Revoluce ve vzdělávání začíná venku 

České školy dnes čelí mnoha výzvám: nedostatku motivace u žáků, únavě pedagogů, přetížení učivem i tlaku na výkon. Existuje způsob, jak výuku oživit, zapojit děti naplno a zároveň posílit vztahy ve sborovně

Akademie Učíme se venku nabízí konkrétní řešení: celoroční podporu školám, které chtějí učit venku pravidelně a smysluplně. Výsledky prvního běhu Akademie Učíme se venku ukazují, že venkovní výuka není jen o zajímavém zpestření výuky, ale o skutečné změně kultury školy a atmosféry ve třídách. Děti jsou nadšené, učitelé motivovaní a vedení škol překvapené, co všechno jde zvládnout – i venku. 

Do Akademie Učíme se venku 2024/25 se zapojilo 120 škol z celé ČR i zahraničí a přes 900 učitelek a učitelů různých předmětů. A výsledky? Tisíce hodin venku, silnější vztahy, větší radost z učení a překvapivě mnoho výukových hodin, které šly naplnit venku.  

Když škola vyjde ven jako tým 

Klasickým problémem, který řeší mnoho škol, je nedostatečná spolupráce učitelů napříč předměty. Ze zpětných vazeb účastníků Akademie vyplývá, že venkovní výuka dokáže bořit zdi mezi kabinety.  

Například na ZŠ Alšova v Kopřivnici, kde dosáhli úctyhodných 915 hodin venku, hodnotí: „Největší přínos Akademie byl, že jsme se jako škola stmelili, rozproudilo to chuť více komunikovat a spolupracovat, vymýšlet nové nápady, sdílet spolu nejen slova, ale i materiály. Více se u nás otevřelo téma wellbeingu a chuť chodit s dětmi ven.“ 

Podobnou zkušenost má i Základní škola a Základní umělecká škola Jablonné v Podještědí:

„Největší přínos vidím v zastřešení našich činností – podařilo se nám přesvědčit vedení a některé skeptické kolegy, že to má smysl a že to nebereme jako oddychovou hodinu pro nás.“, shrnuje Sabina Rybářová.  

„Učení venku propojuje naše pedagogy a dává koncept našemu školnímu vzdělávacímu programu,“ chválí si Jana Smith ze Czech & Slovak School v Bristolu.  

„Získali jsme institucionální základ pro naše touhy učit venku (důležitý argument pro vedení školy). Podařilo se zapojit více kolegů, sdílet nápady a zkušenosti,“ popisuje Iva Spěšná ze ZŠ a MŠ Čížová. „Učitelé zjistili, že učit venku se dá i uprostřed města,“ dodává Mgr. Pavla Besedová ze ZŠ a MŠ 17. listopadu Kopřivnice. 

Nástroje úspěšného venkovního učení 

Když jsme se ptali, které prvky Akademie byly nejužitečnější, jasně vyhrály „hotové lekce do různých předmětů“ a „webináře“ s metodičkami UsV a zkušenými učiteli, kteří s dětmi chodí ven pravidelně už řadu let.“ Právě tato kombinace praktických materiálů a inspirace od zkušených pedagogů pomohla překonat počáteční nejistotu nováčků na poli venkovní výuky.  

„Velmi mi pomohla inspirace s přípravami i materiály,“ uvedla Jana Geržová ze ZŠ a MŠ Liptál. „Zajímavé náměty získané vzděláváním často používáme hned v praxi,“ přidává se Kateřina Pešková ze ZŠ Dobřív.  

Díky projektu a jeho nástrojům i dříve skeptičtí kantoři odhodili zábrany a pustili se do venkovní pedagogiky naplno. Zjistili, že venku se dá učit prakticky cokoliv od výtvarné výchovy přes matematiku až po chemii.  

Změna, kterou je vidět i cítit

  

Nejkrásnější na celém projektu je reakce dětí. Téměř všechny zapojené školy popisují, jak se děti venku proměnily a byly uvolněnější i aktivnější. Lépe i spolupracovaly a měly radost z pohybu a přirozeně se učily. Děti si venkovní výuku oblíbily a mnozí se na ni těšili jako na nejoblíbenější část dne. 

„Děti ve všech třídách byly neskutečně nadšené, výuku venku si užívaly a těšily se na každou další hodinu venku. Zvykly si být venku pozorné a aktivně se zapojovat do práce. Zároveň to pro ně byla relaxace. Poznatky získané venku jsou trvalejší a děti si vše lépe vybavují.“, vzpomíná si Pavla Besedová ze ZŠ a MŠ 17. listopadu 1225, Kopřivnice 

„Děti byly motivované, upřímné. Měly větší důvěru v učitele,“ všimla si Renata Lainerová ze ZŠ a MŠ Stráž pod Ralskem. „Spokojenost, nové objevy, posílení vztahů v kolektivu, lepší náhled a pochopení učiva, samostatnost při bádání,“ vypočítává benefity Alena Herzigová ze ZŠ Malé Svatoňovice.  

Také často zaznělo, že učení venku bylo pro děti zábavnější a motivující, „samy přicházely s nápady, co by venku chtěly zkoumat nebo zažít“ nebo dokonce i to, že měly pocit, že „se vůbec neučí“.  

Překážky a jak je překonat 

Samozřejmě, cesta ven není vždy procházkou růžovým sadem. Nejčastěji zmiňovanou překážkou bylo počasí a neadekvátní oblečení dětí, nebo nedostatek času, neboť mnoho pedagogů považovalo jednu vyučovací hodinu na venkovní učení jako nedostatečnou. Mnoho školám se ale podařilo tento problém překonat tím, že se snažili „spojit témata a být venku 2-3 hodiny vcelku“ nebo zjistili, že „venku jde propojit více předmětů do jednoho bloku, kde se naučíme mnohem víc“.  
Pedagogové také často měli špatný pocit z toho, že kvůli častému učení venku nestihnou s dětmi probrat naplánované učivo.  

Rekordmani venkovního učení 

Některé školy se do venkovní výuky pustily naplno – a výsledky jsou obdivuhodné.
Absolutní rekord drží (i když v Akademii nejde o srovnávání v počtu hodin)

  • ZŠ a MŠ Bílý Újezd s 919 hodinami,
  • následovaná ZŠ Alšova v Kopřivnici (915 hodin),
  • ZŠ J. V. Sládka Zbiroh (900 hodin),
  • ZŠ a ZUŠ Jablonné v Podještědí (800 hodin) a 
  • MŠ Jizerská (628 hodin).

Tyto školy ukazují, že když se ven vyrazí společně a cíleně, výsledky se násobí. Ale není to o soutěžení. Je to o dětech, které díky tomu zažívají školu jinak – živěji, přirozeněji a s větší radostí. 

Nový školní rok – nová příležitost vyjít ven 

Průzkum mezi účastníky první Akademie Učíme se venku jasně ukázal, že učení venku si podmaňuje české školy. Pomáhá učitelům zpestřit výuku, prohlubuje spolupráci pedagogů a pomáhá rozvíjet děti po všech stránkách – fyzické, kognitivní i sociálně-emoční, jak to krásně vyjádřili na ZŠ SVAT s.r.o. v básni:  

V     V přírodě se učíme v klidu a hravě, 
E     Energie proudí nám tělem i v hlavě. 
N    Nové věci zkoumáme očima dokořán, 
K     Každý objev nás posune zas o kus dál. 
U     Učíme se venku! 

V     Všechno kolem nás se stává učebnicí. 
E     Emoce i myšlenky lépe soustředíme. 
N    Nejsme svázaní zdí ani lavicí. 
K     Když se hýbeme, líp přemýšlíme. 
U     Učíme se venku! 

Na závěr bychom rádi poděkovali všem školám, učitelům a dětem, kteří se do Akademie zapojili. Vaše nadšení, odvaha zkoušet nové věci a radost z objevování jsou tím, co nás každý den motivuje pokračovat! 

Co přinese Akademie v novém školním roce 2025/26? 

První ročník Akademie potvrdil, že učit venku má smysl – a že to skutečně jde i ve školním systému. Školy si pochvalovaly nejen výsledky u dětí, ale i posílení týmové spolupráce a větší pohodu ve sborovně. 

Ve školním roce 2025/26 navážeme na to, co se osvědčilo, a zároveň přinášíme řadu novinek, které venkovní výuku posunou zase o krok dál: 

  • Nové videokurzy CHEMIE VENKU a ANGLIČTINA VENKU 
  • Metodický kurz SPOLU VEN zaměřený na týmovou spolupráci 
  • Cyklus 365 HER – inspirace na každý den v roce 
  • Více příležitostí pro osobní setkávání a sdílení zkušeností 
  • A čeká nás výzva 120 hodin venku

Pokud chcete s venkovní výukou začít, nebo ji rozvíjet systematicky a s podporou, zapojte se do 2. běhu Akademie Učíme se venku. Otevřeno je všem školám, které chtějí dětem nabídnout víc než jen sezení v lavici. Pomůžeme vám vytvořit podmínky, podpoříme váš tým a ukážeme, že učit venku je radost – pro děti i učitele. 

Těšíme se na nový školní rok 2025/26 a na další společné kroky na cestě ven! 

Tým Učíme se venku 

Podpoříme vás na cestě ven.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *