MĚSÍC ŠKOLNÍCH ZAHRAD

2023

 

 

ZAŽIJ VODU

 POTKEJ KAPKU

 

Už jsi někdy viděl rosu? Pozoroval jsi déšť? Cítil jsi na tváři, jak dopadají kapičky? Viděl jsi, jak postupně kapky mění barvy chodníků, listů či lavičky? Pozoroval jsi malé kapičky na listech – jak odráží paprsky slunce a jak jsou krásně kulaté? Už jsi viděl ten zázračný okamžik, kdy dvě kapičky stečou a spojí se v jednu větší? Jsou to kouzelné okamžiky, které nejsou k vidění každý den. Chceš je zažít?

 

 

1. ZAŽIJ DÉŠŤ

Kapičky vody můžeme potkat na mnoha místech v přírodě. Hodně veselé je vyrazit ven, když prší, a zkusit zažít kapky na svých rukách, nose či tvářích. Pokud máš v okolí vhodný kluzký povrch, po kterém kapky snadno stékají, zkus oblíbenou hru – spojování kapiček. Pokaždé když spojíš dvě či více kapek, stane se z nich větší a těžší kapička, která teče ještě rychleji a cestou se spojí s dalšími malými kapkami. Nebo zkus sledovat během deště: Kde je hodně mokro a kde naopak je suchá skrýš? Jaká koruna stromu chrání jako deštník? Kde vzniká největší kaluž?

 

TIP: Některým dětem tato hra vydrží na velmi dlouho. Skvělé jsou skluzavky či jiné hladké a nakloněné povrchy.

 

2. SBÍREJ ROSU

Ale krásné je také sledovat rosu. Na to je třeba vyrazit brzy ráno, než rosu vysuší slunko. Pozoruj, jak nádherné jsou kapky deště. Kolik jich najdeš? Kterou uvidíš nejmenší a kterou největší? Pokud máš dost trpělivosti, vezmi si ven kelímek a zkus posbírat pár kapek rosy. Jaké to je? Jak rychle voda přibývá?

 

3. CÁKEJ

Možná nemáš štěstí na déšť ani rosu, nevadí. Snadná pomoc. Připrav si konvičku, kelímek, lahev s vodou a zkus pocákat místo v přírodě či zahradě, které ocení či vydrží trochu vody (například záhonek, listy, trávu, chodník, lavičku, kamínky, dlaždice).

 

TIP: Zkoušej pokapávat různé povrchy a sleduj, jak různé jsou tu kapky, kde stečou hned, kde se zakulatí. Pozor za slunného horkého dne, raději nezalévej rostlinky studenou vodou. Také přemýšlej nad místy, kde mohou mít hmyzáci domečky a chtějí tam mít sucho. Prostě než začneš cákat vodu, chvilku se zastav a zkus vymyslet či cítit, kde můžeš a kde raději ne. Můžete si o tom i ve skupině popovídat.

 

ZÁŽITKY a VÝSTUPY:

 

-       Pozoruju kapky vody. Jaký mají tvar, barvu, vůni, jak chutnají (tam, kde je to možné).

-       Sáhnu si na kapičku, popíšu ostatním, jaké to bylo.

-       Zkoumám kapičku vody. Jak se pohybuje? Jak rychle se kutálí?

-       Do čeho se vsákne a do čeho ne? Jak rychle se vypaří? Hraji si na déšť. Cákám. Rosím.

-       Sleduji, kde je za deště nejvíc mokro, kde je nejvíc rosy, kde je sucho atd.

-       Nakreslím nejhezčí kapku, kterou jsem venku viděl.

 

 ZAŽIJ KALUŽ

 

Až naprší, než uschne. Dospělí vidí překážku, kterou bedlivě obchází. Pozor, jen si nezamazat třeba jen podrážky. Dítě vidí příležitosti. Mnoho příležitostí. Staňte se někdy dětmi a běžte do toho s nimi. Nebo se jen kochejte jejich zápalem. I to vám vykouzlí úsměv na tváři. Společná zábava zdarma. Navíc jsou z dětí často vědci, kteří v kalužích objevují a mnoho se o světě i o sobě učí. Tuhle vodu zná každé dítě. Dokonce lépe než mnohý dospělák. Jakmile naprší, rozhlédni se po okolí a hurá ven do kaluží.

 

 

TIP: Pokud neznáš v okolí místa, kde jsou největší, nejhlubší, nejcákavější kaluže, tak je nutné namalovat si mapu kaluží. Po dobu jednoho měsíce si do ní zakresluj své objevy. Ať máš pro příště jistotu, kam vyrazit.

 

1) ZRCADLO

Během procházky děti sledují, co odráží kaluže. Pozorují nebe, sebe, listí. Hlavně si musí dávat pozor, aby se nedotkly hladiny, vlnky jim pak rozvlní i zrcadlo. Je to skvělá hra na úvod her s kalužemi.

 

2) OZDOB KALUŽ

Najděte si vhodnou kaluž, kolem které se vám dobře chodí. Vyhlédněte si v okolí přírodniny ke zdobení a hurá na to. Děti si často vymyslí i příběh. Nebo nechte na hladině kaluže vzkaz či pozdrav pro pozorné kolemjdoucí. Vystřižený list do zvláštního tvaru či písmeno složené z klacíků, tvar z přírodnin…

 

3) KRÁJENÍ KALUŽE

Super oblíbená hra. Najdete si hezky hlubokou kaluž a velký pružný klacek. Pak pošlete do dálky všechny, kdo nechtějí být mokří, a „rozříznete“ úderem klacku kaluž. Cákání je krásné a silné.

 

4) SKÁKÁNÍ PŘES KALUŽ

Kdo zvládne bezpečně a v suchu přeskočit různě velké kaluže? Každý si může vybrat tu svou. Není to soutěž, jen výzva pro odhad svých schopností. Je to napínavé a zábavné.

 

5) BĚH KALUŽÍ

Je jasné, že skákání přes kaluže ne vždy vyjde, a proto se trochu namočíme a zacákáme. Pokud se nám to už povedlo, je toho třeba využít a vychutnat si probíhání skrz kaluž. Jedinečná zábava, terapie i radost. Vyzkoušejte na slunku, rychle uschnete.

 

6) SKOČ DO KALUŽE

A pokud už máme mokré nohy od probíhání kaluží, pak nastal ideální stav pro skákání do kaluže.

 

TIP: Hry s kalužemi jsou skvělé na teplé dny nebo když můžeme děti rychle převléknout. Je důležité najít příležitost, kdy si mohou děti kaluže vychutnat, protože pak nemají potřebu je testovat, když zrovna jdeme k doktorovi či když mají na sobě slavnostní oblečení.

 

ZÁŽITKY a VÝSTUPY:

 

-       Sleduji kaluž jako zrcadlo. Co vidím? Kdy zrcadlo zmizí? Jak se vrátí?

-       Vyzkouším „rozříznout kaluž“. Podaří se mi to? Co se stalo? Jak to? Co bylo pak?

-       Otestuji svůj odhad při skákání přes kaluže. Co zvládnu? Posunu svůj odhad i um?

-       Zažiju, jaké to je běžet kaluží nebo skákat do kaluže. Kdy to cáká nejvíc?

-       Namaluji či vyprávím své zážitky z kaluží.

KAMENY U VODY

 

Tam, kde je voda, jsou často i kamínky, oblázky, šutříky. A voda + kameny + děti jsou dokonalá kombinace pro hru. Najděte vhodné místo, ukažte možnosti, pokud je třeba, a staňte se jen pozorovateli dětského hraní.

 

TIP: Tyto výzvy můžete skvěle doplnit čtením knížky KAMÍNEK nebo jejím pokračováním MALOVANÝ KAMÍNEK od Michaely Fišarové.

 

1) VODNÍ KAMENY

Jaké kameny najdete v okolí vody kolem vás? Jak různé jsou? Jaké mají tvary? Velikosti? Barvy? Zkuste si z nich nasbírat sbírku. S tou si pak můžete hrát. Stavět obrázky, řady podle velikosti, barvy, …

 

2) NATÍRÁNÍ KAMÍNKŮ

Přibalte ven štětce, a pokud je sucho, i kelímek s vodou. Posaďte se na příjemné místo a nechte prozářit barvy kamenů. Stačí jen lehce potřít kamínky, oblázky, balvany štětcem s vodou. Voda jako zázrakem většinu kamenů jako kdyby probudila do zářivějších barev. Trvá to jen chvilku, ale je to krásná podívaná.

TIP: Tyto vodou prozářené barvy a tvary můžete vyfotit či namalovat. Porovnávat, zda uschnou rychleji na slunku, či ve stínu.

 

3) VĚŽE A ŘADY Z KAMÍNKŮ

Tam, kde je to možné a nerušíme tím skrýše vodních zvířátek, můžeme stavět u vody věže a řady z kamenů. Děti si trénují trpělivost, jemnou motoriku i kreativitu.

 

TIP: Mohou si vyzkoušet i to, zda jim budou lépe držet kameny suché, nebo navlhčené. 

 

4) ŽABKY NA VODĚ

Zdá se to lehké, když pozorujeme, jak kamínek poskakuje po hladině. Hop, hop, hop, žbluňk. Nechte děti vyzkoušet házet žabky po vodě. Nejprve musí najít vhodný tvar kamínků. Pak testovat správný hod. Zkoušet, opakovat, chybovat a zkoušet znovu. Krásná výzva pro posouvání sebe sama.

 

TIP: Pokud vám jako dětskému průvodci nejdou házet žabky, vůbec nevadí. Stačí najít někoho v okolí, kdo by s vámi vyrazil na tuto „žabkovou“ výpravu a dětem vše ukázal (rodič, pan školník, starší dítě atd.).

 

ZÁŽITKY a VÝSTUPY:

 

-       Najdu různé barvy, tvary i velikosti kamínků do společné kamínkové sbírky.

-       Obarvím vodou kameny a sleduji, jak se mění barvy.

-       Trénuji svou trpělivost i šikovnost při stavění z kamenů u vody.

-       Zkouším házet žabky po vodě. Nevadí, když mi to nejde, hlavní je, že to zkouším.

-       Vyberu si svůj oblíbený tajný „vodní“ kamínek, který se nejkrásněji zbarví po namočení.

CESTA VODOU

 

Pozorovat, jak teče voda, je v něčem fascinující, nabíjející i uklidňující. Zvlášť pokud je to venku v přírodě. Nechte se s dětmi pozvat do vodní říše, plné krásných zvuků a vlnek. Najděte si vodní tok ve vašem okolí, podél kterého můžete jít.

1) SLEDUJEME TOK

Je jedno, zda je to říčka, potůček, strouha, nebo velká řeka. Důležité je vidět, jak se voda hýbe, teče, bublá přes nerovnosti. To vše děti přirozeně přitahuje. Je ohromné najít v okolí místo, kde mohou děti pozorovat část toku, skákat či běhat podél břehů. Často jsou to ta nejlepší hřiště, která dětem nabízí různé výzvy, prostředí i zákoutí ke hrám.

 

2) POUŠTÍME LOĎKY

Není třeba vždy stavět propracovanou loďku z kůry i s plachtou. Nepodceňujme dětskou představivost. Dětem stačí kus kůry, který v jejich očích vyroste v mohutný parník, tlustší větvičku si děti snadno představí jako štíhlou rychlou ponorku, proutek vidí jako kánoi a podobně. Nechme je podél potůčku pouštět jejich loďky či posouvat je klacíky, když se zaseknou.

 

TIP: Můžeme společně vymýšlet příběhy a vyprávět si, co vše dobrodružného zažijí loďky.

 

3) HLEDÁME PROUD

Pokud to děti podél tekoucí vody baví, mohou hledat odpovědi na následující otázky: Kde je proud nejrychlejší a nejsilnější? Kde naopak zpomaluje, kde se točí a vytváří víry? Kde voda pění? Kde bublá? Děti mohou pak své loďky pouštět cíleně do rychlého proudu nebo naopak je navést do klidné vody, kde budou kotvit.

 

4) PROJDEME VODOU

Pokud jsou děti vhodně oblečené a obuté, můžeme si tam, kde je to možné, vyzkoušet i procházku korytem říčky, potoka. Je to pro děti jedinečný zážitek nového prostředí.

 

ZÁŽITKY a VÝSTUPY:

 

-       Sdílej zážitky podél tekoucí vody. Co byla největší zábava? Co tě překvapilo?

-       Nakreslete společně nákres části potůčku či řeky. Co vše jste tu zažili? Co jste objevili?

-       Zapište dobrodružný příběh, co vše se kolem vody stalo.

VODNÍ BITVA

 

Vodu v přírodě často pozorujeme, jak klidně teče, stojí, kape. Jen občas vidíme její divočejší stránku. Ale část dětí má rádo právě tu akčnější stránku vody. Voda je živel, a tak je skvělé ji nejen pozorovat, ale také si ji vychutnat v akci a s nábojem. Uspořádejte s dětmi vodní bitvu. Je jedno, jak přesně bude vypadat, jde o to, aby děti zažily adrenalin a vyřádily se. Poznat vodu jako živel je také součást poznávání vodního světa.

 

 

1) POZNÁVÁNÍ ŽIVLU

Můžeme začít s dětmi sdílením, co vše akčního a napínavého s vodou kdy zažily. Můžeme mluvit o vodě ve všech formách a v celém roku – i led a sníh patří k vodě. Během sdílení se můžeme domluvit, kdo si bude chtít zahrát akčnější vodní hru.

 

2) VODNÍ HRÁTKY

S částí dětí, které láká akční hraní s vodou, společně vymýšlíme, jak po sobě můžeme různě vodu cákat či stříkat. Co je pro koho příjemné a přijatelné. Můžeme společně vymýšlet a testovat. Lze vytvořit i několik skupinek, které budou hrát samostatně, podle toho, jak moc chtějí být akční.

 

TIP: Děti v horkých dnech po sobě mohou házet vodu v hrstích. Každá ze skupin má svůj kyblík vody a z něho bere zásoby vody. Cílem může být třeba doběhnout k pokladu. Kdo je zasažen, musí oběhnout kupříkladu nějaký strom, aby si život dobil. Zkuste hrát i vodního Mrazíka, případně si vyrobit stříkačky z PET lahví – uzávěru lahve vytvořit otvor. Variant je mnoho, vymyslete s dětmi další.

 

3) VODNÍ OPIČÍ DRÁHA

Pokud nechtějí děti bojovat mezi sebou, můžeme společně vytvořit vodní opičí dráhu. Ta může zahrnovat buď skutečné vodní překážky, nebo překážky jen jako.

 

TIP: Například můžeme mít opičí dráhu na břehu potoka, kde děti přeskakují potok, klády, skáčou po kamenech atd. Nebo i kdekoliv jinde, kde vodní příkop vytvoříme z látky či kartónu, klikatící říčku namalujeme na chodník atd. Můžeme zapojit i přenášení vody v kelímku, na lžíci atd. To vše mohou být vodní výzvy pro tělo i soustředění.

 

ZÁŽITKY a VÝSTUPY:

 

-       Vychutnám si vodu jako živel.

-       Budu s vodou řádit, běhat, bojovat.

