POMŮCKY VEN

CO NENÍ TŘEBA KUPOVAT?

Venku je mnoho pomůcek zdarma, navíc je zde otevřeno 24 hodin po 365 dní v roce.

POMŮCKY, KTERÉ NOSÍME VEN ČASTO

Ven stačí opravdu málo.

PODSEDÁKY A PODLOŽKY

Pro učení venku toho většinou není třeba mnoho. Ale co bereme ven téměř vždy, je taška s kartóny. Mohou se využít jako podložky na psaní i jako podsedáky na sezení. Stačí nastříhat či nařezat silnější karton na kusy o velikosti A4 (podsedáky) a A5 (podložky). Zabalit to do jedné nebo dvou látkových tašek a můžeme vyrazit. Nebo je možné proděravět každý kartón a přenášet je všechny na provázku. Finanční investice je 0,- Kč, jen je třeba trocha organizace při shánění tlustšího kartónu a čas při nařezávání. Většinou ale kartóny vydrží celý školní rok. Pokud je vlhko, po návratu je stačí nechat uschnout nebo na provázku zavěsit. Podsedáky jsou výborné i z gumové pěnové hmoty (např. materiál pro karimatky) a tento materiál je ještě trvanlivější.

NĚCO NA PSANÍ A KRESLENÍ

Venku stačí sada tužek spojená gumičkou (pokud můžeme vybírat, volíme světlé a svítivé barvy, lépe se v terénu hledají), pár fixů (na popis kamenů), křídy na zem. Hodí se i papíry v nepromokavém obalu. A také provázek a kolíčky pro přichycení výtvorů a snadnější sdílení.

 

BADATELSKÁ TAŠKA

I když nejdeme zrovna cíleně bádat, občas se nám naskytne neplánovaná příležitost k objevům. Pokud je badatelská taška malá, nosíme ji ven s třídou téměř vždy. Pak můžeme bádat, kdykoli máme příležitost či chuť. V některé třídě se utvoří badatelská skupinka, která si bere tašku na starosti, a navíc vždy místo, kam přijdeme, badatelsky prověří a objevy sdílí s ostatními. Chvíli to trvá, v některých třídách je to náročnější, ale většinou to funguje.

Naše badatelská taška většinou obsahuje: určovací klíče (tenké papírové či zalaminované), pytlík na objevy, 2-3 kelímkové lupy či kelímky od jogurtu s víčkem, levné jednoduché lupy. Někdy přidáme síťky do vody, dalekohled, teploměr či malý mikroskop a určovací knihu. A pravidelně nosíme také malou lékárničku.

 

Ká Pé Zetka

Postupně jsme minimalizovali materiál na tvoření venku. Vyzkoušeli jsme, že stačí malá sada pomůcek, se kterými si venku zcela vystačíme, i když je nás celá třída. Ze začátku někomu vadilo, že na něj nevybylo, co potřeboval, ale časem se potvrdilo pravidlo, že umělce netvoří záplava materiálu. Umělce tvoří kreativní (divergentní) myšlení, a to umí tvořit z mála.

Naše KPZetka obsahuje malou sadu pastelek (aquarelek), křídy, voskovky, malé vodovky, pár štětců, nůžky, nůž, fixy, tužky, papíry, provázky.

Vytvořte si svou vlastní KPZetku. Otestujte, co do ní dáte a jak ji zabalíte. Dejte nám vědět, co se vám osvědčilo!

JAK SI POŘÍDIT POMŮCKY?

Stačí si je vyrobit. Zdarma. Venku.

VODNÍ „KUKÁTKO“

Vyrobte si pomůcku, která vám dovolí pozorovat na mělčinách život u dna. Stačí plechovka, či PET lahev (které mají odstraněné vrchní část i dno). Jednu stranu nádoby přikryjeme pevným igelitem (např. lze využít pytlíky do mrazáku, či potravinová folie ve více vrstvách). Igelit připevníme velmi pevně lepenkou, či gumičkou. Je třeba zajistit, aby voda nevtekla dovnitř nádoby, proto se vyplatí okraje igelitu zalepit co nejvýš na nádobě. Propustnost můžeme vyzkoušet v nádobě s vodou, nebo přímo na břehu. A pak už hurá, pozorovat život u dna.

FOTOPŘÍLOHA v lekci VE VODĚ TO ŽIJE

KELÍMKOVÁ LUPA

Jak si jednoduše vyrobit kelímkovou lupu na pozorování živočichů, přírodnin či svačiny? Stačí kelímek od jogurtu, průhledná folie, gumička a kapka vody, která funguje jako lupa (cca 2x zvětšení).

KAMENY MÍSTO LÍSTEČKŮ

Pracovat s kameny v rukou je někdy lákavější než s papírem. Navíc kameny venku neulítnou. Najděte s dětmi vhodné kameny, popište je a pomalujte. Učení písmen, slov, čísel či slovíček venku (a pak i ve třídě) může začít. Pokud děti své pomůcky vyrábějí, učí se už při přípravě. Pokud kameny doslouží, můžete je vrátit do přírody nebo půjčit vedlejší třídě. Někdo je nechává na tajném místě v okolí školy a další skupina si je musí najít pomocí mapy a úkolů. Pomůcky: kameny, fix, tužka, pastelky

věk: 1. – 7. ročník ZŠ, MŠ, čas: 5 - 40 minut, kdy: celoročně

ŠIŠKOVÝ VLHKOMĚR

Je vlhko? Je zima? Ověřte to. Stačí jedna šiška. Zavěste ji pod střechu. Ať můžete sledovat jen vzdušnou vlhkost. Ne déšť. Na ten máte srážkoměr. Nejenže děti baví sledovat, jak se otevření šišky mění v závislosti na vlhkosti venku, ale hned také kladou otázky. Proč to šiška dělá? A jak to ta šiška dělá?

věk: MŠ, 1. – 7. ročník ZŠ, čas: 5 - 30 minut, kdy: celoročně

NÁLADY A EMOCE

Kameny se výborně hodí také pro povídání o lidských emocích, mimických výrazech či náladách. Malé děti i starší žáci mohou vytvořit sami či ve skupinách sady výrazů. Je to skvělý startér pro diskuze i nástroj pro sdílení emocí, když o nich děti nechtějí moc mluvit.

Tip: Pomalujte obě strany plochých kamenů. Získáte tím 2x více možností.

věk: MŠ, ZŠ, čas: 30 minut kdy: celoročně

SRÁŽKOMĚR

Stačí zavařovací sklenice nebo uřízlá PET lahev s rovným dnem. Stupnici v centimetrech namalujete např. lihovým fixem. Najdete vhodné místo, kde prší a počkáte na déšť. Pak už můžete jen pozorovat, odečítat a srovnávat, kolik který den napršelo.

věk: MŠ, ZŠ, čas: 10 minut kdy: celoročně

OKNO DO MRAKŮ

Plánujete s dětmi pozorovat typy mraků? Vyzkoušejte jednoduchou motivační pomůcku. Na široký rámeček z kartónu nalepte s dětmi obrázky různých typů mraků (není třeba vše tisknout, prohlédněte časopisy či staré kalendáře). Můžete přidat i názvy typů mraků a lze dopsat i obvyklou výšku, ve které mrak vzniká. Pak už stačí jen se dívat a určovat.

věk: MŠ, 1. – 9. ročník ZŠ, SŠ, čas: 30 minut, kdy: celoročně, pomůcky: karton, lepidlo, obrázky mraků

KAMENNÁ PŘEDPOVĚĎ

Sada oblázků se lehce stane pomůckou pro určování počasí. Stačí sesbírat vhodné kameny, pomalovat je, a pak už jen určovat, jak je venku. Na začátku baví většinou celou třídu, ale časem zůstává jen skupinka dětí, které počasí baví dlouhodobě a určují počasí pravidelně i za oknem ve třídě. Stávají  se "odborníky" a zásobují třídu aktuálním počasím.

Tip: Kameny se dají využít i při výuce cizích jazyků nebo odlišných klimatických pásem.

věk: MŠ, 1. - 5. ročník ZŠ, čas: 20 - 40 minut, kdy: celoročně, pomůcky: kameny, pastelky

VĚTRNNÝ KOHOUT

Snadný způsob, jak si vyrobit větrnou korouhvičku. Rychlé, hravé, veselé. Stačí z pevnějšího papíru vystřihnout dva kohouty. Vymalované kohouty k sobě přilepíme, jen v místě, kde mají nohy vlepíme ještě víčko od fixi. Tím pak nasadíme kohouta na pletací jehlici, kterou zapíchneme na otevřeném prostranství u školy. Nejlépe, kam vidíme z okna. Pak už stačí jen sledovat pohyb kohouta a větru.

věk: MŠ, 2. - 5. ročník ZŠ, čas: 10 - 30 minut, kdy: celoročně

Připravujeme další...

... nápady a tipy, jak jednoduše vyrábět pomůcky pro venkovní výuku. Těšte se.

Nejnovější články blogu

Učení venku propojuje.

Venku se z laboratoře může stát ve vteřině ateliér, tvůrčí dílna nebo tělocvična. Mezipředmětové mosty se venku…

Celý článek

Testování Hejného metody venku.

HEJNÉHO METODA = Děti objevují matematiku samy a baví je to. HEJNÉHO METODA VENKU = Děti objevují…

Celý článek

Interaktivní učebna ZDARMA pro každou školu v ČR

Příroda je interaktivní učebna, která nabízí materiál dle ročních období a aktualizuje se každou vteřinu. Stačí otevřít…

Celý článek

Vítejte na UČÍME se VENKU.cz! Právě začínáme

Dříve bylo chození ven samozřejmou součástí dětství. Dnes tomu tak již není a objevujeme, vlastní zkušeností nebo s pomocí vědy,…

Celý článek