Náš malý Kamínek je cestovatel. Putuje po světě, ze země do ruky, z ruky do kapsy a takhle pořád dál. Urazí přitom dlouhatánskou cestu, potká spoustu dalších kamínků a hodně se toho ve světě naučí. Tak se vydej na cestu s ním… (citace z knihy)
Kniha Kamínek autorky Michaely Fišarové (s krásnými ilustracemi Markéty Vydrové) přímo vybízí k hraní a učení venku. Co se s knihou dá všechno dělat? Jak příběh zasadit do výuky v mateřské škole či na prvním stupni základní školy během celého školního roku? To se dočtete v inspirací nabitém textu Pavly Hoppové.
Děti se na příběhu naučí poznávat své emoce jako je radost, smutek, opuštění, trápení, hrdinství atd. S příběhem se dá pracovat při hrách ,,na jako“ – Jsem kamínek a někdo do mě kopnul. Jak se cítím?… Nebo Jsem kamínek a někdo mě sebral ze studené země a drží mě v dlani. Co se se mnou děje?
Bylo by dobře, aby si každý venku našel kamínek, který se mu z nějakého důvodu líbí. Přímo na místě si povězte důvody výběru. Kamínek si děti mohou pojmenovat, pokreslit atd. Na každou vycházku si děti mohou Kamínek brát s sebou – můžete vyrobit pytlíčky ze starých triček. Po vycházce si mohou děti zakreslit či zapsat, co Kamínek zažil a viděl. Podle obrázků pak mohou příběh ostatním kamarádům přečíst (rozvoj slovní zásoby, předčtenářská gramotnost).
Se svými Kamínky si můžete vyzkoušet třeba tyto aktivity:
AKTIVITA – ZVUKY – každý kamínek má jiný zvuk. Jak je to možné? Zkuste s dětmi kamínky o sebe ťukat. Pojmenujte zvuk, který slyšíte (cinkání, břinkání atd.) Umíte napodobit zvuky kamínků?
AKTIVITA – PŘIROVNÁVÁNÍ – stejně jako kamínky i my lidé vydáváme každý jiný zvuk. Vyzkoušejme to. Zpívání, recitace, pozdrav, výkřik, smích…
Všechny kamínky jsou na první pohled stejné – jaké? Tvrdé, kulaté atd. jako lidi. Přesto si každý z nás vybral jiný kamínek, který se mu líbí. U lidí je to stejné. Neznamená to ale, že bychom neměli ostatní kamínky rádi.
AKTIVITA – BAREVNOST – Jaké barvy má váš Kamínek? Zkuste najít a pojmenovat úplně všechny. Poté kamínek namočte a hle: ,,kouzlo“. Kolik barev se ještě objevilo? Jak je to možné? Kde jinde se ještě můžeme setkat se změnou barvy po namočení?
Kniha má 19 kapitol a na každou jsem pro vás napsala pár tipů – Po každé kapitole si vyzkoušejte to, co Kamínek zažil v příběhu. Postavte na příběhu klidně i měsíční aktivitu.
TIP – Děti sedí v kruhu, jeden je uprostřed a má zavázané oči – hodíte kamínek do prostoru a dítě hledá po sluchu.
Nebo venku zabalte každý svůj kamínek do nějaké přírodniny (list, tráva, bláto atd). Rozložte kamínky vedle sebe a zamíchejte, děti pak poznávají svůj balíček a hodnotí práci svou a ostatních (Zapamatování si, fantazie, kreativita…).
Vše, co je výše popsané, jsem osobně vyzkoušela s dětmi v MŠ, během mé dlouholeté pedagogické praxe. Přeji vám zažít s knihou tolik dobrodružství a legrace, co já a moje třída. Aktivity jsou malou ochutnávkou toho, co vše jde s příběhy dělat. Mají sloužit k inspiraci a třeba k rozpohybování a probuzení vaší fantazie.
Jmenuji se Pavla Hoppová, krásných 15 let jsem se intenzivně věnovala výuce dětí v mateřských školách. Je to krásná práce plná inspirace, která proudí od dětí, jen jim musíme dát šanci a prostor, aby nám učitelům, ukázaly, co v nich je. V současné době se věnuji lektorování programu Učíme se venku, působím jako konzultant programu Ekoškola. Ve volných chvílích maluji na zdi ve školách výukové obrázky, které v dětech probouzí další touhu po poznání a učitele k vytažení výuky ven do přírody. 🙂
Článek vznikl díky podpoře Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat názor MŽP.