Příběh zahrady ZŠ Janovice – 2. díl

LISTOPAD 2017 

Při psaní dalšího dílu o tvorbě naší zahrady mi na mysl padl následující citát: „Sami toho zvládneme tak málo, ale když se spojíme, zvládneme cokoli.“ Helen Keller

Poselství této myšlenky jsme zažili na vlastní kůži, když jsme začali zjišťovat, co všechno potřebujeme zajistit na školní zahradu. Najednou jsme si uvědomili, že potřebujeme někoho, kdo má zkušenosti s výstavbou zahrad, někoho, kdo rozumí tomu, jaké druhy rostlin zvolit na jednotlivá stanoviště, případně někoho, kdo nám rostlinky pomůže vypěstovat. Dále bude třeba sehnat hodně hnojiva, hodně hornin, někoho, kdo nám pomůže vyřešit domky pro zvířata, kdo začne psát příběh školní zahrady.

Nenechali jsme se zastrašit velkým množstvím úkolů, ale pojali jsme je jako výzvu, kde jsme zjišťovali, co vše je možné zařídit vlastními silami a o co budeme muset požádat okolí.

 

KAMENNÁ MISE S DEVÁŤÁKY

 

Hned na začátku měsíce jsme díky tatínkovi jednoho z našich žáků zjistili, kde je možné získat horniny na zahradu, a tak jsme požádali obec, aby nám zapůjčila auto pro převoz materiálu ke škole. Potěšilo nás, že jsme neměli problém s domluvou, a tak poslední slunné pondělí bylo auto přistaveno k místnímu vrcholu zvaném Malý pahorek. O tom, jak to probíhalo, vypovídají slova dvou děvčat z 9. třídy – Elišky Burdkové a Terezky Ďurčíkové:

  Dne 6. listopadu jsme se celá devátá třída vypravili na krásnou slunečnou cestu na náš janovický pahorek. Tam na nás čekal pán z obce s vlečkou, na kterou jsme nakládali kameny. Pomocí naší dobré řetězové taktiky a dobré nálady nám to šlo rychle. Plnou vlečku jsme naložili za necelé 2 hodiny, což nám uteklo jako voda. Na cestě zpět jsme chytli sychravé počasí, ale to nám nevadilo. Nasbírané kameny budou použity na naší novou školní badatelskou zahradu. Tímto bychom chtěli poděkovat obci za vypůjčení Avie s vlečkou.

Povzbuzením pro nás byla i zpráva od pana místostarosty Běrského, který napsal : „Jste pracovití. Kameny, co jste nasbírali, se mi moc líbí, taky bych je uvítal na své zahradě.“ Vnímáme velkou podporu a sounáležitost s obcí, což je pro nás velká psychická vzpruha.

Zanedlouho nás potěšila i možnost získat tatru separátu hnojiva z místního zemědělského družstva od pana Ing. Veličky. Po předchozí telefonické domluvě jsme se s panem agronomem setkali, ten si obhlédl přístup ke škole a do týdne jsme měli zmíněné množství hnojiva na zahradě. Tímto substrátem budeme moci přihnojit rostliny, které budeme vysazovat na jaře.

S výběrem a volbou rostlin jsme se poradili s místními zahrádkáři a s paní zahradnicí Běrskou. Potěšilo nás, že na další schůzce zahrádkářské organizace daly zkušené zahradnice hlavy dohromady a poradily nám některé praktické informace, dále nám sdělily, které rostliny nám pomohou předpěstovat a které by nám mohly věnovat pro větší pestrost a rozmanitost. Paní Běrská nám zase poradila, které druhy rostlin nejsou vhodné pro školní zahradu či které druhy dozrávají přes prázdniny, a tak bychom z nich neměli žádný užitek ani radost. Také nám nabídla literaturu pro lepší orientaci v zahradnické problematice.

 

PRVNÍ STAVBY DO ZAHRADY

Protože zima je ideální doba proto, abychom vytvářeli domky pro zvířata, navázali jsme kontakt se střediskem pro volnočasové aktivity Klíč ve Frýdku- Místku a požádali je o pomoc. Díky nim jsme získali možnost spolupráce na výrobě 3 ptačích krmítek, 3 ptačích budek, 2 budek pro netopýry a 2 hmyzích hotelů. Na čtyřech setkáních tak budeme využívat jejich služby po stránce vedení jednotlivých dílen (tvorby domků pro zvířata), dále získáme metodické materiály a dokumentaci celé akce. Potěšilo nás, že se žáci budou nejen podílet na výrobě příbytků pro zvířata, ale dozví se mnoho užitečného a praktického.

Nezahálí ani ekotým naší školy a pro nejbližší období má za úkol zjistit, co se dá dělat na školní zahradě přes zimní měsíce.

Ve spolupráci s paní učitelkou českého jazyka děti začaly vytvářet příběhy naší zahrady ve formě vyprávění, básní či limerik. Tomuto tématu se budeme věnovat v příštím díle.

Jako podstatnou a důležitou vidím spolupráci s vedením školy. Pan ředitel aktivně vystupuje po celou dobu práce na projektu naší Zahrady všech smyslů. Od vypsání grantu po jednotlivé kroky spojené s administrativou, přes komunikaci s obcí až po zařizování organizačních záležitostí jako je například shánění jednotlivých položek pro zahradu. Ráda bych zdůraznila, že jednou z podstatných součástí spolupráce s vedením je otevřenost, lidskost a schopnost povzbudit a ocenit práci celého týmu. A to se nám díky vzájemné důvěře zatím daří.

SHRNUTÍ

Co se nám podařilo v říjnu?

·         Brigádou získat vlečku hornin
·         Získat tatru hnojivového substrátu
·         První setkání se střediskem volného času Klíč FM a výroba ptačích krmítek
·         Založení portfolií o školní zahradě (forma lapbook)
·         Nestihli jsme rozměřit školní zahradu

Co nás čeká v listopadu?

  • Vytvoření kroniky zahrady, sběr básní, limerik, popisu a příběhů o školní zahradě
  • Výroba krmítek, budek a hmyzího hotelu
  • Snos informací o tom, co se dá dělat v zahradě přes zimu
  • Výběr a objednání tabule pro školní zahradu

 

Děkuji všem, kteří nám pomáhají a společně s námi se radují z každého malého úspěchu či malého dílu spolupráce.

 

Děkujeme za sdílení a velkou inspiraci Mgr. Monice Olšákové a ZŠ Janovice. Těšíme se na pokračování příběhu jejich školní zahrady.

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *