Tahák ven

IX. VOLNÝ ČAS VENKU

JAK TAHÁKY FUNGUJÍ?

1. TAHÁKY VEN navazují na MAPU ROZVOJE. Mapa rozvoje je aplikace, která pomáhá v dlouhodobém rozvoji a sebereflexi učení venku. Nejdříve si zmapujete současný stav a následně vyberete oblasti učení venku, ve kterých se chcete posunout.

2. TAHÁKY VEN vám nabízí tipy, jak se posunout do další úrovně v Mapě rozvoje, a tím rozvíjet své učení venku.

3. TAHÁKY VEN jsou rozděleny do úrovní, od 1 do 8. Vždy je pro vás tedy aktuální jen úroveň vašeho nejbližšího rozvoje v dané oblasti/tématu.

4. Přejeme vám, ať vás taháky skutečně vytáhnou ven zas o kus víc.

TAHÁK VEN - IX. VOLNÝ ČAS: úroveň 1

NEMÁME PROSTOR PRO VOLNÝ ČAS VENKU

Nevíte, jak nabídnout dětem volný čas venku? Nejdůležitější pro volný čas venku jsou dvě věci – čas a místo. Zkuste začít zmapováním možností, KDE ve vašem okolí by to bylo možné?

AKČNÍ KROK:

Zmapujte možnosti, kde trávit venku volný čas

Často stačí vyrazit a venku objevovat. Pro dětskou hru a volný čas stačí i malý bezpečný prostor.

  1. Prozkoumejte své okolí – pokud kolem školy nemáte vhodný prostor, zkuste najít nejbližší zelené místo – park, travnatý prostor, hřiště, les, potok atd. Dětem opravdu stačí málo volného a svobodného prostoru, kde mohou rozvíjet svou hru či jen tak odpočívat.
  2. Zeptejte se svého okolí – dětí, rodičů, kolegů, na místním úřadu, zda někdo ví o vhodném místě.

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

 

TAHÁK VEN - IX. VOLNÝ ČAS: úroveň 2

HLEDÁME MOŽNOSTI PRO VOLNÝ ČAS VENKU

Už jste objevili vhodné místo, ale ještě váháte, KDY nabídnout dětem volný čas venku? Nejdůležitější pro volný čas venku je propojení volného času a prostoru. Zkuste tedy najít i vhodnou dobu, kdy by mohly být děti venku a nemít tolik řízené aktivity.

AKČNÍ KROK:

Zmapujte možnosti, kdy trávit volný čas venku

  1. Prozkoumejte rozvrhy a možnosti organizace školy – pro každou skupinu dětí je možné najít volno v jiný čas. Začněte jednou třídou, u které je to nejreálnější. U mladších dětí je možné zajistit volnější část své hodiny, občasnou přestávku či výlet ven, u starších pak např. čas před odpoledkou.
  2. Není dobré měnit zaběhlé systémy hned pro všechny děti. Je lepší vyzkoušet vše s jednou či pár třídami a postupně rozšiřovat. Děti, kolegové, vedení, provozní zaměstnanci i rodiče mají šanci si na vše zvyknout a změny pak snadněji přijmou.

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - IX. VOLNÝ ČAS: úroveň 3

ČÁST DĚTÍ MÁ VOLNÝ ČAS VENKU V RÁMCI KROUŽKU

AKČNÍ KROK:

Nabízím pravidelný čas venku alespoň pro některé děti

  1. Zkuste nabídnout kroužek či dílnu, která se odehrává většinu času venku. Děti, vy i celá škola a rodiče si postupně zvyknou na pravidelný volný čas dětí venku.
  2. Sdílejte zážitky a výstupy, co vše děti objevily a dokázaly, zažily během méně řízeného či volného času venku. Ukazujte postupně i přínosy pobytu dětí venku. Pokud nemáte oporu v argumentech, můžete využít dvě publikace zdarma ke stažení – DĚTI V PŘÍRODĚ, OHROŽENÝ DRUH?

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

TAHÁK VEN - IX. VOLNÝ ČAS: úroveň 4

DĚTI MAJÍ VOLNÝ ČAS VENKU V RÁMCI DRUŽINY

AKČNÍ KROK:

Družina jako startovač

Družina je vedle kroužků ideálním začátkem, kde a jak dopřát dětem volnější čas venku. Vyzkoušejte posunout družinu ven.

  1. Pokud družina ve vaší škole ven nechodí, zkuste zajistit, aby našli prostor a čas a vyzkoušeli vyřádění a žasnutí venku. Klidně nejprve skrze řízené hry či tvoření.
  2. Pokud vaše družina ven chodí, zmapujte, kam a jak moc si mohou děti hru a svůj čas řídit samy. Pokud to jde, zkuste posunout družinu víc do různorodé zeleně (pokud je to třeba). Například ze sportoviště vyrazit do zahrady, parku či blízkého lesíka. Čím divočejší (a zároveň bezpečné) místo, tím různorodější a hlubší dětská hra může být. Inspiraci můžete najít v článcích o „Lesní družině“ Zoji Zlonické (ze ZŠ Kunratice) např. ZDE

Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - IX. VOLNÝ ČAS: úroveň 5

DĚTI TRÁVÍ VOLNÝ ČAS VENKU V DRUŽINĚ PRAVIDELNĚ

AKČNÍ KROK:

Družina opravdu venku, navíc plná volné hry

Je ohromné, pokud se vám podaří přesunout družinu co nejvíc ven. Ještě silnější je, když se z občasné venkovní družiny stane pravidelná družina venku, která navíc dává prostor dětem a jejich volnému času a neřízené hře. Podpořte vychovatele, aby si připravili nabídku her a tvoření jen pro část doby družiny a stále větší část nechávali pro volnou hru dětí.

  1. Aby volný čas dětí byl konstruktivní, je skutečně zásadní nabídnout dětem dostatečně podnětné prostředí a možnost vylítání či naopak posezení o samotě. Skvělým místem je divočejší prostorná zahrada, blízký lesík či volnější park. To jsou místa, kde si každé z dětí najde něco, co si právě potřebuje „vyhrát“.
  2. Běžná dětská hřiště často neobsahují volný materiál, převládají tu hry plné hierarchie a soutěživosti. V lese či jiné různorodé zeleni převládají naopak kooperační, rolové, tvořivé hry, plné fantazie, konstrukčních výzev a kreativity.

Jak může probíhat plánování v Lesní družině i ve velké městské škole si přečtete ZDE


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - IX. VOLNÝ ČAS: úroveň 6

NĚKTERÉ TŘÍDY TRÁVÍ PŘESTÁVKY A VOLNÝ ČAS VENKU

AKČNÍ KROK:

Získat i jen 15 minut na regeneraci a obnovení pozornosti

Přestávky venku nabízí ohromnou skrytou příležitost, jak můžeme prohýbat nejen tělo, ale hlavně se při přestávkách v zeleni obnovovat psychickou pohodu, pozornost a soustředění.

Pokuste se alespoň občas najít možnost a získat pro děti i sebe přestávky venku. Vy, děti i celá škola uvidí benefity a postupně si zvykne na tuto skvělou zelenou „lékárnu“. Pokud potřebujete inspiraci pro hry, které podporují poznávání a prožívání místa všemi smysly stáhněte si zdarma aplikaci do mobilu ZAMILUJ SI PŘÍRODU.


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - IX. VOLNÝ ČAS: úroveň 7

DĚTI MAJÍ I VE ŠKOLE VOLNÝ ČAS VENKU

AKČNÍ KROK:

„Volný“ čas venku pro celou školu

Pokud to je reálné, hledejte organizační možnosti, jak zavést alespoň velkou či obědovou přestávku venku pro celou školu.

Pokud se spojí volný čas venku a volná dětská hra, díky výzkumům víme, že může vzrůst nejen spokojenost dětí ve škole, ale i vzdělávací výsledky. ZDE ve videu můžete vidět, co vše děti stihnou za 45 minut obědové pauzy – jak trénují svou kreativitu, spolupráci, setkávají se mladší i starší, každý si tu objeví svůj tvůrčí čas.

Navíc můžete společně s dětmi rozvíjet okolí školy, školní pozemek či zahradu. To, jak vypadá má zásadní vliv na dětskou hru i pohodu. Více o skrytém kurikulu školních pozemků se dočtete v knize TAJEMSTVÍ ŠKOLY ZA ŠKOLOU


Chcete se posunout na cestě ven víc?
Přidejte se do některého z online kurzů.

Chcete se učit naživo?
Přihlaste se na některý z našich seminářů.

Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.

TAHÁK VEN - IX. VOLNÝ ČAS: úroveň 8

ŠKOLA ROZVÍJÍ PROSTOR PRO VOLNÝ ČAS DĚTÍ VENKU

Jaké učební styly mají děti ve vaší třídě? Jak se nejlépe učí? Zkoumejte tyto otázky i s nimi a plánujte další výuku podle toho, jak ji vaše třída potřebuje. Myslete na sebe. Vedete si své portfolio, kde sledujete svůj pokrok a zapisujete si své sebereflexe?

AKČNÍ KROK:

Plánujte s dětmi jejich učení a nezapomínejte na to své

Pokud u vás ve škole

  • již děti mají možnost mít venku volný čas na své hry, tvoření, bytí i žasnutí,
  • máte okolí školy upravené jako podnětné a různorodé pro volný čas,
  • i v rámci výuky a venkovních lekcí necháváte dětem volný prostor a čas,

je to skvělá příležitost, jak ukázat, co jste dokázali a jaké to má přínosy ostatním.

Chcete se rozvíjet dál tím, že budete inspirovat druhé? Nabízíme vám hned několik možností:

  • napište článek na blog Učíme se venku o svých vlastních zkušenostech

  • sdílejte tipy do výuky ve fb skupině Učíme se a hrajeme si venku

  • pojeďte s námi na seminář jako spolulektor

  • staňte se mentorem, který provází druhé na cestě ven a sám tak roste


Chcete individuální posun na míru?
Najděte si konzultanta pro sebe nebo pro celou školu.