-       Postavíme opičí dráhu, kde posuneme odolnost i vytrvalost.

POSLOUCHEJ VODU

Jaké zvuky vody znáš? Pojďme je ven hledat! Co myslíš, že objevíme? Umíme napodobit některé zvuky vody? Jak to zní, když prší lehce nebo když je velký liják? Jak to šplouchá? Slyšel jsi někdy vodu zurčet? To vše čeká venku. Jdeme hledat, poslouchat.

1) MAPUJEME ZVUKY VODY

Zkus si nejprve sám či ve skupině sepsat, jaké všechny zvuky může vydávat voda venku.

Jaké zvuky voda umí? Jak to zní, když teče? Když prší? Když cáká? Atd. Můžete si sepsat svůj vlastní seznam zvuků nebo použít pracovní list. A hlavně zkuste zvuky vody napodobit. Například jemný deštík třením dlaní, větší bubnováním prstů do krabice či do země, velký déšť pleskáním dlaní o stehna atd.

 

2) HLEDÁME ZVUKY VODY

Pak vyrazte ven a zaposlouchejte se. Hledejte každý sám či po skupinkách co nejrůznorodější zvuky vody v přírodě. Co vše objevíme a uslyšíme? Pak se sejděte a sdílejte, co vše jste slyšeli. Opět můžete zvuky napodobovat.

 

TIP: Zvuky vody si můžete i nahrávat a pouštět opakovaně.

 

ZÁŽITKY a VÝSTUPY:

 

-       Máme sepsané možné zvuky vody, které už jsme venku slyšeli nebo můžeme slyšet.

-       Venku jsme zmapovali zvuky, které voda vydává.

-       Napodobujeme zvuky vody. Případně si nahráváme zvuky vody.

VODNÍ ORCHESTR

 

V předchozí výzvě jsme objevovali i napodobovali zvuky vody v přírodě. Teď jsme ideálně připraveni pro vytvoření vodního orchestru.

 

1) VYRÁBÍME ZVUKY VODY

S dětmi si připomeneme, jaké všechny zvuky vody jsme venku objevili. Dnes k nim zkusíme přidat další vodní zvuky, které vyrobíme my. Hodí se vybavit různými nádobami, do kterých mohou děti nalévat vodu a přidávat různé přírodniny.

 

TIP: Skleničky, plastové krabičky, obaly od plastových vajíček s překvapením, skvělé jsou také plechovky. To vše dětem nabídneme a ukážeme jim i pár příkladů. Jak jinak zní sklenička naplněná vodou na dně, do poloviny či skoro plná. Jak jinak zní voda, když do plechovky přidáme nejen vodu, ale i trochu písku či malých kamínků. Můžeme namočit i klacíky a zkusit, jak zní, když jimi o sebe klepeme. Hodí se také větší nádoby, jako jsou lavory a hrnce. Na ně mohou děti cákat různě dlaněmi či klacíky. To vše vydává krásné různorodé zvuky. Můžeme přidat i různé přelévání: jak zní, když je z velké či malé výšky, malým či velkým proudem, případně další varianty.

TIP: Můžeme se s dětmi zaposlouchat do skladby Vltava od Bedřicha Smetany.

 

2) VODNÍ ORCHESTR

Děti jistě objevily mnoho mokrých zvuků, teď se můžeme sesednout do jednoho kruhu a sdílet, co vše se nám podařilo vytvořit. Když máme tolik krásných zvuků vody, je to skvělá příležitost postavit si vodní orchestr. Rozdělíme se jako ve skutečném orchestru na skupiny – cákavé zvuky, bublání, chrastění, kapání, tečení atd. Sesedneme se k sobě podle podobných zvuků do půlkruhu a uprostřed si zvolíme našeho vodního dirigenta. Ten udává rytmus a může zvyšovat či ztišovat jednotlivé části orchestru.

