S MATEMÁGEM VEN

BAVÍ VÁS MATEMÁG?

POZVĚTE HO VEN.

V čem je kouzlo Matemága?

Matemág je víc než jen digitální hra. Je to magický nástroj, který dává radost z objevování světa čísel a navíc při matematickém bádání propojuje děti s rodiči. Teď ho můžete hrát i naživo.

VÝLET S MATEMÁGEM

PŘÍPRAVA A MALOVÁNÍ VENKU

CÍL: Zažít společné dobrodružné objevování s Matemágem i venku. 
POMŮCKY: dle her, které chceme vyzkoušet (obrázky postaviček, svačina, utěrka, pastelky, lepenka, plato od vajíček, ořechy, křída atd.)
ČAS: 30 miut až 2 hodiny (záleží na délce trasy a jak dlouho vás hry baví)

Pro výlet s Matemágem stačí zabalit pár pomůcek, raději větší svačinu, vytisknout a vystřihnout postavičky. Vše ostatní si užijeme venku. Můžete vyrazit na výlet a vždy, když se to hodí, zahrát si hru a, pak jít dál. Vše si můžete zahrát třeba i  jen na vlastní zahradě.
1.
Namalujeme postavičky, a pokud se nám to hodí, nalepíme je na větvičku.
2. Nakreslíme vlastní DOBRŮTKOŽRAVKU SPRAVEDLIVOU a vymalujeme ji přírodními barvami (trháme šetrně a málo). 

STAVÍME VĚŽ

CÍL: Postavit věž jako první místo v zemi Anima
POMŮCKY: postavičky, přírodniny (větvičky, kameny)
ČAS: 10 - 20 minut

Jakub a Terezka se do Abimy, země abstrakce a imaginace, dostanou nejprve na vrchol vysoké věže. Vyzkoušejte si z přírodnin, které máte kolem sebe, postavit co nejvyšší věž. Můžete použít větvičky, kameny, klacky atd. Když máte stavbu hotovou, můžete si zahrát kratičký příběh a pak vyrazit za dalším dobrodružstvím.

NAKRMIT SPRAVEDLIVĚ

CÍL: Rozdělit připravenou svačinku mezi Dobrůtkožravky spravedlivé.
POMŮCKY: obrázky rostlinek, malá svačina rozdělená na různě velké dílky, utěrka
ČAS: 5 - 10 minut

Rostlinky Dobrůtkožravky spravedlivé vás nechají jít dál, jen pokud mezi ně spravedlivě rozdělíte malou svačinku. Můžete dětem připravit jablka, ořechy nebo sušenky. Vždy připravte různě velké díly (např. celé jablko, půl a čtvrt) tak, aby se daly dělit dle počtu Dobrůtkožravek (pro dvě, tři nebo čtyři). 

VZNÁŠEDLO NAD LABYRINTEM

CÍL: Naplánovat cestu vznášedlem skrze labyrint s překážkami. 
POMŮCKY: skořápka od ořechu, obrázek malých postaviček, plato od vajíček, přírodniny, křída či papír a tužka

ČAS: 5 - 15 minut 

Terka a Jakub dorazili k místu, přes které se musí dostat pomocí vznášedla. Děti mohou pomoci, když jim naplánují správnou cestu. Kolikrát se musí vznášedlo posunout nahoru, dolů nebo do strany? Cestu zapíší pomocí šipek (na papír, dřevo či kámen) a pak vyzkouší, jak se jim jejich plán cesty vznášedla podařil.

Tipy: V rozmístění překážek v labyrintu se mohou střídat dospělí i děti a připravovat si tak úkoly navzájem. Plato od vajíček můžete nahradit libovolnou šachovnicí ­­ nakreslenou v písku, hlíně nebo sestavenou z větviček, namalovanou na papír či lze využít kostkovanou látku.

STAVĚNÍ MINI BUNKRŮ

CÍL:  Vyzkoušet své stavební dovednosti a zopakovat si geometrické tvary.
POMŮCKY: přírodniny, (postavičky)  
ČAS: 10 - 20 minut 

Jednoduchá rychlá aktivita. Vyzkoušejte si s dětmi nejprve sestavit z klacíků základní tvary (čtverec, obdélník, trojúhelník), pak si můžete vyzkoušet větší výzvu ­­ postavit bunkry ve tvaru krychle, kvádru a jehlanu. Nejde tolik o přesnost, spíše o radost ze stavění a následného hraní. Pokud budou stavby děti bavit, mohou zkusit postavit i jednoduchou střechu a zahrát si příběh s postavičkami. Kdo kde bude bydlet? 

ROVNOVÁHA VENKU

CÍL: Prozkoumat vlastní rovnováhu, objevit ty nejjednodušší váhy a najít rovnice v přírodě. 
POMŮCKY: přírodniny, prkno či provázek
ČAS: 10 - 30 minut

Jakub s Terkou mají před sebou další úkol. Vyrovnat závaží na vahách. Pokud to během cesty půjde, vytvořte si váhy z přírodnin a najděte na nich rovnováhu. Kdyby podmínky na cestě nedovolovaly vytvořit váhy, můžete si vyzkoušet hledat rovnováhu s vlastním tělem. Balancovat s větvičkou, kamínkem nebo chodit po kmeni jako po kladině

STAVÍME MOST

CÍL: Otestovat své konstruktérské dovednosti při stavbě mostu. 
POMŮCKY: přírodniny, (postavičky)
ČAS: 10 - 30 minut

Toto může být opravdová výzva. Postavit most přes vodu, díru nebo přes propast, kterou vidíme ve fantazii. Příroda nabízí mnoho příležitostí i stavebního materiálu. Pokuste se během cesty vytvořit s dětmi libovolný most. Nechte stavbu vést děti, ať si vyzkouší své plány, nápady i zažijí neúspěchy. Najít vlastní chyby je skvělá příležitost, jak se zdokonalit. Po stavbě si opět můžete zahrát kratičký příběh s papírovými postavičkami.

TREZORY

CÍL: Díky vypočítaným úkolům získat malé překvapení, které ukrývá trezor. 
POMŮCKY: přírodniny, křída, papír, tužka, ČAS: 10 - 20 min.

Pokud chcete venku vyzkoušet i číselné počítání, doporučujeme vyzkoušet některý z úkolů, dle principů Hejného metody (např. pavučiny, hady, zvířátka dědy Lesoně). Stačí 1 až 3 příklady, vždy je dobré citlivě vnímat, zda roste, či klesá nadšení pro další příklad. Některé děti počítání venku baví víc než doma, ale některé se raději proběhnou a něco postaví. Proto je skvělé pokud jednotlivé tipy aktivit střídáme.

OHLÉDNUTÍ

CÍL: Společně se ohlédnout za vším, co jsme zažili a objevili. Zhodnotit, co se nám líbilo a co příště zopakujeme. POMŮCKY: hlavičky postaviček, ČAS: 10 minut

Doporučujeme tuto část nevynechat. Můžeme využít hlavičky postaviček a vést rozhovor s Terkou a Kubou nebo zhodnotit i bez jejich pomoci. Nápady můžete společně zapsat či zakreslit. Je skvělé pokud se vám podaří z výletů s Matemágem udělat rituál (např. jednou za měsíc). Vyplatí se, když každý za sebe doplní následující nedokončené věty:

  1. Nejsilnější zážitek pro mě byl...
  2. Naopak se mi nelíbilo a chtěl by na příštím výletu s Matemágem změnit...
  3. Během výletu mě napadlo...

MATEMÁGA VENKU jsme pro vás připravili
ve spolupráci s TECHSOPHIA.
Více o hře najdete na webu.

Nejnovější články

17. 5. MEZINÁRODNÍ DEN PRÁZDNÝCH TŘÍD

Budou ve čtvrtek školy prázdné? Na čtvrtek 17. května připadá letos mezinárodní Den prázdných tříd. Děti a…

Celý článek

PROČ KVETOU TAK BRZY NA JAŘE?

Jarní byliny nabízí skvělou příležitost k bádání a hledání vztahů v přírodě. Děti mohou díky pozorování a pár informacím…

Celý článek

MOJE CESTA VEN rozhovor s Mgr. Andreou Tláskalovou

Moje cesta k učení venku byla přirozená. I když jsem městské panelákové dítě, příroda mě vždy lákala a…

Celý článek