Družinové Vánoce v mechu

Dubánčí domeček a betlémy: Jak děti tvoří s přírodou díky skvělé paní vychovatelce  Když se děti v družině pustí do tvoření s přírodninami, vznikají kouzelné věci. Příroda je pro ně nekonečným zdrojem inspirace, materiálů i radosti. A když je vede nadšená a tvořivá paní vychovatelka, která děti bere ven i nosí přírodu dovnitř, dějí se zázraky.  V družině 4.I na ZŠ Jižní v Praze na Spořilově začalo...

MĚSÍC ŠKOLNÍCH ZAHRAD 2024

Chcete sobě i dětem věnovat přírodní wellness zdarma? Chcete si otevřít vlastní venkovní laboratoř? Není nic jednoduššího než se přidat k mezinárodnímu svátku Měsíce školních zahrad. Zlepšete psychické i fyzické zdraví dětí, objevujte s dětmi svět v praxi, v pohybu, všemi smysly. Spolu. Příroda je to nejlepší místo, kde mohou děti vyrůst. Nechte se inspirovat, jak prožít měsíc květen, co nejvíc...

Jak učit venku i ve městě?

Velmi často dostáváme otázku, jak učit ve městě? Kam vyrážet, když jsou kolem nás jen ulice, silnice, občas park? S radostí přinášíme rozhovor s úžasnou zkušenou venkovní učitelkou Veronikou Tomanovou, která má školu uprostřed velkoměsta. Přesto jsou venku častěji, než ty školy, které mají zahradu či les přímo u školy. Setkání s Veronikou pro nás bylo ohromnou inspirací, co...

7 PRINCIPŮ HRANÍ V PŘÍRODĚ Davida Sobela

Přeneste se na chvilku na vlnách svých vzpomínek do dětství. Zkuste si vybavit svou nejoblíbenější hru venku. Bylo to cákání v kalužích, dobrodružné výpravy, ukrývání pokladů, oživování malých světů, běhání na louce, kde se fantastické příběhy odehrávaly jen v našich hlavách, hry na lovce mamutů, nebo indiány, pozorování ptáků, mravenců, žasnutí nad motýlími křídly nebo stavění bunkrů a stromových domků? U které vzpomínky cítíte...

Jak na šablony JAK … aneb šablony pro vaši cestu ven

Už potřetí mohou školy využívat evropské peníze z tzv. šablon (z Operačního programu Jan Amos Komenský, OP JAK). Využijte je pro vzdělávání pedagogů pro výuku venku, environmentální výchovu nebo budování či úpravu vašich školních zahrad. Šablony jsou nastaveny tak univerzálně, že prostředky z nich můžete využít téměř na cokoliv – od materiálu na vlastní výuku až po zaplacení služeb profesionálů....

ÓÓÓ Ornitologie Ozbrojeným Okem

Na ptáky jsme krátký; jsou malí, hbití, chytří, umějí létat a jsou krásní. Mnohé je také snadné poznat podle vzhledu i podle zpěvu. Jak si poradit s pozorováním a rozpoznáváním ptáků zrakem? U některých to jde velmi obtížně. Říká se jim česky UHP – universální hnědý pták. Jsou to různí ti budníčci, pěnice, rákosníci, lesjci… Nemáme-li je v ruce, zbývá...

BATOHY pro UČENÍ i ŽASNUTÍ VENKU

Co se nám osvědčilo při objevování venku? Jak se nejlépe vybavit do terénu? Co vše si sebou zabalit? Co na pozorování života v trávě, ve vodě, květů, měření stromů či objevování přírody všemi smysly? Dlouhodobě se věnujeme výuce v přírodě, na loukách a v lesích, a taky u vody. Už jsme vyzkoušeli mraky pomůcek, postupů, klíčů i atlasů. Pozorujeme, učíme badatelsky, lovíme a snažíme se...

Inspirace pro DEN EKOLOGIE 2021

Jaká aktuální ekologická témata, lze objevovat venku? A která témata jsou dnes opravdu důležitá? Odpovědi najdete v rozhovoru s J. Frouzem vydaným Českou společností pro ekologii 14.9.ke DNI EKOLOGIE.? Jak mohou děti zažít, že mohou ovlivnit své okolí? Inspirujte se aktivitami, které probíhají v ČR i v různých zemích Evropy ke Dni ekologie. Stručné okénko do historie: Ekologie jako věda byla definována před 155 lety...

Společně ze školy do přírody – Posíláme to dál

Venku konečně začalo jaro a je čas vytáhnout děti i kolegy ven, vyrazit s dětmi nasbírat přírodní materiály, začít tvořit a se svými výrobky si pak hrát. Jak jinak než také venku. O to jsme se snažili během celého projektu Oborový mentoring, který jsme zakončili konferencí Pošli to dál, aby dobré zkušenosti nezůstaly jen za dveřmi tříd a školek. Během čtyř let...

7 pravidel tvořivé hry

Tvořivý chaos, děti zabrané do práce, bouchání kladiva, řešení konstrukčních problémů, vůně dřeva, „tady mi to prosím přidrž…“, „jak to mám zavázat?“, materiály po zemi, hra, tvoření v plném proudu. Tak to může vypadat, když s dětmi tvoříte a zároveň chcete, aby děti měly možnost realizovat vlastní nápady, aby se učily novým dovednostem, pracovaly se skutečným nástroji a mohly si se...