Tahák ven

I. MOTIVACE UČIT VENKU

JAK TAHÁKY FUNGUJÍ?

1. TAHÁKY VEN navazují na MAPU ROZVOJE. Mapa rozvoje je aplikace, která pomáhá v dlouhodobém rozvoji a sebereflexi učení venku. Nejdříve si zmapujete současný stav a následně vyberete oblasti učení venku, ve kterých se chcete posunout.

2. TAHÁKY VEN vám nabízí tipy, jak se posunout do další úrovně v Mapě rozvoje, a tím rozvíjet své učení venku.

3. TAHÁKY VEN jsou rozděleny do úrovní, od 1 do 8. Vždy je pro vás tedy aktuální jen úroveň vašeho nejbližšího rozvoje v dané oblasti/tématu.

4. Přejeme vám, ať vás taháky skutečně vytáhnou ven zas o kus víc.

TAHÁK VEN - I. MOTIVACE: úroveň 1

ZAČÍNÁM ZJIŠŤOVAT, PROČ UČIT VENKU

Potřebujete argumenty, proč je pro děti zásadní učit se venku? Vědecké výzkumy v posledních letech přesvědčivě dokazují, že právě hra a učení dětí venku má rozsáhlé přínosy pro fyzické, psychické a sociální zdraví dětí, pro jejich celkový rozvoj i vzdělávání.

AKČNÍ KROK:

Sepište si přínosy času stráveného venku
pro vás / vaše děti

Co vám čas venku přináší?
Proč vás to táhne ven?
Co z toho máte?

Krátká chvíle zamyšlení, která je zásadní pro uvědomění si vašeho PROČ.


My vám nabízíme 7 základních důvodů od nás, proč se učit venku.

 

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

 

TAHÁK VEN - I. MOTIVACE: úroveň 2

VÍM, PROČ UČIT VENKU A CHCI TO ZKUSIT

Nejčastější překážky, které učitelé na seminářích uvádí, je, že mají moc učiva, málo času anebo je nepříznivé počasí. Z hloubkových rozhovorů, které jsme prováděli, nám ale vyplynulo, že je to především nedostatek zkušeností. Někteří učitelé si nedovedou představit, jak může být učení venku snadné. Pojďte to prozkoumat.

AKČNÍ KROK:

Vyrazte pozorovat ven nebo na některý z našich kurzů či seminářů

Získejte první zkušenost, na základě které budete mít reálnější představu, jak to venku funguje.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - I. MOTIVACE: úroveň 3

ZKUSIL/A JSEM UČIT VENKU A MÁM CHUŤ V TOM POKRAČOVAT

Máme pro vás 5 rad, jak na začátku postupovat při učení venku. Takové patero, které vám usnadní následnou cestu. Pokud už jste některé zařadili, skvělé, a jen tak dál. Pokud nevíte kudy, určitě vám pomohou vás nasměrovat.

AKČNÍ KROK:

Zahrňte základní patero do učení venku

1) ZAČNĚTE S MÁLEM A POSTUPNĚ PŘIDÁVEJTE. Zkuste opakovaně učit venku pár aktivit. Vy i žáci si musíte na výuku venku nejdříve zvyknout. Postupně přidávejte celé hodiny, choďte ven častěji a na delší dobu.

2) VYUŽÍVEJTE ŠKOLNÍ POZEMEK A BLÍZKÉ OKOLÍ. Zmapujte si, jaké příležitosti pro učení nabízí školní zahrada a nejbližší okolí školy. Preferujte přírodní prostředí, ale učit se dá i v betonové džungli.

3) SPRÁVNÉ POMŮCKY? NIC ZVLÁŠTNÍHO NEPOTŘEBUJETE. Jistě by se hodil nový mikroskop. Ale obejdete se i bez něj. Návody, jak si většinu pomůcek vyrobit s žáky, najdete na www.ucimesevenku.cz/pomucky-ven.

4) NEJEĎTE V TOM VE ŠKOLE SAMI/Y. Podle vašich ambicí buď utvořte tým nakloněných učitelů, nebo zapojte celou školu. Pravidelně sdílejte a pomáhejte si. Snažte se získat podporu vedení školy.

5) PROPOJUJTE VÝUKU VENKU A UVNITŘ. Využívejte rostředí venku pro obohacení toho, na čem pracujete ve třídě. Připravte se na to s žáky předem a přineste si zvenku podněty, které iživí další výuku.


A jedna BONUSOVÁ, kterou vám budeme neustále opakovat: BUĎTE TRPĚLIVÍ A MĚJTE Z UČENÍ VENKU STÁLE RADOST. Plně zapojit výuku venku do své praxe a do života školy trvá určitý čas. Nespěchejte na sebe ani na druhé. Užívejte si i malá vítězství.

 

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - I. MOTIVACE: úroveň 4

POKRAČUJI V TESTOVÁNÍ UČENÍ VENKU

Otestujte nejoblíbenější lekce z webu Učíme se venku. Vyzkoušejte největší interaktivní učebnu v ČR zdarma. Stačí vyrazit ven 1x za měsíc.

AKČNÍ KROK:

Vyrazte ven 1x měsíčně

Tady máte od nás inspiraci v podobě nejoblíbenějších lekcí Učíme se venku pro každý měsíc:


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - I. MOTIVACE: úroveň 5

UČENÍ VENKU MĚ BAVÍ A CHCI UČIT VENKU ČASTĚJI

Máme pro vás 5 pokročilejších rad, které vám mohou pomoci posunout se při učení venku ještě dál. Tipy, které vám mohou ukázat další cestu. Pokud už jste některé zařadili, skvělé, a jen tak dál. Pokud nevíte kudy, určitě vám pomohou vás dál nasměrovat.

AKČNÍ KROK:

Zahrňte pokročilejší patero do učení venku

6) VYHLEDÁVEJTE ZDROJE INSPIRACE A PŘÍLEŽITOSTI K DALŠÍU VZDĚLÁVÁNÍ. Zkoušejte to, co se osvědčilo jiným. Mnoho nápadů, osvědčených lekcí a rozcestník k dalším programům a seminářům naleznete na www.ucimesevenku.cz

7) VYTVOŘTE SI PODPŮRNOU SÍŤ. Spolupracujte s lidmi mimo školu, rodiči, místními znalci přírody a okolí, specializovanými organizacemi (ekocentra, lesní zprávy, farmy...). Zapojte je do výuky.

8) UDĚLEJTE UČENÍ VENKU OFICIÁLNÍM. Plánujte učení venku předem a vytvořte si pro něj prostor v rozvrhu. Zapracujte ho do vašich plánů výuky a do dokumentů školy. Vysvětlete výhody rodičům.

9) UMOŽNĚTE ŽÁKŮM BÝT VENKU O PŘESTÁVKÁCH. Nebo alespoň o velké přestávce a pauze na oběd. Hodně tím podpoříte regeneraci žáků pro další výuku a jejich celkovou spokojenost se školou.

10) VYHODNOCUJTE POKROK A SDÍLEJTE ÚSPĚCHY. Dokumentujte vaše aktivity venku. Ukazujte ostatním, co se vašim žákům venku podařilo (fotky, práce žáků apod.). Reflektujte, co se vám daří a kde máte rezervy.


A jedna BONUSOVÁ, kterou vám budeme neustále opakovat: BUĎTE TRPĚLIVÍ A MĚJTE Z UČENÍ VENKU STÁLE RADOST. Plně zapojit výuku venku do své praxe a do života školy trvá určitý čas. Nespěchejte na sebe ani na druhé. Užívejte si i malá vítězství.

 

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - I. MOTIVACE: úroveň 6

MÁM CHUŤ UČIT VENKU PRAVIDELNĚ

Tady jsme se rozhodli vám nabídnout zkrácený příběh Andrei Tláskalové, která se s námi podělila o svoji cestu ven. Věříme, že vám může dát pohled z druhé strany od zkušeného venkovního pedagoga. Nebylo tomu tak ale vždy.

AKČNÍ KROK:

Inspirujte se z příběhů druhých a zvyšujte postupně čas, který trávíte venku

Začít můžete inspirací od Andrei Tláskalové, část jejích článku vám tu předkládáme:

"Moje cesta k učení venku byla přirozená. I když jsem městské panelákové dítě, příroda mě vždy lákala a od 10 let jsem začala chodit na jízdárnu. Přirozeně jsem se naučila nejen spoustu věcí o koních a přírodě, ale při vyjížďkách se mi nejlépe učily i slovíčka, vzorečky, básničky (které jsem si předem vypsala na papír), od koní a přírody jsem se naučila i mnohé o sobě. To všechno bych ráda zprostředkovala i dětem. Koně do školy nedostanu, ale příroda je všude okolo a v ní se dobře učí mně i žákům.

Čím jsou děti mladší, tím spontánněji se v přírodě pohybují a využívají její bohaté podmínky pro učení. Na chovatelském kroužku trávíme s těmi nejmladšími venku 2/3 schůzek. Stejně tak při výuce prvouky jsem trávila s dětmi přes polovinu výuky venku – na zahradě, v lesíku spolu s výtvarnou výchovou, pracovními činnostmi, čtením. Čím jsou děti starší, tím se rozšiřuje učivo i vhodné metody výuky, některé jsou více propojené s vybavením učebny. Snažím se metody využívat přirozeně, aby vyhovovaly dětem, učivu, podmínkám.

Mezi největší překážky učení venku asi patří čas – vždy mi přijde, že bych potřebovala nechat děti alespoň hodinu „jen tak vylítat a prozkoumat“ okolí, potom by se lépe soustředily na připravené aktivity a lépe by spolupracovaly (venku mají hoši často tendence využívat „při spolupráci„ klacky). S tím souvisí i to, že některé děti nejsou zvyklé na pobyt v přírodě a mají těžko předvídatelné chování, které zvyšuje riziko úrazů.

Pravdou je, že čím jsem starší, tím jsem zimomřivější. Někdy se „musím přemluvit“, abych šla ven, ale potom jsem vždy ráda. 🙂

Na 1. stupni není problém přehodit si hodiny v kmenové třídě a jít na dopoledne ven. Problém mám, pokud učím v jiné třídě pouze 2 hodiny týdně, ale i tak se vždy zvládnu domluvit s kolegyněmi a přehodit si hodiny tak, abychom se alespoň na 2 hodiny dostali ven."


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - I. MOTIVACE: úroveň 7

UČENÍ VENKU MI DÁVÁ SMYSL A CHCI MOTIVOVAT DRUHÉ

Přinášíme vám další příklad z praxe, protože věříme, že díky zkušenostem vlastním a jejich sdílením se učíme nejlépe. Tentokrát je to příběh kolegiální spolupráce v ZŠ Kunratice.

AKČNÍ KROK:

Zlákejte k učení venku další kolegy

Markéta Vokurková učí na prvním stupni základní školy Kunratice. Ještě před dvěma lety učila na téhle obrovské škole se 750 žáky venku jen ona a její kolega Honza Mazurek z 2. stupně. Oba jsou mentoři programu GLOBE a v odpoledním kroužku s dětmi bádali na zahradě i v lese blízko školy. Markéta ale chtěla víc, protože jí učení venku přišlo důležité obecně, nejen v přírodovědných předmětech. Zjistila, že výuka venku děti baví a podporuje samostatnost a zvídavost žáků. Zapojí se i děti, které se ve třídě zapojují méně a celkově se stmelí kolektiv. Učení venku navíc bavilo i Markétu a měla pocit, že by to šlo ve všech předmětech. Oslovila tedy učitele na prvním stupni a společně vytvořili pětičlennou skupinku.

Důležité je vybrat si pro spolupráci kolegy, s kterými si rozumíte, s kterými se vám bude dobře pracovat,“ zmiňuje akční učitelka základní kritérium úspěchu. Máte tedy alespoň jednoho či dva kolegy, s kterými sdílíte stejné hodnoty a názor na učení? Pokud ano, pojďte do toho! Ideální je, když jsou spolupracující učitelé ve společném kabinetu, to pak snáze hledají společný čas. Spolupracovat jde ale s úspěchem i s kolegou z jiného stupně či dokonce s vychovatelkami v družině.

Mluvte spolu o svých potřebách a o očekávání, které od spolupráce máte. Je vlastně jedno, jestli si chcete navzájem „jen“ dávat tipy na aktivity, které se vám osvědčily, nebo si chcete na začátku udělat analýzu přírodovědné gramotnosti na škole. Ta vám ukáže, co se daří a naopak která témata by bylo dobré ve výuce podpořit. To nejlepší na tom je, že vy jste ti, kdo rozhoduje. Můžete si to udělat po svém, cíle si nastavit svobodně na základě vlastních potřeb a potřeb vašich žáků. Takto to udělal i tým v Kunraticích, všem se líbila myšlenka učení venku. Všichni zapojení učitelé začali učit venku jednou týdně. Na každou z hodin společně připravovali výuku. Někdy ve dvojicích dle zapojených ročníků, někdy daný učitel s Markétou, jindy všichni. Po výuce vše společně reflektovali, povídali si o tom, co se jim dařilo a co udělat příště jinak.

Doprovod na venkovní výuku učitelům často dělali kolegové nezapojení do týmu. Díky tomu se dařilo šířit téma učení venku i mimo původní pětici kolegů. Dokonce dali na vrátnici sešit, aby se zapsal kdokoli, kdo jde učit ven. Výsledkem je důkaz, že skupinka pěti učitelů ve finále namotivovala chodit ven celkem 22 učitelů! Po dvou letech scházení týmu, vzájemné podpory a oceňování učí venku 10 učitelů pravidelně každý týden a 22 učitelů alespoň občas. To už se dá označit jako velká změna ve výuce na celoškolní úrovni.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - I. MOTIVACE: úroveň 8

PŘEDÁVÁM MOTIVACI UČIT VENKU DÁL

Příklady táhnou a v tomto kroku tomu nebude jinak. Zároveň tím chceme ukázat, jak krásné je předávat své zkušenosti dál a motivovat a inspirovat druhé učitele. A právě k tomu vás chceme v akčním kroku pozvat. Vyberte si a ozvěte se nám 😉

AKČNÍ KROK:

Motivujte ostatní

Nabízíme vám hned několik možností:

  • Napište článek na blog Učíme se venku o svých vlastních zkušenostech.
  • Sdílejte tipy do výuky ve fb skupině Učíme se a hrajeme si venku.
  • Pojeďte s námi na seminář jako spolulektor.
  • Staňte se mentorem, který provází druhé na cestě ven a sám tak roste.

Inspirace, jak to může vypadat:


Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.