UČIT SE VENKU? Tady u nás to ani jinak nejde!

Učit venku se dá prakticky kdekoliv, i v historické zahradě. Sdílíme s vámi příklad z praxe od Hany Pokové z Metodického centra zahradní kultury v Kroměříži, kde se učení venku prakticky dennodenně odehrává právě v tomto prostředí.


Po přečtení názvu článku si možná říkáte, že přeháním. Nikoli. V historických zahradách není před přírodou úniku. A to platí i v Květné a Podzámecké zahradě v Kroměříži.

Květná zahrada, archiv MCZK

Přemýšlela jsem, jaké jsou rozdíly mezi školní zahradou a historickou zahradou. Historická zahrada je sama o sobě objektem ke zkoumání. Má svoji historii, tvůrce, projekt, příběh, slavné návštěvníky. A potom je v ní spousty jednotlivostí a detailů, které se dají objevovat samostatně – stromy, voda ve fontáně, sochy a jejich příběhy, symetrie, odraz architektury ve vodní hladině, perspektiva, půdní živočichové, moštovací jablka. Velkým rozdílem je také to, že vůbec neovlivníme, co se v zahradě nachází. Můžeme jen využít, co je dáno. Zabýváme se pouze tématy, které zahrada dovolí. A nejčastěji takovými, co zajímají i nás samotné. Učební plány bychom asi celé nenaplnili, přesto bloudíme ve vodách rozličných školních předmětů.

Příklady z biologie – tvorba herbáře, zkoumání půdních živočichů, polní chromatografie, archiv MCZK

Naším „zákazníkem“ je široká veřejnost, nejčastěji nás navštěvují školy. Některé přijíždějí jednorázově a zajímá je většinou zahrada jako celek. Máme však stálé zákazníky, kteří se pravidelně vracejí, a pro ně vybíráme témata, která jdou do hloubky. Programy sestavujeme tak, abychom zapojily všechny smysly, a aktivity obsáhly různé nástroje pro objevování světa – logiku, estetiku, tvořivost, pocity, pohyb. Také nás baví neobvyklé pohledy na tutéž věc a propojování zdánlivě nesouvisejících informací.

Protože viděné je více než přečtené, předkládám momenty z několika našich programů:

Jednoduché stroje – speciální program s konkrétním zaměřením

Kladka, páka, nakloněná rovina, Archimedův šroub, archiv MCZK

Geometrie v zahradě – volně nabízený program zaměřený na uspořádání zahrady

Skládání plánku, plán zahrady, kružnice, archiv MCZK

Jablko sváru – speciální program s mezioborovým dosahem

děti vychvalují svoji „bohyni“ a snaží se zvrátit Paridovu volbu na svou stranu
lisování
Paridův soud
porovnávání barev
ochutnávka výsledku práce
drcení jablek na mošt, fotky z archivu MCZK
senzorické zkoumání jablek na probíhající výstavě ovoce
samozřejmé ochutnávání

Do programů se snažíme zapojovat i hudbu, pohyb a výtvarno.

archiv MCZK
archiv MCZK

Naše zkušenosti jsme shrnuli do několika metodik, které můžete najít na našich webových stránkách www.nczk.cz. Odkazy jsou zde:

A pokud máte chuť, přijeďte se za námi do Kroměříže podívat. Těšíme se na shledanou.


Hana Poková

Lektorka Metodického centra zahradní kultury v Kroměříži, které je součástí Národního památkového ústavu.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů