CO NE/POTŘEBUJI VEN

Vyrážíme s dětmi ven. Dneska se nebudeme učit ve třídě, dnes jdeme do lesa a k potoku a taky na louku. Aktovky necháme ve třídě, k čemu by nám také byly. Co si ale sebou vzít, co se hodí na výuku do lesa?

Co budeme dnes brát za učivo? Na co se zaměříme? Vyrážíme v rámci určitého předmětu, nebo budeme předměty spojovat a budeme třeba mapovat, hodnotit nebo bádat?

Máme češtinu

Pokud jdeme s první třídou, asi nepotřebujeme nic, budeme si povídat, ukazovat, rozšiřovat slovní zásobu, budeme používat fantazii, tvořit slova a věty. Napíšeme si je, až se vrátíme do třídy.

Jdeme s druhou, třetí třídou, s osmičkou a devítkou? Vezměte si pro každého podložku, pár papírů a tužku (která nenavlhne). Budeme psát slova i věty, nápovědy a šifry, tvořit eseje, líčení, budeme svět kolem popisovat, možná se učit nová slova, možná veršovat.

Máme matematiku

Svět budeme asi měřit, možná nám budou stačit kroky, sáhy a stopy. Když ne, bereme pásmo, průměrku a skládací metr. A podložka s papírem se taky hodí, a kalkulačka nebo mobil. Nebude čas na dlouhá počítání, jsme v praxi, tady necvičíme sčítání, tady se učíme pochopit, jak funguje svět, jak rostou stromy, jak hluboký je rybník a kolik je v něm ryb. Budeme řešit úhly, bereme buzoly, budeme brát zlomky, hodí se zahradnické nůžky. Budeme řešit hmotnost, objem nebo výšku stromů, připravíme si dopředu vše potřebné, pomůcky na měření si nejlépe sami vyrobíme.

Máme přírodovědu či biologii

No tak to se budou hodit lupy a určovací klíče, taky smýkačka. Všechno si můžeme opět sami vyrobit. Jdeme pozorovat ptáky, bereme dalekohledy, jdeme na kytky, pak atlasy a sáček na vzorky. Ale hlavně se budeme muset naučit úplně ztišit, zaostřit své oči, chvíli zůstat stát (to budeme potřebovat víc, jak všechny pomůcky světa).

Máme jiný předmět

Učíme fyziku, bereme si stopky, pásmo a teploměry. Máme chemii, pak a vyrážíme se spoustou krabiček na vzorky. Je zeměpis, nezapomeneme mapu a buzolu. Je prostor pro výtvarku, pak se musíme umět přírodou inspirovat (jde to i bez pomůcek). A v tělocviku nepotřebujeme většinou nic, jen se umět v terénu pohybovat.

Pokud jdeme ven bádat, pak potřebujeme všechno výše uvedené. Nikdy nevíme, co malé vědce překvapí, co je zaujme, na co se budou chtít zeptat. Doporučujeme badatelské krabice plné lup, určovacích klíčů, lahviček na vzorky, nejrůznější exhaustory, planktonky, lupy a smýkačky, hodí se buzola, křída, váha, pásmo nebo metry, nůžky, lopatka a něco na zapisování. 

Tak už víme, co potřebujeme. A co tedy terénní učitel nechá v kabinetě. Nepotřebujeme učebnice, ty nám venku, kde je všechno mnohem názornější, opravdu nepomohou. Nepotřebujeme přehršel kartiček s texty (nemáme-li vymyšlenou super hru na slovní zásobu). Ani obrázky (snad jen toho, co třeba už odkvetlo nebo teprve rozkvete).

Ale hlavně potřebujeme ten reálný svět, našimi pomůckami bude listí, tráva, stromy a brouci, pak také domy, kostely, ulice a náměstí, anebo zídky, okapy, ploty a podloubí, někdy dokonce celá krajina, řeka, louka a les. Naše učebna i náš kabinet budou nekonečně veliké a plné opravdových pomůcek.

Autor: Martin Kříž, Chaloupky o.p.s.

Článek vznikla jako součást e- festivalu UČÍME SE VENKU 2020 díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Děkujeme!

UČÍME se VENKU. Spojujeme učitele, rodiče i odborníky. Podporujeme hru a učení venku jako předpoklad zdravého rozvoje dětí. Seznamte se s týmem tady>> nebo nahlédněte PROČ učit venku>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů