JAK SI ZAMILOVAT PŘÍRODU – 10 nápadů na rozvoj senzitivity venku

Už i výzkumy zjistily to, co asi všichni tušíme: 1. kdo chodí pravidelně do přírody vrací se odpočinutý a s lepší náladou2. kdo tráví pravidelně čas v přírodě, má ji i víc rád a také ji víc chrání, angažuje se v ochraně přírody a chová se environmentálně šetrněji. Někdy stačí jen žasnout Z hesla 80. let poznej a chraň by se tak mělo stát spíš...

Je učení venku nebezpečné?

9 TIPŮ, JAK BEZPEČNĚ VEN Učení venku má v našich představách mnoho bariér spojených s nebezpečím. Kolik nebezpečí venku skutečně hrozí? Jak poznat skutečné riziko? Jak mu předcházet? Zeptali jsme se těch nejpovolanějších dětí, pedagogů a vychovatelů. V čem vidí rizika učení venku a jaké mají rady z praxe? 1. TIP: Učení venku je normální „Rozhodně nepovažuju venkovní prostředí za nebezpečné. Naopak,...

VYROB PÍŠŤALKU ZE STÉBLA

Jak lze propojit fyziku, akustiku s časem a tvořením venku? Překvapivě snadné je vyrobit několik typů píšťalek (fléten) ze suchých stonků křídlatky, případně jiných rostlinných dutinek. Tuto lekci vytvořil pan učitel Tomáš Krásenský z Gymnázia Jihlava. Víc skvělých aktivit najdete v publikaci ZAHRADA, KTERÁ UČÍ. Vyrábění píšťalek vám zabere 1-4 vyučovací hodiny a můžete ho zapojit do fyziky, biologie, matematiky, hudební,...

Jak zohlednit VROZENÉ POTŘEBY dětí při učení venku

Stává se vám někdy, že žáci dělají něco úplně jiného, než jste zamýšleli? Že je nemotivuje to, co jste pro ně připravili? Že se doptávají na věci, které se vám zdají jasné? Že s vámi polemizují nad hodnocením? Odpověď můžete najít ve vrozených potřebách. Ty totiž ovlivňují učební styl žáků víc, než si možná připouštíte. Ano, mozek...

DENÍK (venkovní) VYCHOVATELKY 2.

Poprvé v zahradě Každé prostředí má svoje výhody a možnosti. Protože mi chybělo místo, kde by děti měly pocit soukromí, mohly si zde nechat své přírodniny, pozorovat nerušeně proměny přírody, půjčila jsem si před dvěma lety soukromou zahradu – stavební pozemek. S minulou skupinou dětí a rodičů jsme ji zabydleli a teď nám zbývá pár měsíců, než zde noví majitelé...

DENÍK (venkovní) VYCHOVATELKY 1.

Nový školní rok. Jsem plná očekávání. Noví prvňáčci i jejich rodiče. Jací budou? S učitelkou Markétou jsme provedly prvními třemi lety školní docházky skupinu dětí, ze kterých vznikla prima parta. I s rodiči jsme navázaly nadstandardní vztahy. Dá se to opakovat s další skupinou? Pravidelné vycházky do lesa, neformální setkání a zvláště naše půjčená zahrada nás propojily. V zahradě začnou stavět, musím...

Bádání venku? No jasně!

Dokážete si představit, jak může vypadat bádání venku v praxi? O konkrétní příklady se s námi podělila Hanka Svobodová z terezího projektu GLOBE, který je na badatelsky orientované výuce postaven. A ideálně venku. Kolik bylin se vyskytuje v zahradě? Jsou to druhy, které se vyskytují i v naší divoké přírodě, nebo jsou to druhy nepůvodní, nebo přímo invazní? Máme na zahradě nějaký vzácný druh?...

Vyučování v dobách koronaviru – VIDEOLEKCE

Jak se z učitele stane youtuber? Jak může vypadat distanční výuka lákající ven? Inspirujte se v téměř 70 videích od pana učitele Milana Bárty z MŠ a ZŠ Okna. JARO LÉTO PODZIM ZIMA Více videí na youtube AUTOR VIDEÍ: Milan Bárta – učitel prvouky, přírodovědy, chemie a přírodopisu na ZŠ Okna. Pracoval i na sídlištní základní škole a na gymnáziu.Autor knih popularizujících chemii i beletrie (Rafťáci,...

Co potřebuje druhostupňový učitel ven?

Odpověď je jednoduchá. Potřebujeme jen sebe a své žáky/studenty. Sice se nám druhostupňovým a středoškolským učitelům zdá, že výuka venku je jen pro družiny a první stupeň, ale to je velký omyl! A že se dá učit na druhém stupni venku maximálně přírodopis a možná výtvarka. Ne, dá se tam učit cokoliv.  A to si dovolím říci i díky Covid 19. Jarní...

CO NE/POTŘEBUJI VEN

Vyrážíme s dětmi ven. Dneska se nebudeme učit ve třídě, dnes jdeme do lesa a k potoku a taky na louku. Aktovky necháme ve třídě, k čemu by nám také byly. Co si ale sebou vzít, co se hodí na výuku do lesa? Co budeme dnes brát za učivo? Na co se zaměříme? Vyrážíme v rámci určitého předmětu, nebo budeme předměty spojovat a budeme třeba mapovat, hodnotit nebo...