O cestě více než padesáti dětí (a několika učitelů a učitelek) ze základní školy Okna na Říp. K prvotnímu nápadu učitele Michala Bártu přivedl fakt, jakým způsobem je autory učebnic vnímána vlastivěda. Neustálé dotazy v pracovních sešitech, kterými městy teče Labe a kde pramení Vltava, kde se tyto řeky stékají atp. Atlas je sice moc hezký vynález, ale reálný zážitek...
Jak to může vypadat, když Vás jedno téma provází z různých úhlů pohledu celým rokem? Není to zdlouhavé? A k čemu je to vůbec užitečné? Sledujte spolu s námi průběh jednoho badatelského roku. Začtěte se do deníkových zápisků. Dlouhodobou práci i vývoj během roku si ukážeme na příkladu toho, jak na ZŠ a MŠ Hradec Králové, Štefcova paní učitelka Sylva Balcarová se svými žáky...
Objevte, jak lze hned na jaře venku bádat, počítat, psát i číst, tvořit, běhat, řádit i žasnout. Pozorujte, jak se postupně příroda zazelenává, pučí, roste, voní, bzučí. Stáhněte si pracovní listy a vyrazte ven na čerstvý vzduch od obrazovek. Budoucí svět potřebuje obojživelníky – děti, které se budou cítit jako doma ve virtuálním i v tom skutečném světě. 1. JARNÍ LEKCE VEN2....
Jaké klíče sebou berete ven? Které se vám osvědčily a vydrží? Nabídka určovacích klíčů je opravdu veliká. Ani my nestihneme sledovat všechny, které vychází. Proto sdílíme, ty které známe a používáme. Budeme rádi, když nám doporučíte své oblíbené nebo nové, které vyšly a ve fotočlánku níže nejsou. Oblíbené jsou určovací klíče ve formě „vějířku“. Lze jich sehnat mnoho...
V tomto článku bychom rádi ukázali, že i s nejmenšími dětmi se dá vyrážet ven po celý rok a venku při tom zkoumat a bádat (a samozřejmě si hrát). Pro inspiraci uvádíme výběr her pro každý měsíc: Září ZKOUMÁME STROM Nápady od paní učitelky Ireny Myslikovjanové z článku BADATELSKÝ KROUŽEK V MATEŘSKÉ ŠKOLCE a) Kůra (borka) – jak se liší stromy,...
Sněží? Nebo teprve bude? Rozhodně využijte všestranně použitelné bílé pomůcky až napadají. Vyzkoušejte je, než roztají. Vyrazit ven můžete na kratičkou hru, pozorování nebo vyrazit ven na celé dopoledne (na to je dobré děti upozornit, aby se vybavily vhodným oblečením a obutím). Nám nejlépe fungují častější kratší výpravy ven každý den. Provedeme rychlé měření, něco vyrobíme a než opadne...
Už i výzkumy zjistily to, co asi všichni tušíme: 1. kdo chodí pravidelně do přírody vrací se odpočinutý a s lepší náladou2. kdo tráví pravidelně čas v přírodě, má ji i víc rád a také ji víc chrání, angažuje se v ochraně přírody a chová se environmentálně šetrněji. Někdy stačí jen žasnout Z hesla 80. let poznej a chraň by se tak mělo stát spíš...
9 TIPŮ, JAK BEZPEČNĚ VEN Učení venku má v našich představách mnoho bariér spojených s nebezpečím. Kolik nebezpečí venku skutečně hrozí? Jak poznat skutečné riziko? Jak mu předcházet? Zeptali jsme se těch nejpovolanějších dětí, pedagogů a vychovatelů. V čem vidí rizika učení venku a jaké mají rady z praxe? 1. TIP: Učení venku je normální „Rozhodně nepovažuju venkovní prostředí za nebezpečné. Naopak,...
Jak lze propojit fyziku, akustiku s časem a tvořením venku? Překvapivě snadné je vyrobit několik typů píšťalek (fléten) ze suchých stonků křídlatky, případně jiných rostlinných dutinek. Tuto lekci vytvořil pan učitel Tomáš Krásenský z Gymnázia Jihlava. Víc skvělých aktivit najdete v publikaci ZAHRADA, KTERÁ UČÍ. Vyrábění píšťalek vám zabere 1-4 vyučovací hodiny a můžete ho zapojit do fyziky, biologie, matematiky, hudební,...
Stává se vám někdy, že žáci dělají něco úplně jiného, než jste zamýšleli? Že je nemotivuje to, co jste pro ně připravili? Že se doptávají na věci, které se vám zdají jasné? Že s vámi polemizují nad hodnocením? Odpověď můžete najít ve vrozených potřebách. Ty totiž ovlivňují učební styl žáků víc, než si možná připouštíte. Ano, mozek...