NOVOROČNÍ BILANCOVÁNÍ

Konec roku se blíží… Pojďme se i s dětmi na chvíli zastavit, zamyslet, ohlédnout se za vším minulým a pohlédnout dopředu, do roku nového. Zimní příroda nám k tomu může poskytnout nevšední atmosféru. Za sdílení této venkovní lekce děkujeme Evě Pospíchalové ze ZŠ Buttulova.

CÍL:
Oblast osobnostní a sociální výchovy – ukázat dětem jeden nástroj ke zpracování negativních zážitků, ohlédnutí za uplynulým rokem a uzavření roku s vděčností za vše. Nasměrovat jejich myšlení na plánování a to, co by chtěly dokázat, zažít, naučit se atd. Nastínit jim, jak jim myšlenkové obrazy mohou pomoci splnit si své sny.

Může posloužit i jako nástroj k utužení a znovuuspořádání vztahů ve třídě po vánočních prázdninách pomocí společného času a sdílených zážitků z celého uplynulého roku.

ČAS: ve třídě: 45 min, venku: 45 min.
VĚK: 3. třída ZŠ
POMŮCKY:Skleničky se svíčkami, sirky, čisté papíry

1. KROK

Ve třídě nejprve děti se zavřenýma očima „provedeme“ předchozím rokem, různými oblastmi jejich života – škola, rodina, kamarádi, kroužky. Možno i s relaxační hudbou. Děti hledají v mysli, co se jim uplynulý rok povedlo. Možná zažily i něco nehezkého, z čeho jim nebylo vůbec dobře. Ale možná se díky tomuto zážitku zase stalo něco, co by se jinak nestalo. Končíme (i začínáme) pozitivně – za co jsou na sebe hrdé, z čeho měly radost vlastním přičiněním.

2. KROK

Každé dítě si na papír nakreslí svíčku
• do těla svíčky vepíše, co se mu minulý rok podařilo
• do plamene svíčky vepíše, co by chtěl dokázat v novém roce
(Je dobré to při vysvětlování říci vícekrát různými slovy a uvést příklady na sobě – které děti nemohou použít.)

Kromě svíčky děti dostaly i další papírek, na který si mohly napsat, co je minulý rok trápilo, bolelo, tížilo, a to pak venku spálit a tím „vymazat“.

3. KROK

Venku si společně vyšlapeme pravotočivou spirálu – dodávající energii, tvořivou.
Na začátek dáme 2 svíčky jako bránu – u těch děti můžou spálit své starosti.
Uprostřed spirály jsou 3 svíčky. Přípravu svíček má na starost trojice dětí (pokud už mají se zapalováním svíček zkušenost), zatímco zbytek vyšlapává spirálu. Jen pozor na to, aby děti „ohniváci“ nenamočily knoty a sirky do sněhu. Nám se to stalo :-).

4. KROK

Povídali jsme si chvíli o tom, že mozek funguje v obrazech a že to, co si představují, to si přitahují do života.
Po spálení svých starostí, děti jdou (běží), ideálně po jednom, spirálou a vzpomínají na to, co se jim povedlo.
Uprostřed si u svíčky naberou energii a světlo pro další rok.
Cestou zpět promýšlí, na co by chtěly energii v novém roce použít.

5. KROK

Po venkovní aktivitě si děti mohou doplnit papírovou svíčku ze třídy, pokud je ještě něco napadlo. Doporučila jsem jim někde si svíčku vyvěsit, aby měly svůj plán stále před sebou.
Stejně tak dostaly doporučení, že pokud budou mít nějakou velkou starost, můžou se jí zbavit nejprve fyzicky – napsáním na papírek, roztrháním, vyhozením. Lépe se tak můžou s nesnázemi vyrovnat.

Měla jsem trochu obavy, jak tato „duševní“ aktivita zaujme třeťáky, ale velice se vydařila, děti braly vše od úvodní relaxace až po „nabírání“ energie velice vážně. Velký úspěch mělo pálení starých bolestí z minulého roku.
Tip: Je možná i varianta bez svíček, pouze vyšlapaná spirála, uprostřed fouknout své starosti do sněhu a nechat zmrznout a vypařit. Po cestě zpět nabírat energii z povětří a plánovat další rok.

6. KROK

Občas se dětí během školního roku zeptáme, jak se jim daří na cestě ke svým plamínkům (cílům). Můžeme i diskutovat o tom, proč to tak kdo má, a navázat další aktivitou OSV.


Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je pospichalova_eva_foto.jpg.

Mgr. Eva Pospíchalová učí na ZŠ Buttulova v Chotěboři v alternativní „venkovní“ třídě (3. a 4. třída v jedné skupině).
Mou vášní jsou mé dvě děti, díky nimž jsem se více přiblížila přírodě a přirozenému způsobu života i své intuici.
Baví mě inspirovat lidi ke změně postojů k výchově i k životu samotnému.

www.eva-pospichalova.cz


Článek vznikl díky podpoře Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat názor MŽP. 

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů