Bádání venku? No jasně!

Dokážete si představit, jak může vypadat bádání venku v praxi? O konkrétní příklady se s námi podělila Hanka Svobodová z terezího projektu GLOBE, který je na badatelsky orientované výuce postaven. A ideálně venku. Kolik bylin se vyskytuje v zahradě? Jsou to druhy, které se vyskytují i v naší divoké přírodě, nebo jsou to druhy nepůvodní, nebo přímo invazní? Máme na zahradě nějaký vzácný druh?...

Loučení s létem – VLAŠTOVKIÁDA

V čase přicházejícího podzimu je načase definitivně se rozloučit s letošním létem. Jak to pojali v družině v Berouně s námi sdílela paní družinářka Květa Hrbáčková. Nechte se zlákat tématikou odlétajících ptáků… Ještě nedávno jsme vítali naše posly jara a nyní, po několika měsících, se s nimi loučíme. Odlétají do teplých krajin, kde najdou svoji obživu v zimních měsících. U nás vyvedli mláďata a nyní...

UČIT SE VENKU? Tady u nás to ani jinak nejde!

Učit venku se dá prakticky kdekoliv, i v historické zahradě. Sdílíme s vámi příklad z praxe od Hany Pokové z Metodického centra zahradní kultury v Kroměříži, kde se učení venku prakticky dennodenně odehrává právě v tomto prostředí. Po přečtení názvu článku si možná říkáte, že přeháním. Nikoli. V historických zahradách není před přírodou úniku. A to platí i v Květné a Podzámecké zahradě v Kroměříži. Přemýšlela...

KDO TU OPYLUJE? Nová lekce na webu

Opylují opravdu jen včely? A má smysl řešit malou drobotinu na květech? Stačí se s dětmi venku zastavit a chvíli se jen dívat. Koho na květech zahlédneme? Krátké venkovní zastavení nabízí mnoho otázek i objevů. Doporučujeme vyzkoušet novou lekci od Kateřiny Čihákové z Muzea Říčany. A než vyrazíte doporučujeme také přečtení rozhovoru na téma opylovačů Jaký význam mají opylovači i další hmyz pro přežití...

Díky kolegiální spolupráci učí na jedné škole teď 22 PEDAGOGŮ VENKU

Učíme se venku a Kolegiální spolupráce? Říkáte si, co mohou mít tyto dvě věci společného? Myslíme si, že hodně, a pozitivní vliv toho, když se tyto dvě věci propojí, máme vypozorovaný přímo ze škol. Příběh jedné takové školy vám dnes přinášíme. Markéta Vokurková učí na prvním stupni základní školy Kunratice. Ještě před dvěma lety učila na téhle obrovské škole...

9 NOVINEK z UČÍME SE VENKU, které stihneme v roce 2020

Na úvod nového školního roku pro vás máme seznam novinek, které chystáme. Pojďte si postupně odškrtávat spolu s námi… Slavíme třetí NAROZENINY 1. září 2020 oslaví iniciativa UČÍME SE VENKU už 3. narozeniny. Děkujeme všem zapojeným organizacím, podporovatelům, odborníkům a hlavně učitelům, rodičům, vychovatelům, vedoucím kroužků i prarodičům, kteří vyráží s dětmi ven. Zažili jsme díky vám neuvěřitelné tři...

Příběh jedné REGIONÁLNÍ UČEBNICE: Dětská vlastivěda Mikroregionu Džbány

Hlavními principy místně zakotveného učení jsou učení o místě a v místě. Místní témata a souvislosti slouží pro porozumění širším souvislostem a následném řešení problémů. Učebnou se stává obec a její okolí. Příkladem více než dobré praxe z oblasti místně zakotveného učení je vlastivědný projekt Mikroregionu Džbány a vytvořená regionální učebnice. Jedním z autorů je Roman Andres, který celý projekt představuje v tomto článku....

TVORBA VENKOVNÍ UČEBNY pohledem zodpovědného designu

„Během konzultací ve školách nám učitelé často vypravějí o potížích se školní venkovní učebnou. Jejich přání většinou končí zklamáním, že je architekt nebral do hry, že vzniklo něco drahého, co pro ně ve výsledku není moc využitelné ani užitečné. Přinášíme Vám rozhovor s ekodesignerem Davidem Vašinou, který o školních učebnách přemýšlí a tvoří je jinak – spolu s učiteli i dětmi, a často...

Pomůcková a metodická podpora v POLYTECHNICKÉ VÝCHOVĚ

Virtuální realita ve vývoji dětí mnohdy předbíhá zkušenosti s reálným prostředím, hmotou a fyzikálními zákony. Ztrácí se elementární kontakt s materiály, užitečné pracovní návyky, bezpečnost, efektivita, estetika, funkčnost. Jak zacházet s ostrým nástrojem? Jak změřit průměr? Spadne to, když to tak postavím? Jak pracovat s návodem? Bude to držet? Půjde to provrtat? (…) Prostřednictvím polytechnické výchovy u dětí tříbíme a propojujeme mnoho...

BUŇKY ve venkovní učebně

Vzpomínáte si, jak jste ve škole probírali buňku? Pamatujete si ještě dnes všechny názvy organel? Víte, jaký je rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou? Milan Bárta ze ZŠ Okna nám představil, jak své žáky s buňkami seznamuje on. Buňka je sice základní stavební a funkční jednotkou organismů, pro děti základní školy je přes všechny snahy autorů učebnic ale...