Moje cesta k učení venku byla přirozená. I když jsem městské panelákové dítě, příroda mě vždy lákala a od 10 let jsem začala chodit na jízdárnu. Přirozeně jsem se naučila nejen spoustu věcí o koních a přírodě, ale při vyjížďkách se mi nejlépe učily i slovíčka, vzorečky, básničky (které jsem si předem vypsala na papír), od koní a přírody jsem se naučila i mnohé o sobě. To všechno bych ráda zprostředkovala i dětem. Koně do školy nedostanu, ale příroda je všude okolo a v ní se dobře učí mně i žákům.
Rozhovor a příklady z praxe učení venku přinášíme tentokrát od Andrei Tláskalové ( ZŠ J. V. Sládka Zbiroh). Článek je plný inspirace, ale bohužel skrze řádky nemůže sdílet tu neuvěřitelnou energii, nadšení a sílu, kterou kolem sebe Andrea Tláskalová šíří – a to nejen v učení venku. Je ohromné vidět, co dokáže zvládnout jeden člověk. Co může ovlivnit (nejen ve škole) jeden učitel.
Učím na „normální ZŠ“ nyní převážně 4. a 5. třídu (ČJ, M), Ekopřírodovědu + kroužky (chovatelský a pokusy – ne na zvířatech! :), s dětmi z 2. stupně se věnujeme projektům. Venku učím smysluplně v každém ročním období.
Čím jsou děti mladší, tím jsou (podle mě) přirozenější a bohatší podmínky pro učení v přírodě. Na chovatelském kroužku trávíme s těmi nejmladšími venku 2/3 schůzek. Stejně tak při výuce prvouky jsem trávila s dětmi přes polovinu výuky venku – na zahradě, v lesíku spolu s výtvarnou výchovou, pracovními činnostmi, čtením. Čím jsou děti starší, tím se rozšiřuje učivo i vhodné metody výuky, některé jsou více propojené s vybavením učebny. Snažím se metody využívat přirozeně, aby vyhovovaly dětem, učivu, podmínkám.
Mezi největší překážky učení venku asi patří čas – vždy mi přijde, že bych potřebovala nechat děti alespoň hodinu „jen tak vylítat a prozkoumat“ okolí, potom by se lépe soustředily na připravené aktivity a lépe by spolupracovaly (venku mají hoši často tendence využívat „při spolupráci„ klacky). S tím souvisí i to, že některé děti nejsou zvyklé na pobyt v přírodě a mají těžko předvídatelné chování, které zvyšuje riziko úrazů.
Pravdou je, že čím jsem starší, tím jsem zimomřivější. Někdy se „musím přemluvit“, abych šla ven, ale potom jsem vždy ráda. 🙂
K učení venku využívám venkovní učebnu, stan „Zubřík“, schody ve stínu, ale hlavně přírodu na zahradě a přilehlý lesík.
Oblíbené u všech dětí 1. stupně je stavění různých domečků pro skřítky až po přípravu pasti na mamuty u páťáků, kteří k přípravě nástrojů a pomůcek dostanou 1m provázku místo střev zvířat – pravěk je moc baví.
Oblíbená je metodika programu Les ve škole pro 4.třídu – Lesní rovnováha, kde je asi největším zážitkem objevení drbacích stromů divočáků i s jejich štětinami při závěrečné výpravě.
Doporučujeme – v krátkém videu nahlédnout přímo do praxe v učení venku.
Na podzim rádi sledujeme barvy listí, při opadu hledáme hnízda ptáčků. V zimě je velice oblíbené hledání pobytových znaků zvířat, ale i krmení ptáčků.
Nejoblíbenější výlet je linkovým autobusem za 20,- k nám na hájovnu. Autobus zastaví 4km od hájovny ve vesnici. Cestou lesem poznáváme stromy, na hájovně na děti čeká bábovka a hlazení zvířat. Cestou zpátky se děti vycachtají v potoce.
Na 1. stupni není problém přehodit si hodiny v kmenové třídě a jít na dopoledne ven. Problém mám, pokud učím v jiné třídě pouze 2 hodiny týdně, ale i tak se vždy zvládnu domluvit s kolegyněmi a přehodit si hodiny tak, abychom se alespoň na 2 hodiny dostali ven.
(Pokud mám nějakou náročnější aktivitu na přípravu, kterou si musím venku nejdříve připravit, případně alespoň projít bez dětí, tak se vždycky stihnu i kochat a těším se, jak se budu kochat s dětmi. S 25 čtvrťáky, páťáky se mi to nedaří.)
Jak učitele popisují žáci 2. stupně ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh :
Vyzkoušejte některé osvědčené aktivity z praxe Andrei Tláskalové:
V zimě s dětmi rádi pozorujeme sněhové vločky a mrznoucí bubliny. Na pozorování sněhových vloček využíváme černou čtvrtku a lupu. Minulý rok jsme si do kroužku pořídli malé mikroskopy, které využíváme i na pozorování v přírodě (Digiphot s LED světlem KM-20) a vločky byly opravdu krásné.
Pokud mrzne, až praští, jdeme vyfukovat bubliny a pozorovat jejich mrznutí. Čím větší mráz, tím hezčí bubliny. Pokud mrzne málo a my jsme nedočkaví, pomáháme si vyfukováním bublin na plech.
A když nepomůže ani to, tak se děti pokouší vybublat směs do největší výšky.
Zatím se nám osvědčilo:
200 ml teplé vody
35 ml kukuřičného sirupu
35 ml saponátu na nádobí
2 polévkové lžíce cukru
Smícháte a směs strčíte na chvíli do mrazáku. Pak se teple oblečete a jdete ven vyfukovat bubliny. (Letos zkusíme nechat zmrznout i obří bubliny, na které si kupujeme náplň megabublifuk, mají i novinku na zimní bubliny, tak potom napíšu, jak jsme dopadli).
Mezi nejoblíbenější aktivity dětí venku v zimě patří, hledání pobytových znaků zvířat na sněhu. Nejprve si s dětmi povídáme, co potřebují zvířátka v k životu – potravu, vodu, úkryt a podle čeho poznáme, že se na daném místě zvířátka vyskytují – stopy, trus, zbytky jídla, úkryt.
Pro děti mám připravené „zalaminovaný“ pracovní list s popsanými stopami zvěře. Děti se samostatně rozdělí do dvojic – trojic. Venku mají úkol najít, co nejvíc pobytových znaků a zkusit určit, od kterých zvířátek jsou.
V okolí školy pravidelně nacházíme stopy ptáčků, koček, psů, lidí. Na školní zahradě, které je blízko zámeckého parku a lesa, nacházíme i stopy zajíce, srnčí zvěře. Všímáme si i vzdáleností stop od sebe, jestli šlo o klidnou chůzi, běh, skok.
Z dalších pobytových znaků nacházíme hnízda, “tunely“ od myší, zbytky potravy okolo krmítek, trus i sníh zabarvený močí. Děti podle stop určují, co se na daném místě asi stalo, vymýšlí příběhy.
Moc děkujeme nejen za rozhovor a sdílení zkušeností s učením venku
Mgr. Andree Tláskalové ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh,
moc děkujeme především za obohacující a dlouhodobou spolupráci.
Být v kontaktu s učiteli jako je Andrea je velmi inspirativní a podporující.
Děkujeme!