MĚSÍC ŠKOLNÍCH
ZAHRAD
2023
TVOŘ S VODOU
CO PŘINÁŠÍ VODNÍ VÝZVY?
1. Jsou POZVÁNKA VEN k netradičnímu tvoření.
2. Jsou CESTA K ROZVOJI KREATIVITY I ŠIKOVNOSTI při tvoření v přírodě.
3. Jsou BRZDA pro zklidnění, zastavení, odpočinek v uspěchané době.
4. Zlepšují NÁLADU i FANTAZII.
5. Nabízí TVOŘIVÝ SPOLEČNÝ ČAS, pokud vyrazíte ven ve skupině.
JAK NA TVOŘENÍ S VODOU?
- Vyber si výzvy, které jsou pro tebe lákavé, možné a posunou tě.
- Nemusíš zvládnout vše, nevytvářej na sebe další tlak, těš se na čas venku.
- Najdi si kamaráda/kamarády, s kterým/se kterými můžeš tvoření sdílet.
- Zapisuj či zakresluj si své nejsilnější prožitky, pocity, zážitky.
- Sdílej dál své zážitky, nalákej své okolí ven.
MALUJ S VODOU
Voda je inspirativní živel pro tvoření. Vyzkoušejte si s dětmi vodní malování. Ideálně vyberte teplý den a místo, kde nevadí trochu cákat s vodou a barvami. Pak si s dětmi vyberte z možností níže, případně vymyslete svou vlastní novou variantu, jak tvořit s vodou. Skvěle funguje, když přijdete na vhodné místo, ukážete dětem možnosti tvoření a pak je necháte testovat ověřené postupy i nové cesty malování s vodou.
1) ROZKVÉTAJÍCÍ KVĚTY
Možná tuto rychlou vodní hru znáte. Ale vyzkoušejte ji i venku. Je to příjemná tvořivá hra, se kterou si děti mohou vyzkoušet pobyt venku. Každé z dětí si na čtvrtku namaluje malý květ. Vymalují si ho a vystřihnou. Pak jednotlivé okvětní lístky ohnou dovnitř květu tak, aby byl květ „zavřený“. Venku potom děti položí uzavřené květy do misky, kaluže či rybníčku a pozorují, co se bude dít. Květy postupně nasáknou vodu, vlákna papíru se zvětší a tím se květy začnou otevírat. Děti toto jednoduché vodní „kouzlo“ nadchne.
2) MALOVÁNÍ DEŠTĚM
Krásná přechodová aktivita pro skupiny, které ještě nejsou tak zvyklé na pobyt venku. Uvnitř či venku namalujte obrázky (vodovkami nebo akvarelovými pastelkami). Pak společně čekejte, až začne pršet. Jakmile začíná kapat, hurá s obrázky ven na terasu, parapet či jiné vhodné místo. Můžete je zatížit kameny. Pak se schovejte a pozorujte, jak vaše obrázky rozehrává a dotvořuje déšť a jeho kapky.
TIP: Pokud dlouho neprší, nevadí, stačí vzít lavor či misku s vodou a zahrát si na déšť: pocákat své obrázky menšími či většími kapkami.
3) PŘÍRODNÍ ODSTÍNY
Na místě, které to umožňuje, se s dětmi zastavíme, vybalíme zásobu různých nádob, mističek či kelímků. Děti mají za úkol nasbírat (šetrně a tam, kde je to možné) různé přírodniny a vyrobit z nich barvy. Můžeme přibalit i hmoždíř, protože některé vzorky bude třeba rozetřít. Pomalu přidáváme vodu, aby nám vznikla kašovitá hmota, s kterou můžeme malovat obrazy na zem či papír.
TIP: Skvělé je, když během svých výprav sbíráte různé odstíny hlíny, půdy, jílu. Po smíchání s vodou si tak můžete s dětmi vyrobit pestrou paletu odstínů a namalovat něco hliněnými barvami.
4) VODNÍ ZNAMENÍ
Pokud máte kvalitní čisté přírodní barvy, může si každé z dětí vytvořit svůj znak. Namalovat si ho mohou na svůj zápisník, látku nebo ruku.
5) STÉKAVÉ OBRÁZKY
Když si děti vyrobily s pomocí vody přírodní barvy, můžeme vyzkoušet, jak voda maluje pomocí gravitace. Vezmeme papír na podložce, kápneme na něj hustější barvu a pak děti různě natáčí svůj papír tak, aby stékající voda malovala na papíře ornamenty. Můžeme přidávat různé barvy i čistou vodu. Co vám vznikne?
TIP: Děti baví vymýšlet názvy k takto vzniklým obrazům..
6) VODNÍ VÝSTAVA
Všechno své tvoření můžete zakončit skvělou vodní výstavou. Mezi stromy či na plot uvážete provázek a k němu nakolíčkujete s dětmi obrazy malované vodou a přírodními barvami. Můžete uspořádat i vernisáž a pozvat rodiče, kolegy, kamarády.
ZÁŽITKY a VÝSTUPY:
- Zažiji, jaké je to tvořit s vodou.
- Objevím, kolik barev je v přírodě a jak s nimi mohu malovat.
- Vytvořím vodní znamení, stékavé obrázky a možná i vodní výstavu.
OŽIV VODU V ZAHRADĚ
Teplé suché dny jsou skvělé pro učení a hraní venku. Můžeme odhodit vrstvy navíc. Sedět či se válet kdekoliv v trávě. Ale s přibývajícím teplem a suchem roste i žízeň. Pokud máte zahradu či jen kousek zeleně, o kterou pečujete, vyrobte malé vodní plochy, které pomohou mnoha žíznivcům.
1) PÍTKO
Často jsme zvyklí ptáky krmit, ale už méně často myslíme na vodu. Navíc dobře připravené pítko v zahradě či v truhlících kolem nás nabídne vodu nejen ptáčkům, ale i hmyzákům. Stačí širší mělká miska nebo keramický podkvětník, do kterého dáme kamínky, případně dřívka, nalijeme vodu a občas hlídáme, zda je vše v pořádku a pítko nepotřebuje doplnit.
2) KOUPÁTKO
Mnoho ptáků ocení, když se mohou nejen napít, ale také vykoupat. Opět jim stačí jen nízká miska s vodou, kde je pár kamínků na dně.
TIP: Když pítko či koupátko postavíte na vhodné bezpečné místo, můžete sledovat, kdo se chodí osvěžit.
3) VLHKODOMEK
Pokud máte kolem sebe zelené místo, kde není moc vlhkých skrýší, vyrobte ji. Stačí starý květináč či jiná bezpečná nádoba, kterou postavíte na bok, tak aby otvor vytvořil vchod. Částečně můžeme nádobu zahloubit do země. Hlavně umístíme na vlhké, stinné místo. Otvorem na sever. Místo můžete navíc občas pokropit vodou a sledovat, kdo se vám sem nastěhuje. Často to budou žabky nebo hlemýždi.
4) MOTÝLÍ BAR
Pokud nemáte zahradu, oblíbený park, strom či řadu květináčů, které můžete doplnit pítkem či jiným vodním prvkem, zkuste si s dětmi vyrobit motýlí bar. Stačí mělká nádoba, na kterou jednou či dvakrát denně vložíte ovoce plné sladké šťávy, můžete zalít i tenkou vrstvou vody a umístit třeba za okno či do keře, kam vidíte. Můžete sledovat, kdo a kdy do šťavnatého baru přilétá.
5) OLLA
Zavlažování je v této době velké téma. Jak šetřit vodou, a tedy zalévat co nejvíc cíleně? Rozhodně hraje roli čas, kdy zaléváte, i místa, kam vodu lijete + zda máte mulč či odkryté záhonky. Když s dětmi otevíráte povídání o tom, jak šetřit s vodou v zahradě, vyzkoušejte i nádoby zvané Olla. Jsou to velké keramické nádoby, které zahrabete do záhonku vedle rostlinky, kterou pěstujete. Nádoby jsou z neglazované keramiky, a tak když do nich nalijete vodu, postupně uvolňují vlhkost do okolí a rostlinu cíleně a dlouhodobě udržují ve vlhkosti.
TIP: Pokud nemáte speciální nádoby, vyzkoušejte dva keramické neglazované květináče postavené širokým okrajem na sebe, i ty dokážou dlouho uvolňovat nalitou vodu.
ZÁŽITKY a VÝSTUPY:
- Vyzkouším si, jak tvořivě dostat vodu do zahrady, parku, pruhu trávy či za okno.
- Připravím osvěžení pro své přírodní sousedy.
- Zažiji, jak mé tvoření může pro zvířata i rostliny znamenat osvěžení či úkryt před suchem.
- Otestuji cílené šetrné zavlažování.
STAŇ SE VODNÍM STAVITELEM
U tvoření s vodou často převládají estetické aktivity, ale možná máte kolem sebe děti, které ocení trochu jiné výzvy. Co zkusit nabídnout dětem i stavitelské výzvy s vodou? Uvidíte, které je chytnou, do kterých se ponoří. Někdo se jimi zabaví na chvilku, někoho vodní stavitelství umí pohltit na dlouhé hodiny. Část dětí, které s námi vyráží ven, jsou i „koumáci“ inovátoři. Zažijte s nimi, jaké je to „stavět“ s vodou.
1) MOSTY A MŮSTKY
Je to krásný začátek, není třeba nic složitého, stačí i kaluž, malý potůček či stružka, přes kterou lze zkoušet postavit most nebo můstek. Děti mohou použít přírodniny kolem, někdo staví z proutí, někdo ze suché trávy, kůry, kamínků… počkejte, děti vás samy překvapí.
2) VOR
Přibalte ven do kapsy provázky, nůž či nůžky. Ty vám pomohou při vázání pár větviček k sobě. Ostřílení venkovní stavitelé mohou zkusit svazovat proutky zkroucenými stébly trav. Cíl je jasný, postavit stabilní jednoduché plavidlo, které popluje po potůčku, říčce, případně bude jen jezdit po kaluži či rybníku.
TIP: Někdy možná uveze i malou zátěž. Třebas kamínek, šišku nebo plastovou postavičku.
3) LOĎKA
Když máme delší čas a chuť tvořit, můžeme postavit i propracovanější loďku. Vyřezat ji z kůry, stlouct z dřívek, vyřezat z prkna. Záleží na vybavení a dovednostech. Někdo možná zvládne i stěžeň a plachtu. Loď může být i skupinovou výzvou, pak skvěle prověří nejen zručnost, ale také umění se domluvit a plánovat.
TIP: Pokud si dají děti s loďkou velkou práci, možná ocení i lanko, na které si ji přivážou, aby jim neuplavala po proudu.
4) PŘEHRADA
Pozor, stavět přehradu na potůčku je dobré jen tehdy, pokud znáte místo i tok. Je důležité s dětmi zhodnotit, zda tu neuděláme víc škody než užitku. Jako výzva nám může stačit malá přehrada postavená na chvilku. Tu při odchodu můžeme zase rozebrat a vrátit tok do původního stavu.
5) VODNÍ MLÝNEK
Z našeho dětství si ho pamatuje nejeden dospělák. Je to pravda větší výzva, ale je krásná a dodává místu zas o kousek více klidu a pohádkovosti. Zkuste se s dětmi na moment zastavit a postavit si svůj vodní mlýnek. Stačí i jednoduchý, z několika dřívek. Pokud máte vhodné místo, kam chodíte pravidelně, možná se hodí vyrobit mlýnek propracovanější a pozorovat ho, jak se tu točí, opakovaně při procházkách.
ZÁŽITKY a VÝSTUPY:
- Zkusím stavitelskou výzvu s vodou.
- Sleduji, jak se staví mosty, a postavím vlastní.
- Postavím jednoduchý vor z klacíků, nebo možná i pořádnou loďku.
- Vyberu vhodné místo a postavím malou přehradu (kterou pak zas rozeberu).
- Najdu vhodné místo a postavím vodní mlýnek (klidně s pomocí dospělého).
OBJEVUJ ŘEKU
Potůčky, říčky, řeky proudí krajinou kolem nás. Často vedou naše procházky právě kolem jejich toků. Co si zkusit postavit řeku? Zní to nemožně? Naopak – je to krásné tvoření.
Pozorovat, jak teče voda, je v něčem fascinující, nabíjející i uklidňující. Zvlášť pokud je to venku v přírodě. Nechte se s dětmi pozvat do vodní říše, plné krásných zvuků a vlnek. Najděte si vodní tok ve vašem okolí, podél kterého můžete jít.
1) POTŮČEK V PÍSKOVIŠTI
Během teplých dní, kdy je na pískovišti sucho a bábovky stejně nedrží, se hodí přidat trochu vody. A co trochu hravě a s fantazií? Kudy tečou řeky? Jakým směrem? Jak se klikatí? Ano, děti jistě rychle odhalí, že z kopce dolů a že se různě klikatí. Pak už stačí jen postavit kopeček z písku na pískovišti a máme tu horu či dvě. Z nich se pak dolů nejprve řítí a pak i klikatí potůček. Děti nejprve vytvarují koryto a pak do něj vlévají vodu. Je to velmi oblíbená hra.
TIP: Pokud nemůžete použít vodu, nahraďte ji kuličkami, které se kutálí korytem potůčku dolů.
2) MODEL ŘEKY
Zkušenější stavitelé možná zkusí přijmout náročnější výzvu: postavit model potůčku či říčky přímo v přírodě. Během procházky můžeme hledat vhodná místa, zastavovat se, hloubit, opravovat. Pokud máme vodu, bude skvělé otestovat modely, jak v nich voda poteče.
TIP: Pokud máte chuť, můžete si s dětmi stavět papírové lodičky a pouštět je po vodě nebo je parkovat v zátočinách.
3) ŘEKY ČR
Když děti baví povídání o řekách a říčkách, můžeme jim připravit další výzvu. Ať zkusí poskládat z provazu či přírodnin obrys ČR a do něj ať vyskládají naše největší řeky. Mohou použít opět přírodniny nebo kusy modré látky (skvěle se hodí natrhané modré staré tričko).
TIP: Tuto hru můžeme upravit i na hezkou běhačku. Na velkém prostoru vyznačíme velkou ČR a do ní opět jen lehce naznačíme hlavní řeky. Pak jeden z nás říká postupně řeky a ostatní utíkají co nejdříve, aby doběhli k dané řece. Krásně se u toho vylítáme a odpočineme si.
4) ŘEKA Z ŠÁTKŮ
Pokud potřebujeme naopak uklidnit skupinu dětí, požádáme je, aby si každý vzal jeden šátek a venku na trávě bez mluvení poskládaly společně krásnou klikatící se řeku od pramene po ústí – třeba do moře. Můžeme pak společně vymýšlet příběhy, co se podél řeky a v ní odehrává.
5) ŘEKA V/Z NÁS
Někdy děti láká vyzkoušet si, jaké to je být řekou. Můžete se někde posadit a chvíli jen tak poslouchat a pozorovat, jak se voda valí, bublá, naráží, unáší, stojí, pění. Pak si můžeme vyprávět o všem, co jsme viděli a slyšeli nebo cítili. Zkuste se pak poskládat na trávu tak, že z vašich těl vznikne kousek krásného potoka, který se může i lehce vlnit, šumět.
TIP: Klidně tvořte i pramen, pak potůček, možná i tůňku, řeku, rybníček a nakonec deltu do moře či jiné řeky.
ZÁŽITKY a VÝSTUPY:
- Tvořím koryto řeky z různých materiálů a na různých místech.
- Postavím modely řek a mapuji, kde jsou řeky v ČR.
- Poslouchám, sleduji řeku, potůček a zkusím se do něj převtělit.
ZAŽIJ VODNÍ EROZI
Voda má ohromnou sílu. Na některých místech tvoří, jinde boří. Zkuste si s vodou tvořit i bořit. Nechte děti zažít a objevit sílu eroze. Stačí přibalit ven k potoku nějakou nádobu či konývku.
1) EROZE NA PÍSKOVIŠTI
Opět můžeme začít na dětem známém pískovišti. Co se tu stane, když budeme kropit vodou kopec z písku? Liší se síla vody podle velikosti proudu? Má vliv, z jaké výšky vodu lejeme? Ať děti odhadnou a pak vyzkouší. Na hromadu písku můžeme poskládat i postavičky či přírodniny jako domečky. Vydrží velký déšť?
TIP: Hodí se vybrat teplý den, děti se u této aktivity často hodně namočí. Pokud můžete, lze zapojit i hadici s vodou, ale pozor, ať příliš neplýtváme vodou při hrách.
2) EROZE V PŘÍRODĚ
Když jsme dostatečně otestovali vodu na pískovišti, jsme připraveni porovnat vše v terénu. S nádobou a zásobou vody vyrazíme do přírody. Zastavíme se u různých míst a zkoušíme, co voda udělá, když ji lijeme na kopeček porostlý travou, na břeh potoka, na kořeny stromu, na bláto, na kameny, na asfaltovou cestu atd. Vyzkoušíme co nejvíce míst. Porovnáváme a povídáme si společně, co a jak se změnilo.
TIP: Hezký pokus se dá udělat i bez procházky do terénu. Vezmeme tři plechy. Do jednoho dáme písek, do druhého hlínu a do třetího drny trávy a hlíny. Plechy nahneme a seshora nalijeme vodu. Co se stane s pískem, co s hlínou, co s drny?
3) LIJÁK
Pokud to děti láká, ať si zkusí postavit jednoduchou vesnici či městečko v trávě, na pískovišti, na chodníku a třeba i v divočině (v divočejší přírodě – nejen na posekaném trávníku). Postaví si tu domečky a lidičky z přírodnin, cesty, ohrady, zahrádky, zvířata. Pak vezmeme stejné množství vody (třeba do konve) a zalijeme mohutným lijákem postupně všechna naše místa. Pak porovnáváme, co se kde stalo: Kam voda odtekla? Kde stála? Kde se vsákla? Kde chci bydlet? Kde to bylo nejbezpečnější?
ZÁŽITKY a VÝSTUPY:
- Zažiji vodu jako živel, který umí i bořit.
- Porovnám sílu vody v různých místech a materiálech.
- Díky vlastním pokusům objevuji zákonitosti přírody.
PEČUJ O STUDÁNKU
V ČR bylo mnoho míst, kde čekaly studánky na žíznivé pocestné. Zkuste objevit, zda ve svém okolí nemáte nějakou studánku, kterou můžete ochutnat, případně možná trochu očistit. Hledat můžete studánky buď na vlastní pěst, nebo se podívat do map, či ještě lépe zeptat se místních stařešinů či zkušených.
1) ČTEME SI O STUDÁNCE
Znáte nějakou pohádku, obrázek, básničku, kde je studánka? Sdílejte s ostatními. Přineste si knížku, přečtěte si příběh. Podívejte se na obrázky, povídejte si básničku. Jak vlastně taková studánka vzniká? A kdo všechno ji používá?
2) STUDÁNKA NA ZAHRADĚ
Pokud se blízko vás nenachází žádná funkční studánka, můžete si „studánku“ postavit, např. na zahradě: poskládáte kameny či větve, trávu a budete si hrát, jako že tady máte tu nejlepší vodu v okolí. Je skvělé vybrat klidné místo ve stínu.
3) PEČUJEME O STUDÁNKU
Když máte štěstí a ve svém okolí najdete studánku či studánky, zapojte se do péče o ni. Můžete její okolí vyčistit, vytvořit cedulku s názvem a pravidly, můžete si přinést vodu (pokud je pitná) do školy.
TIP: Můžete s dětmi namalovat obrázky vaší studánky nebo složit básničku, kterou pošlete jako pozdrav lidem kolem vás. Třeba si vzpomenou a vyrazí na procházku ke studánce.
4) STUDÁNKOVÁ SLAVNOST
Kolem své „jako“ studánky nebo kolem té skutečné můžete vymyslet vlastní studánkový rituál či tanec.
TIP: 31. května je Den otevírání studánek, uspořádejte malou slavnost i pro svou studánečku
ZÁŽITKY a VÝSTUPY:
- Objevím, co je to studánka.
- Venku najdu či vytvořím místo, kde může být studánka.
- Vymyslím básničku, nakreslím obrázek či vytvořím slavnost/rituál/tanec pro naši studánku.
ZAŽIJ VODU
Výpravy ven za vodou rozvíjí naši citlivost
TVOŘ S VODOU
Tvoření s vodou venku otevírá kreativitu
BÁDEJ S VODOU
Objev záhady a jedinečnost vody v praxi
HLAVNÍ VÝZVA LETOŠNÍHO ROKU
Super plusové body se připíší navíc těm, kteří letos v rámci MŠZ vytáhnou ven nováčka!
SDÍLEJTE SVÉ ZÁŽITKY
Inspirujte své okolí. Sdíletjte své zážitky v naší Facebook skupině nebo na email vzdelavani@nadace-promeny.cz
MÁTE OTÁZKY?
Napište nám:
Metodické otázky na tym@ucimesevenku.cz
Organizační otázky na vzdelavani@nadace-promeny.cz
MĚSÍC ŠKOLNÍCH ZAHRAD
2023
ZAŽIJ,
TVOŘ A
BÁDEJ S VODOU