Láká vás opečovat pohodu a potřebu dětí i sebe? Možná je tu cesta, která je jednodušší než si myslíme.
Ti nejaktivnější učitelé dělají často jednu zásadní chybu.
Může se to zdát jako drobnost, ale v dlouhodobém pohledu může mít zásadní vliv na kvalitu výuky i spokojenost učitele. Co to je?
V dnešní době se velmi často mluví o wellbeingu dětí. A tak aktivní učitel, který stále zlepšuje své hodiny, efektivitu výuky, hledá ty nejlepší pomůcky, hry aktivity i způsoby hodnocení, vzdělává se, věnuje přípravě i reflexi mnoho času, teď přidává do všech svých činností, ještě další bod. Péči o potřeby a pohodu dětí. Na něco zásadního však stále zapomíná. A to je, na svůj vlastní wellbeing a naplňování svých vlastních potřeb.
Proč? Není sobecké myslet i na sebe?
Rozhodně ne. Aktivní učitelé, kteří dlouhodobě nepečují o sebe a tzv. si nedobíjejí baterky, jsou velmi blízko ztrátě motivace pro učení nebo vyhoření. Je skvělé otevřít téma wellbeingu dětí, ale ruku v ruce s ním je třeba opečovat i potřeby samotných učitelů. Učitel, který se nenaučí pečovat o svou pohodu a potřeby, nemůže dlouhodobě naplňovat potřeby dětí v celé třídě.
Ale jak na to?
Jak naplňovat potřebu pohody a relaxace během výuky u dětí i učitele? Jak to vše zvládnout, když je tolik různých požadavků a výzev? Je skvělé, že se v současné době nabízí učitelům tolik možností, jak rozvíjet wellbeing ve škole (nakoupit speciální relaxační pomůcky, pořídit do třídy „vrtivé“ židle či tlumící sluchátka nebo nechat děti proběhnout o přestávce po chodbě). Ale není levnější, lepší a efektivnější cesta?
Často nejjednodušší řešení zůstává přehlížené. Při společné debatě vedené k wellbeingu dětí, velmi málo zaznívá ta nejefektivnější a nejsnazší cesta k naplňování psychické i fyzické pohody dětí i dospělých. Výzkumy přitom jasně potvrzují, že čas venku je pro nás nenahraditelný a zásadně ovlivňuje naše zdraví i náladu.
Jak získat wellness?
Chcete sobě i dětem věnovat přírodní wellness zdarma? Řešení je jednoduché, stačí část výuky přesunout ven. Nejen tělocvik či přírodovědu. Venku můžete skvěle, v pohybu, v praxi učit i zlomky, vyjmenovaná slova, pH, vrstevnice či cizí jazyky. A snadno přidáte i chvilky odpočinku a relaxace pro děti i vás učitele.
Z výzkumu České děti venku, který v roce 2016 realizovala Nadace Proměny Karla Komárka, vyplývá, že typický český školák stráví ve všední den na internetu, hraním her nebo sledováním televize dva a půl krát více času než venku (1:41 venku vs. 4:14 u médií). Výzkum také ukázal, že během výuky se ven dostane jen menšina dětí (nejčastěji na hřiště, v 8 % případů). Přesunutím výuky ven, tak můžeme zásadně ovlivnit zdraví i pohodu dětí.
Proč učit venku?
Nehrozí, že venku budou děti dávat menší pozor, ztratíme moc času přesunem nebo bude pršet? Přesně tyto otázky napadají začínající venkovní učitele. Právě proto vznikla iniciativa Učíme se venku, která na webu www.ucimesevenku.cz podporuje učitele v učení venku. Spojujeme výzkumy s praxí a přinášíme hotové lekce, hry a cestu k venkovnímu učiteli i výuce.
7 DOBRÝCH DŮVODŮ PROČ PŘESUNOUT VÝUKU I HRANÍ VEN
1. UČIT SE VENKUDĚTI BAVÍ
Učení venku je názorné, třírozměrné, pestré. Přináší mnoho nových podnětů nejen pro naše smysly, ale i pro naše myšlení.
2. ZVYŠUJE ZÁJEM O UČENÍ
Spojení se skutečným světem přináší pocit smysluplnosti učení. Roste pocit uspokojení z vlastního učení. Snižuje se počet absencí.
3. ZLEPŠUJE VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKY
Co se naučíme skrze zážitky venku se v mozku ukládá hlouběji a snadněji se vybavuje. Kontakt s přírodou zlepšuje pozornost a soustředění.
4. UČENÍ VENKU PODPORUJE ZDRAVÍ DĚTÍ
Pobyt a pohyb venku snižuje nadváhu a obezitu, zlepšuje fungování imunitního systému a snižuje počet nemocí.
5. ZVEDÁ SPOKOJENOST A NÁLADU DĚTÍ I UČITELŮ
Kontakt s přírodou významně přispívá k duševnímu zdraví a pohodě. Snižuje stres, úzkosti a deprese. Wellbeing venku je tak přirozený a zdarma.
6. POSILUJE VZTAHY MEZI DĚTMI I S UČITELI
Venku děti rozvíjí nejen své znalosti, ale současně i emoční a sociální inteligenci. Snižují se důvody ke vzniku agresivity a násilí.
7. UČIT SE VENKU JE PŘIROZENÉ
Děti se učily venku více než 99 % lidské historie. Jsou na to připravené.
Chcete vědět víc, proč ven s dětmi? ČTENÍ proč ven ke stažení:
Kniha ukazuje, jak učení venku v přírodě přináší uspokojení základních potřeb dětí, vyšší vnitřní motivací k učení, zlepšené chování ve škole a lepší vzdělávací výsledky napříč předměty. Popisuje také hlavní překážky, které učení venku brání, představuje inspirativní příklady ze zahraničí a shrnuje doporučení, co vše bychom měli udělat, aby se učení venku v přírodě v naší zemi mohlo více rozšířit. Kniha čerpá z více než 200 výzkumů. Kniha KE STAŽENÍ
DĚTI VENKU V PŘÍRODĚ: OHROŽENÝ DRUH?
Zmapovali jsme pro vás přes 130 odborných článků, výzkumů a studií z celého světa o kontaktu dětí i dospělých s přírodou. Přidali jsme i příklady dobré praxe. Odhalte zásadní výhody, které má kontakt s přírodou pro učení, zdraví a celkový rozvoj osobnosti u dětí. KNIHA ke stažení
Proč si dopřávat přírodní wellness pravidelně?
Proč pečovat o wellbeing dětí i učitelů venku? Ukazuje se, že spokojenost českých dětí ve školách obecně klesá. Dva roky covidové epidemie měly na psychickou a sociální pohodu dětí velký dopad a ukázaly na důležitost, kterou s sebou téma péče o sebe a své zdroje nese, stejně tak jako důsledky jeho nedostatku. Významně narostlo procento úzkostných stavů a depresí, snížila se naopak schopnost vzájemné komunikace a dalších sociálních kompetencí.
V momentě, kdy se dítě cítí dobře a má naplněné potřeby, které jsou základem pro to, aby se mohlo dál rozvíjet, – a je tedy v zásadě v pohodě samo se sebou – má mnohem větší kapacitu k učení, a navíc také zajímat se o své okolí a pečovat o něj.
Jednodušší cesta
V ČR zásadně chybí to nejpřirozenější, wellbeing venku = co nejčastější cílené propojení dětí s přírodou.
Pokud se budeme snažit rozvíjet wellbeing u dětí přímo ve třídách, bude zapotřebí speciálních technik, dovednosti v práci se skupinou a změnou atmosféry ve třídě. A bude to stát nemalé úsilí. Zatímco vezmeme-li děti ven, už jen změna prostředí a přírodní prostředí samo o sobě nám hrají do karet. Výzkumy jasně potvrzují, že příroda je pro nás z hlediska biologie přirozeným prostředím, lehce poutá naši pozornost a nabízí řadu podnětů, díky kterým můžeme snadno vypnout hlavu a regenerovat. Venkovní prostředí nabízí ve srovnání s třídou lepší místo pro změnu, nové návyky i přenastavení vztahů.
Stačí vyrazit ven a využít možností, které venek a přírodní prostředí nabízí, a to bez složitého a nákladného vybavení.
Na webu, ve webinářích či nejlépe skrze semináře na živo, chceme nám dospělýmukázat, jak příroda a pobyt v ní přirozeně a zásadně přispívá ke zvýšení wellbeingu dětí.
A to především dětí ve třídě ohrožených neúspěchem, sociálně znevýhodněných či dětí, které potřebují učení víc v praxi, v reálném světě, se zapojením pohybu a více smyslů. Takové děti v běžné sedavé monotónní výuce často zbytečně zažívají neúspěch, zdají se jako málo aktivní či méně chytré. Opak je pravdou. Učitelé popisují, jak venku děti ožívají, víc se naučí, mají silnější vztahy. Na základě jednoduchých, levných změn, umíme zlepšit výuku pro různé typy dětí. V okolí každé školy. Stačí opravdu jen chvilka v zeleni.
Jak příroda přispívá k našemu wellbeingu?
1. ČISTÍ HLAVU – Příroda samovolně obnovuje naši pozornost a třídí myšlenky
2. ZLEPŠUJE NÁLADU – Venku se cítíme pozitivněji než uvnitř
3. ROZHÝBÁME TĚLO – Venku je řada přirozených výzev k pohybu
4. SNIŽUJEME STRES – Zeleň snižuje hladinu stresových hormonů
5. UKOTVUJE NÁS – Vidíme, cítím a můžeme nahmatat řadu reálných věcí
6. PROHLUBUJE DÝCHÁNÍ – Venku přirozeně dýcháme plněji a tělo se více prokrvuje
7. PODPORUJE IMUNITU – Vyrovnávání se s různými podmínkami zvyšuje odolnost
8. UMOŽŇUJE SEBEREALIZACI – Příroda nabízí celou řadu podnětů k akci
9. PODNĚCUJE SOUNÁLEŽITOST – V přírodě se více cítíme být její součástí
10. FASCINUJE – Na každé výpravě narazíme na něco, co nás zaujme a pohltí
Wellbeing dětí je v současnosti velmi aktuální a široce diskutované téma. Opomíjí se však jeden důležitý aspekt – přirozeně pozitivní působení přírody a benefity, které pobyt v ní přináší. Není třeba vymýšlet složité aktivity ve třídě, kde stejně každé dítě potřebuje pro svou pohodu něco jiného. Stačí je vzít ven, kde si každé dítě dokáže najít přirozený způsob, jak si odpočinout, zlepšit náladu a nabrat síly. Z výzkumů vyplývá, že české děti do školy chodí více nerady než rády. Pokud budou tento čas trávit venku, můžeme tento poměr otočit díky přirozenému prostředí, které nabízí regeneraci i rozvoj v jednom.
Řešení 2 v jednom
Tedy máte možnost s dětmi zažít přírodní wellness i získat novou interaktivní venkovní učebnu. Navíc když s dětmi vyrazíme ven, pečujeme rovnou i zdraví a psychickou pohodu nás dospělých.
Už váháte, jak začít?
Pomalu. Malými krůčky. Stačí otevřít dveře. Na našem webu jsou pro vás připraveny aktivity a lekce ke stažení. Vyzkoušejte, ochutnejte a vyrážejte ven pravidelně. Nezáleží, zda jste městská či venkovská škola. Každý si může najít svůj zelený ostrov v okolí, kam vyrážet.
Inspiraci najdete na
pokud vás láká inspirace v angličtině najdete ji na našem anglickém webu www.lessonsingrass.com