Možná jste si již všimli, že na výuku venku nereagují všechny děti stejně. Někdo si ji užívá okamžitě, někdo po chvíli a některým dětem trvá delší čas, než se aklimatizují v novém prostředí. Proč tomu tak je? Proč učení venku uspokojuje základní psychologické potřeby, ale u každého dítěte jinak? Jak to vše ovlivňuje motivaci žáků? Na tyto otázky jsme hledali odpovědi se skvělým odborníkem na toto téma, s psycholožkou, která velmi dobře zná prostředí českého školství, Šárkou Mikovou. Děkujeme, že Šárka opakovaně podporuje tým Učíme se venku.
Víme, že děti NEJSOU STEJNÉ. Řešíme rozdíly mezi dívky a chlapci, věk či způsob výchovy. Na chování dětí má ale nejmocnější vliv jejich vrozené nastavení mozku. Různé děti proto mají různé „klíčové potřeby“, které se promítají i do jejich učebního stylu. Jejich znalost nám pomůže předvídat, co bude dítě bavit a zajímat, při jakých činnostech se bude bez problémů soustředit a kdy se bude nudit, jak bude přistupovat ke svým povinnostem či co pro něj bude důležité ve vztahu k učiteli. A taky, jak přínosné pro něj může být učení venku.
Asi nejvíc z výuky venku těží děti s klíčovou potřebou akce „teď a tady“, protože se potřebují učit zapojením smyslů, praktickou zkušeností a propojením toho, co se učí, s jejich realitou. A k tomu mají (pokud jim to učitel umožní) venku dostatek příležitostí.
Přicházet na to, jak věci fungují, vlastní činností, potřebují i děti s potřebou mistrovství a kompetentnosti. Na rozdíl od předchozích typů nejdou tak rychle do akce, nejdřív pozorují, vyhodnocují, někdy dokonce jen tak „bloumají“, když si poznatky o fungování světa utřiďují. Učení venku jim umožní jejich poznání v realitě ověřovat nebo naopak vlastním zkoumáním na principy fungování přicházet. Navíc jim učení venku umožňuje vnímat poznatky v širším kontextu a chápat svět v hlubších souvislostech, což těmto dětem dává velký smysl – často propojí i to, co učitele samotného nenapadlo. Důležité ale je, aby při učení nebyly příliš řízeny – potřebují samy rozhodovat o svém učení a zažívat pocit kompetentnosti.
Výuka venku většinou učitele uvolňuje a více si užívají partnerský vztah se žáky. To je klíčové pro děti s potřebou harmonie, které chtějí, aby byl učitel laskavý k nim i spolužákům. Zároveň venkovní učení rády využívají ke kontaktům se svými spolužáky, třeba při učení ve skupinách.
Asi nejméně se do učení venku hrnou děti s potřebou stability a předvídatelnosti, protože je to prostě něco nového. To ale neznamená, že ho nepotřebují. Právě naopak. Jen potřebují zpočátku jasně říct, co se venku smí a co ne, aby měly jistotu, že se chovají v souladu s pravidly a očekáváním učitele. Když k tomu navíc dostávají dostatečně konkrétní zadání a mohou pracovat s šablonami a osvědčenými postupy, začnou i ony z výuky venku brzy profitovat – zažívají zde totiž situace, se kterými by se uvnitř nepotkaly, a mohou tím obohacovat svou „knihovnu“ zkušeností, ze které čerpají, kdykoliv se potkají s něčím novým.
Venku se zkrátka lépe vychází vstříc potřebám různých typů zároveň. Samozřejmě nejde jen o to, že jsme venku (i když už jen samotný pohled do zeleně je přínosný), ale o způsob výuky, který využívá to, co venkovní prostředí nabízí – smyslové podněty, pohyb, názorné učení, aktivní zkoumání a celkově větší volnost.
Prostředí třídy nutí učitele výuku více řídit, svazovat fungování kolektivu mnoha pravidly a vynucovat jejich dodržování různými postihy. To naráží na potřebu svobody, která je společná dětem, jež chtějí „akci teď a tady“ a „kompetentnost“. Ty první pak testují hranice svými činy, ty druhé otázkami „proč to mám dělat?“, na které očekávají logicky konzistentní odpověď. „Protože jsem to řekla“ je odpověď, která je neuspokojí a autorita učitele v jejich očích rychle klesá. Vznikají konfliktní situace, které těžko snášejí děti s potřebou harmonie (a to i v případě, že se to jich netýká) i děti s potřebou stability, které nechápou, že druzí nedodržují pravidla.
Ve zkratce by se dalo říct, že to, co stejným typům žáků :). Učitelé jsou samozřejmě zkušenější a umějí fungovat i v tom, co jim přirozené není, ale venku si mohou mnozí naplno užívat svou přirozenost, což jim výuka uvnitř často neumožňuje.
Všem učitelům, bez ohledu na typ, může učení venku přinést uspokojení z toho, že to děti více baví a méně „zlobí“. Na začátku je to pro některé typy obtížné, především pro ty, co podobně jako 40 % jejich žáků potřebují stabilitu a předvídatelnost. Na učení venku si zvykají podobně jako na cokoliv nového a počáteční neúspěchy je mohou dokonce odradit – pokud čekají, že děti budou hned z výuky venku profitovat tak, jak jsem výše popsala. Samozřejmě, že děti budou nejdřív zkoušet, co jim nová situace umožňuje a z pohledu učitele nastane určitý chaos, ale po této přirozené testovací fázi se vše uklidní a benefity učení venku pro různé typy dětí se dostaví.
Naše mozky jsou v dnešní době přehlcené informacemi. Digitální technologie a komunikace na sociálních sítích způsobuje, že děti stále něco přijímají a jejich mozek musí tyto informace třídit, ukládat a také se zbavovat těch, které nepotřebuje. To se děje nejúčinněji během spánku, ale protože děti často před spaním ještě nasávají informace ze svého mobilního telefonu a také obecně málo spí, jsou trvale informačně přetížené. Už se ví, že tímto způsobem vznikají u dětí poruchy pozornosti. Ve škole si dítě samozřejmě šlofíka nedá, ale výzkumy ukazují, že stejně dobře funguje i prostý pobyt venku, v zeleni, kde může mozek vypnout (samozřejmě za předpokladu, že k tomu dítě něco neřeší na svém telefonu). Po takovém odpočinku se děti lépe soustředí a dokonce podávají lepší výkony v testech.
Jde asi hlavně o obavu, že si venku budou děti hrát místo toho, aby se učily. Nebo že se venku nebudou soustředit, popř. něco vyvedou. Část rodičů se opírá výhradně o svou zkušenost: My jsme se normálně učili ve třídě a jak jsme dneska úspěšní! Ne úplně jim ale dochází, že po dopoledni stráveném ve třídě trávili část odpoledne venku, a to i když žili ve městě. Jejich mozek přirozeně regeneroval i během dne (a informací nebylo tenkrát zdaleka tolik). Ale nejde jen o odpočinek. Dříve nebylo děti tak těžké něčím zaujmout, v dnešní informační době to těžké je. Děti nevnímají učitele jako zdroj zajímavých informací a výuku jako lákavý způsob, jak se k nim dobrat. Vše se mohou dozvědět mnohem atraktivnějším a jednodušším způsobem. To samozřejmě neznamená, že informační technologie mají učitele nahradit, právě naopak. Role učitele či průvodce zůstává nezastupitelná. Děti musíme učit informacím rozumět, chápat je v souvislostech, vést je k tomu, aby aktivně zkoumaly a objevovaly, ne jen pasivně přijímaly. A k tomu je učení venku jako stvořené.
Potřeby učitelů podobně jako žáků NEJSOU STEJNÉ 🙂 I při změně výuky proto potřebuje každý něco trochu jiného – někdo třeba dostatek logických argumentů opřených o výzkumy, které přínos učení venku dokládají. Těm nelze než doporučit knihu Petra Daniše (volně ke stažení na www.ucimesevenku.cz/stahuji) Pro většinu učitelů je ale klíčové, když vidí, že už to někde funguje a co reálného to přináší. Nahlédnutí do výuky těch, kteří už s učením venku mají zkušenosti, bývá pro tento typ učitelů motivující. Praktické semináře a metodické materiály, které ukazují, jak na to, zase těmto učitelům dodávají jistotu, že to mohou i oni zvládnout. Jsou rádi, když nemusejí sami vymýšlet nic nového, ale pouze uzpůsobit svým podmínkám to, co už někdo jiný vyzkoušel. A všem učitelům (napříč typy) pomáhá, když mohou sdílet svou praxi. Společně plánovat, společně učit (nebo paralelně každý ve své třídě) a následně společně reflektovat, co fungovalo, co ne a jak to příště vylepšit. Ideálně se také ve výuce navštěvovat a podávat si vzájemně zpětnou vazbu. Není samozřejmě lehké si do výuky někoho pustit, ale s oblíbeným kolegou by to mohlo jít, a bude-li to navíc venku, věřím, že to budou oba lépe snášet:).
Šárko děkujeme za skvělý rozhovor. Jeho pokračování zaměřené na rodiče a děti si zájemci mohou cca za měsíc dočíst na webu www.jdeteven.cz
Knihu NEJSOU STEJNÉ, která je i pro nás v týmu Učíme se venku velkou inspirací, si můžete objednat na www.teorietypu.cz nebo sledujte Šárky facebook stránku Teorie typů, kde jsou každý týden příspěvky, které vás posunou v porozumění rozdílů nejen v dětských typech osobností.
Šárka Miková je psycholožka, která 20 let vytváří a realizuje rozvojové programy pro školy, firmy i neziskové organizace v oblasti výchovy, vzdělávání, komunikace, motivace a spolupráce v týmu. Rodičům pomáhá rozumět jejich dětem, učitelům individualizovat výuku, manažerům vést své lidi – to vše s důrazem na rozdíly ve vrozeném nastavení našeho mozku. Má tři děti (26, 24 a 18) a ve volném čase se věnuje triatlonu.