírodě i ve městě.

ČAS: 20 min., VĚK: 1.st. ZŠ, MÍSTO: lokalita kolem školy s možností hledat přírodniny nebo pozorovat budovy, OBDOBÍ: celoročně

POMŮCKY

Papíry (čtvrtka, karton), nůžky, gumička/špejle, lepenka, fix

1. ODHAD SOUMĚRNOSTI

V první části práce zkusíme s dětmi odhadnout, co kolem nás má nebo nemá osovou souměrnost. Společně zapíšeme nebo zakreslíme odhady do pracovního sešitu. Každé dítě může mít svůj PL nebo pracují ve skupině (2-3 dětí) a mají jeden pracovní list.

2. PŘÍPRAVA OKÉNKA

Rozdáme do skupin (2-3 dětí) čtverečky kartónu, či čtvrtky a vyrobíme s dětmi okénka s osou. Jednoduše do kartónu nebo čtvrtky vystřihneme čtverec případně obdélník. Používáme-li špejli pro vyznačení osy, vložíme ji do záhybů kartónu nebo přilepíme lepenkou. Pro gumičku je vhodné vystřihnout v horní nebo dolní části rámečku malé zářezy. Pomůcka je hotová

3. HLEDÁNÍ SOUMĚRNOSTI

Skupiny vyrazí na průzkum souměrnosti v okolí (v předem domluveném prostoru). Úkol je jednoduchý - najít přírodniny, tvary, předměty a určit u nich, zda někde jsou osově souměrné či ne. Dle času se můžete domluvit na počtu věcí (například 5 + 5 věcí).

Na jednu vhodnou přírodninu mohou děti i zakreslit osu souměrnosti a pak dle osy rozstřihnout a nalepit do pracovního listu.

4. SDÍLENÍ

V závěru lekce si skupiny vzájemně představí, co objevily. Nevadí, když se budou některé věci opakovat (listí, okna, dveře budov, obličeje). Je to vzájemná kontrola. Společně se ještě vrátíme k našim odhadům v úvodu. Co se nám potvrdilo, co jsme vyvrátili.

TIPY:

Doporučujeme společně porovnat, jak snadno se nám hledala osová souměrnost v přírodninách, na budovách a jiných předmětech, které vytvořil člověk.

Po návratu do třídy můžeme rámečky krátce znovu vyzkoušet a porovnat, jaké bylo hledání souměrnosti venku a ve třídě.

Venku se můžeme učit systematicky po celý rok.

S metodickými postupy a materiály, které prověřily tisíce škol z celého světa. Vyberte si, co nejvíce prospěje vaší škole či třídě.

Nejnovější články

17. 5. MEZINÁRODNÍ DEN PRÁZDNÝCH TŘÍD

Budou ve čtvrtek školy prázdné? Na čtvrtek 17. května připadá letos mezinárodní Den prázdných tříd. Děti a…

Celý článek

PROČ KVETOU TAK BRZY NA JAŘE?

Jarní byliny nabízí skvělou příležitost k bádání a hledání vztahů v přírodě. Děti mohou díky pozorování a pár informacím…

Celý článek

MOJE CESTA VEN rozhovor s Mgr. Andreou Tláskalovou

Moje cesta k učení venku byla přirozená. I když jsem městské panelákové dítě, příroda mě vždy lákala a…

Celý článek