Stává se vám někdy, že žáci dělají něco úplně jiného, než jste zamýšleli? Že je nemotivuje to, co jste pro ně připravili? Že se doptávají na věci, které se vám zdají jasné? Že s vámi polemizují nad hodnocením?
Odpověď můžete najít ve vrozených potřebách. Ty totiž ovlivňují učební styl žáků víc, než si možná připouštíte. Ano, mozek je plastický a vy můžete na žáky výchovně působit a chtít po nich i to, „pro co se nenarodili“. Ovšem pouze do určité míry.
Nastavení mozku totiž při narození dítěte určuje další vývoj jeho osobnosti směrem k určitému typu. Toto nastavení nemají všichni lidé stejné a dítě může mít úplně jiné nastavení, než jeho rodiče. Ti sice dali dítěti do vínku nějaký genetický potenciál, ten se ale během vývoje v děloze určitým způsobem rozvinul.
Poznámka: V tomto textu se konceptu vrozených potřeb věnujeme pouze v kontextu učení venku. Pokud vás téma vrozených potřeb zajímá více, je možné ho zkoumat v knihách Teorie typů (jsou uvedeny v závěru
textu). Tématu vrozených potřeb u dětí se věnuje také webinář Výchova na míru (zdarma na webu www.teorietypu.cz)
Především určuje, jaké dovednosti se budeme v životě učit snadno a jaké nám tak dobře nepůjdou. Například někdo se přirozeně vciťuje, jiný se empatii musí učit na základě logiky. Někdo tíhne ke stabilitě a osvědčeným postupům, jiný preferuje hledání nových cest. Někdo potřebuje mít vše naplánované, jiný se raději přizpůsobuje aktuální situaci. Výchovou je možné dítě trochu ovlivnit, ale ne jeho vrozené nastavení změnit. Ve výuce je možné rozvíjet i ty dovednosti, které dítěti přirozené nejsou, ale nemělo by se to dít pořád. V takovém případě totiž výrazně klesá vnitřní
motivace žáka pro učení.
Vrozená nastavení mozku mají různí lidé různá, ale dají se v nich vysledovat určitě společné prvky, které lze kategorizovat do skupin, neboli 16-ti typů osobnosti. Vždy čtyřem z nich jsou společné tzv. vrozené potřeby, které jsou hlavním zdrojem vnitřní motivace člověka nejen v dětství, ale i
v dospělosti.
My jako rodiče a učitelé můžeme přirozený vývoj osobnosti dítěte podporovat nebo mu (byť nevědomě) bránit. Výsledkem druhého přístupu může být snaha dítěte plnit naše očekávání nebo se jim naopak vzpírat – váš tlak na to, aby bylo dítě jiné, vyvolává protitlak. Navíc se dítě kvůli tomu
vyvíjí v rozporu se svou přirozeností a v dospělosti může mít malou sebeúctu. Protože pocit, že „takový, jaký jsem, jsem v pořádku“ (samozřejmě neubližuju-li přitom druhým lidem), se vytváří už v dětství – na základě toho, jak dítě přijímají a hodnotí ti, kterým nejvíc důvěřuje – jeho rodiče a
později další významné dospělé autority – zejména učitelé.
Především je potřeba méně hodnotit a více pozorovat. Místo hodnocení „zlobí“, „zase nedává pozor“ nebo „je hodný“ pátrejte po tom, PROČ se dítě chová určitým způsobem. Stejné chování dětí totiž může mít příčinu v různých vrozených potřebách. Díky znalosti vrozených potřeb můžete svou výuku udělat rozmanitější a zvýšit šance, že vaši žáci budou motivováni a budou se efektivně učit. A když se právě ve výuce děje něco, co určitému typu osobnosti nevyhovuje, je to také v pořádku – pokud o tom s žáky mluvíme a hlídáme si, abychom je nehodnotili za něco, co je pro ně kvůli jejich vrozeným potřebám zatím těžké zvládat.
Venku se žáci dostávají do jiného prostředí, jiných situací a zpravidla řeší i jiné typy zadání, než uvnitř. Otevírá se tak příležitost žáky pozorovat z jiného úhlu, než jak je vidíme běžně ve třídě. Zároveň je přínosné o různých potřebách mluvit ve skupině či celé třídě nahlas. Vysvětlit dětem, že ani ve třídě ani venku nemusíme vnímat určitou aktivitu jako stejně zajímavou a přínosnou, podobně jako při řešení úkolů nemusíme postupovat všichni stejně – každý si může najít svůj způsob, jak dosáhne cíle. Že jsme zkrátka různé osobnosti a máme taky různé styly učení.
ČLÁNEK I S TABULKOU si lze stáhnout v pdf. ZDE
Učitelé se často ptají, jak vrozené potřeby různých typů žáků skloubit do jedné výuky. Rozhodně není nutné znát potřeby všech jednotlivých žáků ve třídě. Klíčové je nejdřív zmapovat, s jakými vrozenými potřebami jsem přišel na svět já, jako učitel. Ať totiž chci nebo ne, vnímám žáky často ze svého úhlu pohledu – optikou svého vlastního typu osobnosti, skrze vlastní potřeby.
I když se snažím nezaujatě pozorovat jejich chování, mám tendenci si ho interpretovat (vysvětlovat) po svém – vidět za ním nikoliv potřeby žáka, ale své vlastní. Pokud si uvědomuji, jak rozmanité potřeby mohou žáci mít a jaké mám já, jako učitel, mohu zařídit, aby moje výuka nebyla příliš jednostranná a všechny děti si někdy „přišly na své“.
Je důležité si také uvědomit, že moje vlastní potřeby mě jako učitele ovlivňují víc, než si připouštím. Pokud je nemám dlouhodobě naplňovány, způsobuje to vyčerpání a stres.
Čím víc budu jako učitel rozumět sobě, tím otevřenější můžu být k vnímání potřeb mých žáků.
Učení venku, příroda, strom, chodník i schody před školou jsou interaktivní učebny, které nám nabízí nové příležitosti jak pozorovat žáky a vidět je v jiném světle. Les, vhodná zahrada, park či jiné podnětné místo, kde se mohou děti s větší svobodou pohybovat v zeleni, se stávají přirozeným „asistentem“, který pomáhá individualizovat výuku, neboť každé dítě zaujme něčím jiným a pro různé typy dětí nabízí v jeden okamžik různé výzvy.
Někdo se potřebuje proběhnout, jiný v klidu pozoruje život na kůře stromu, jiná skupina žáků sleduje ptáky na krmítku. V každý okamžik se tu žákům nabízí mnoho informací a zkušeností, které jsou obaleny reálnou situací, souvislostmi, a zároveň se jich děti mohou dotknout. Využijme to, co nám výuka venku nabízí, a sledujme různé potřeby dětí i své. Pomůže nám to rozvíjet i výuku uvnitř, ve třídě.
PS: Nezapomínejme na to, že pokud vyrážíme poprvé, na nové místo, či po dlouhém sezení a soustředění, děti se zpočátku mohou chovat jinak, než by odpovídalo jejich vrozeným potřebám. Potřebují uvolnit napětí, vybít nashromážděnou energii, prožít si místo. Teprve po tomto adaptačním čase se vracejí ke své přirozenosti. Nenechme se tedy od učení venku odradit prvním zážitkem, který bude pravděpodobně živelnější a na management skupiny náročnější, než bychom možná očekávali.
Svůj typ osobnosti si můžete určit (a o potřebách jiných typů u dospělých se dočíst) v knize Ani mámy nejsou stejné. Mea Gnosis, Praha, 2019
Více o vrozených potřebách dětí, včetně podrobností k jejich učebním stylům, najdete v knize Nejsou stejné: Jak díky Teorii typů porozumět dětem i sami sobě. Mea Gnosis, Praha, 2018.
www.teorietypu.cz
Autorka článku: Mgr. Šárka Miková je psycholožka, která 20 let vytváří a realizuje rozvojové programy pro školy, firmy i neziskové organizace v oblasti výchovy, vzdělávání, komunikace, motivace a spolupráce v týmu. Rodičům pomáhá rozumět jejich dětem, učitelům individualizovat výuku, manažerům vést své lidi – to vše s důrazem na rozdíly ve vrozeném nastavení našeho mozku. Má tři děti (26, 24 a 18) a ve volném čase se věnuje triatlonu.
ČLÁNEK lze stáhnout jako soubor PDF – ZDE
DALŠÍ ČLÁNKY OD ŠÁRKY MIKOVÉ na blogu Učíme se venku:
VROZENÉ POTŘEBY A UČEBNÍ STYLY (NEJEN) VENKU | Učíme venku
PROČ UČENÍ VENKU NAPLŇUJE ZÁKLADNÍ POTŘEBY, ALE U KAŽDÉHO DÍTĚTE JINAK?