 

TIP: Je skvělé, když skladby vašeho vodního orchestru nahrajete, nebo ještě lépe pozvete své blízké na vodní koncert. Je to krásný společný zážitek. Můžete vybrat i nějaké vhodné místo s vodní kulisou, např. u řeky či potůčku.

ZÁŽITKY a VÝSTUPY:

 

-       Vymysleli jsme a vyrobili vodní hudební nástroje.

-       Sestavili jsme svůj vodní orchestr.

-       Složili jsme a zahráli vodní skladbu.

VODNÍ TANEC

Pokud máme vodní orchestr i vodní skladby, je to skvělá příležitost doplnit vše ještě vodním tancem. Opět se můžeme inspirovat vodou. Jak tančí vlny a vlnky na hladině? Jak se točí vodní vír? Zkuste sestavit svůj vlastní vodní tanec.

1) VYLADĚNÍ

Na začátku pomůže, když se domluvíme a na tento den se zkusíme obléknout do modra. Můžeme přidat i šátky, kusy látky či přírodniny, jako jsou suchá tráva místo vějířů, ozdoby do vlasů atd.

 

2) VODNÍ POHYBY

Tentokrát se s dětmi při výpravě ven zaměříme na pozorování pohybů vody. Jak se točí, jak je propojená. Pak můžeme s dětmi vymyslet, jak napodobit pohyby vody: Jaký pohyb vyjádří déšť? Jaký vlnky? Jak pohybem znázornit celý vodní tok? Děti mohou pracovat v malých skupinkách a pak společně sdílet své nápady.

 

3) VODNÍ TANEC

Na závěr můžeme zvuky vodního orchestru doprovodit i naším vodním tancem. Děti se mohou rozdělit na část, která bude hrát hudbu, a část vodních tanečníků. Můžeme společně vytvořit skladby jako Studánka a pramen, Přichází déšť, Vodopád, Potůček s jezem, Moře s přílivem a odlivem.

 

TIP: Pokud je skupina dětí malá, můžeme nejprve nahrát vodní orchestr a pak na jeho zvuky ze záznamu tančit vodní tanec. A i tady doporučujeme uspořádat koncert s tancem pro naše okolí. Pozvat je na jedinečné představení.

ZÁŽITKY a VÝSTUPY:

 

-       Vytvořili jsme vodní kostýmy.

-       Napodobili jsme pohyby vody a sestavili jsme ve skupině vodní tanec.

-       Propojili jsme vodní tanec s vodním orchestrem.

 

Měsíc školních zahrad pro vás připravují Nadace Proměny Karla Komárka a Učíme se venku

ZAŽIJ VODU

Výpravy ven za vodou rozvíjí naši citlivost

TVOŘ S VODOU

Tvoření s vodou venku otevírá kreativitu

BÁDEJ S VODOU

Objev záhady a jedinečnost vody v praxi

HLAVNÍ VÝZVA LETOŠNÍHO ROKU

Super plusové body se připíší navíc těm, kteří letos v rámci MŠZ vytáhnou ven nováčka!

SDÍLEJTE SVÉ ZÁŽITKY

Inspirujte své okolí. Sdíletjte své zážitky v naší Facebook skupině nebo na email vzdelavani@nadace-promeny.cz

APLIKACE DO VAŠEHO MOBILU

Zamiluj si přírodu  

První aplikace, která skrze hraní rozvíjí citlivost i vztah k místům kolem nás.  Naleznete tu přes 80 her zaměřených na posilování vztahu k přírodě. 

MÁTE OTÁZKY?

Napište nám:

 

Metodické otázky na tym@ucimesevenku.cz

Organizační otázky na vzdelavani@nadace-promeny.cz 

MĚSÍC ŠKOLNÍCH ZAHRAD
2023

 

 

 

ZAŽIJ,

TVOŘ A 

BÁDEJ S VODOU

 

 

 

 

Měsíc školních zahrad pro vás připravují Nadace Proměny Karla Komárka a Učíme se venku